سه شنبه، 29 خرداد 97 - 03:25

 

شرکت‌های شهرک عقیده دارند که دریافت هرگونه کمک، عوارض، بهره مالکانه و… بدون رعایت زیرساخت‌های حقوقی و تحلیل‌های اقتصادی، نه تنها مشکل جدیدی به مشکلات فضای کسب وکار فعلی اقتصاد دانش‌بنیان اضافه خواهد کرد بلکه شهرک علمی وتحقیقاتی را از ماموریت‌ها وچهارچوب‌های قانونی خود خارج خواهدکرد و اعمال این طرح تاثیرات مستقیم وغیر مستقیم مجزی بر فضای خرد وکلان اقتصاد دانش‌بنیان استان وکشور خواهد داشت.

به همین لحاظ پیگیری موضوع را به انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان واگذار نموده اند تا هرچه سریعتر موانع را بررسی و پیامدهای آن‌را برای تصمیم‌گیران ارشد مرتبط با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور روشن نمایند. به همین منظور در ادامه مصاحبه‌ای اختصاصی در خصوص شرح کلی طرح و فعالیت‌های انجام شده توسط انجمن ارائه گردیده است.

 

بیوگرافی خودتان را بفرمائید.

بنده امیرعلی شریفیان اصل هستم مدیر عامل شرکت فنی مهندسی فن‌آفرینی‌آلتون و عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، عضو هیات‌مدیره شبکه پژوهش وفناوری استان اصفهان و رئیس کمیته پیگیری طرح رویالتی

طرح رویالتی چیست؟وچرا شرکت‌های دانش‌بنیان با طرح مذکورمخالف هستند؟

رویالتی یا بهره مالکانه در تعریف بین المللی آن، مبلغی است که به منظور بهره برداری از امتیاز منابع دارای ارزش اقتصادی (برای نمونه حق استخراج از معدن) یا برای بهره گرفتن از امتیاز حقوق مالکیت معنوی و حق تکثیر)کپی رایت(، حق امتیاز، نشانه تجاری یا دانش فنی و تکنولوژی به دولت یا مالک پرداخت می‌شود. اما این تعریف با اتفاقی که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خواهد افتاد بسیار متفاوت است.زیرا در شهرک تمامی منابع دارای ارزش اقتصادی، از جمله دانش فنی و تکنولوژی، نشان تجاری و حق تکثیر توسط شرکت ها فراهم خواهد شد و هرگاه شرکتی بنا به دلایلی بخواهد از اعتبار شهرک استفاده کند، از طریق سازوکار پیش بینی شده در این سازمان، با قراردادمنعقد شده و بین ۷ تا ۱۶ درصد از مبلغ قرارداد به شهرک پرداخت می‌کند. در واقع این سازمان دولتی، که وظیفه ای در قبال تسهیل کارآفرینی را به دوش می کشد و البته تا اینجا به میزان قابل قبولی نیز در انجام این وظیفه موفق بوده است؛ اما هیچ مشارکتی با شرکت های مستقر نداشته که در قبال آن حق امتیازی دریافت کند. بنابراین با توجه به توضیح داده شده  نمی‌توان  نام این طرح را رویالتی بگذاریم بلکه نوع طرح مطرح شده از طرف شهرک نوعی درخواست برای دریافت عوارض ویا موارد دیگری است که البته با این حال، جای بحث باقیست.

پس با این وجود بفرمائید چهارچوب کلی طرح مطرح شده از طرف شهرک چیست؟

چهارچوب کلی این طرح پرداخت ۵/۰ تا ۲ درصد از فروش سالانه ی شرکتها بر اساس اظهارنامه مالیاتی خواهد بود، به این صورت که شرکت های مستقر در مرکز رشد چنانچه فروش آن ها تا ۵ برابر عدد نصاب معاملات کوچک باشد (که در سال ۱۳۹۶ بر اساس مصوبه هیئت وزیران ۲۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال بوده است) معاف از پرداخت خواهند بود و از آن پس به صورت یک نمودار خطی تا ۵۰ برابر عدد نصاب معاملات کوچک موظف خواهند بود تا ۱٫۵ درصد از این فروش را به عنوان حق امتیاز پرداخت کنند و از ۵۰ برابر بیشتر نیز ۱٫۵ درصد از فروش را می باید پرداخت کنند

انجمن شرکت‌های  دانش‌بنیان در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

پس از اعلام طرح مذکور توسط شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان به شرکت‌های مستقر، شرکت‌ها موضوع را به صورت تک‌تک پیگیری نمودند ولی با عنایت به عدم دریافت پاسخ‌های غیر قانونی، شرکت‌های مستقر با ارسال درخواست مکتوب به انجمن، پیگیری حقوقی موضوع را از انجمن درخواست نمودند که بلافاصله هیات مدیره انجمن با درخواست برگزاری یک جلسه اختصاصی با ریاست شهرک، دلایل مخالفت، چالش‌ها و راهکارهای مشاوره‌ای خود را به ریاست و مدیران شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان از کلیه مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان موضوع مجددا در جلسه‌ای دیگر مورد همفکری قرارگرفت، پس از آن با پیشنهاد حاضرین وریاست شهرک مقررشد کمیته‌ای تخصصی برای بررسی راهکارهای دیگر تشکیل گردد که این کمیته نیز با صدور حکم ریاست انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان تحت عنوان کمیته پیگیری رویالتی تشکیل شد و همچنان فعالیت دارد.

کمیته رویالتی چه اقداماتی انجام داده است؟

رویکرد اصلی این کمیته ابتدا لغو قانون رویالتی مطرح شده توسط شهرک علمی وتحقیقاتی است و پس از آن ارائه راه حلی مناسب در ایجاد ساختاری قانونی برای توسعه پایدار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

در همین راستا انجمن شرکت های دانش بنیان کمیته ای ویژه، تحت عنوان پیگیری رویالتی را راه اندازی کرد. در جلسات اولیه این کمیته هدف این کمیته در دو مورد خلاصه شد : ۱- لغو قانون رویالتی  ۲- ارائه ی راه حلی مناسب  در ایجاد ساختاری برای توسعه پایدار شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان. در همین راستا در جلسه ای که اعضای هیئت مدیره انجمن شرکت های دانش بنیان با آقای دکتر فولادگر نماینده ی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی داشتند نیز مسئله حق امتیاز یا عوارض شهرک مطرح گردید. البته با این پیش فرض که هدف شهرک از وضع این عوارض ایجاد ساختاری برای استمرار توسعه شهرک بوده است. ایشان نیز ضمن مغایر دانستن طرح مطرح شده شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با قوانین جاری راه حلی را برای رفع مشکلات اعتباری پارک‌ها و مراکز رشد ارائه نمودند.

اما راه حل چیست؟

 بنا به بند ۲ ماده شش از بخش ۲ برنامه ششم توسعه، “وجوه مذکور در ارزش افزوده حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به نسبت دوازده درصد  سهم کلانشهرها، پنجاه وسه درصد سایر شهرها، سی وپنج درصدروستاها و مناطق عشایری براساس شاخص‌هایی که به موجب دستورالعملی که توسط سازمان و وزارت کشور ابلاغ میشود، محاسبه و بین تمام شهرداریها و دهیاری‌ها و مناطق عشایری توزیع میگردد. سهم روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری، به حساب فرمانداری شهرستان مربوطه واریز خواهد شد تا حسب مقررات و مصوبات کمیته‏های برنامه‏ریزی شهرستان صرف امور عمران ۳۰ و آبادانی همان روستاها و مناطق عشایری شود. همچنین سی درصدعوارض ارزش افزوده موضوع این جزء دریافتی از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‏ها و نواحی صنعتی شهرستان‏ها برای تأمین زیرساختها و ارائه خدمات در آنها و تکمیل طرح‌های نیمه‏تمام شهرک‏ها و نواحی صنعتی استان، در اختیار شرکت شهرک‏های صنعتی استان قرار می‌گیرد. این سهم از مبلغ مربوط به شهرهای استان به نسبت کسر می‌گردد.پنج درصد  از مبلغ موضوع سهم سی درصد  شهرک‏های استان جهت ارائه خدمات مربوطه در همان شهرک‏ها در اختیار شرکتهای خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری، مالکیت و اداره امور شهرک‏های صنعتی مصوب میگیرد. شرکت شهرک‏های صنعتی و نواحی صنعتی غیردولتی نیز مشمول این حکم هستند.انجمن طی نامه‌ای از آقای دکتر فولادگر به عنوان رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولیدملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درخواست کرد پارک‌های علم وفناوری هم در شمول این قانون قرار گیرند تا ستاد شهرک از منابع بازگشتی این قانون در توسعه و عمران شهرک بهره‌مند شود.در نهایت انجمن شرکت های دانش بنیان و کمیته ی ویژه  ی رویالتی همچنان از طرق مختلف، از جمله استاندار محترم اصفهان، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، شورای گفتگوی استان و دیگر نهادهای ذیربط در حال رایزنی جهت لغو این عوارض هستند.اما در این بین سوالاتی نیز مطرح است که انتظار می رود هیئت امنای شهرک، مدیران ارشد شهرک و شرکتهای مستقر به آنها فکر کنند :

۱-آیا می‌توان نام این پرداخت عوارض نامید ؟۲-آیا پرداخت عوارض بهترین راهکار برای مشارکت شرکت ها خواهد بود و یا ساده ترین آن ؟۳-آیا شرکت های بزرگ حاضر به پذیرش این قانون و ورود به شهرک علمی و تحقیقاتی خواهند شد ؟۴-آیا منتفع شدن پارک های علمی و فناوری از رشد شرکت های مستقر، از ابتدا در چهارچوب وظایف متقابل شرکت های مستقر تعریف شده است ؟۵-آیا این قانون با روح حمایتی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و یا شعارهای مربوط به حمایت از تولید داخلی و حمایت از شرکت های دانش بنیان سازگار است ؟۶-آیا اضافه کردن هزینه های شرکت های دانش بنیان، قدرت رقابتی این شرکت ها را کم نخواهد کرد ؟۷-آیا امکان دارد اکوسیستم کارآفرینی به وجود آمده که با این سرعت زیاد در حال رشد است، رو به افول برود و کوچک شود ؟

logo-samandehi