سه شنبه، 30 اردیبهشت 99 - 08:43

 

 

 

همانطور که می دانید با ورود ویروس کرونا از اوایل اسفند در کشور و شیوع این ویورس ، بسیاری از کسب و کارها تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و فعالیت آنها با توجه وضع قانون فاصله گذاری اجتماعی توسط دولت، بسیار کاهش پیدا کرده ک این امر موجب ضرر و زیان های بسیار برای آن ها شده

حال راه چاره چیست ؟

آیا باید با تعدیل نیرو و کم کردن فعالیت های اقتصادی دست رو دست بگذاریم ؟ طبق نظریه آقای بیل گیتس خالق شرکت مایکروسافت ، تا زمانی که واکسن این ویرویس به بازار نیاید ، اوضاع به همین شکل است و قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه مقابله با این ویروس است .
در این ایام بهترین راه کار برای کسب و کار ها و مشاغل این است که دست به دامن صنعت آی تی بشوند و از تکنولوژی های صنعت آی تی که سالیان طولانی روی آنها کار شده و اکنون به پختگی کافی رسیده استفاده کرد . شاید زمانی استفاده از این فناوری های یک کار لوکس به شمار می آمد . به عنوان مثال داشتن یک سایت اینترنتی و فروشگاه بر خط برای خیلی از مشاغل از الویت کمی برخورداربود و سرمایه گذاری در این حوزه برای آنها هدر رفته سرمایه محسوب می شد . ولی اکنون و شاید در آینده با پیش آمدن مشکلات این چنینی نیاز روز افزون به صنعت آی تی بیش از بیش احساس خواهد شد .
البته کسب و کار ها باید به این نکته توجه نمایند که فقط خرید یک دامنه و هاست و خرید یک فروشگاه ساز اینترنتی کفایت نمی کند و کار به همینجا ختم نمی شود و خیلی از مشاغل ممکن است این کار را انجام داده باشند ولی موفقیت چشم گیری برای آنها حاصل نشده باشد و کلا قید فروشگاه اینترنتی را زدند . آنها ابتدای امر باید یک شرکت با تجربه و فعال در این حوزه را انتخاب نمایند وقدم به قدم طبق توصیه های آن شرکت به جلو بروند . در واقع این امر در ابتدا ، نیاز به یک سرمایه گذاری مناسب دارد . طراحی و کدنویسی مناسب خود فروشگاه ، تولید محتوای مناسب و تهیه تصاویر با کیفیت و توضیحات کافی از محصولات و مهمتر از همه بحث سئو و حضور پررنگ در موتور های جستجو در موفقیت فروشگاه بسیار امر کلیدی می باشد .
طبق تحقیات به عمل آمده در این روزها تعدادی از کسب و کارها با استخدام نیروهای بیشتر نرخ سود شان بیشتر شده و در واقع کرونا برای هرکسی بد بوده برای آنها منفعت به همراه داشته .
۱ – شرکت های فروش و تحویل کالا مانند آمازون با استخدام تعداد زیادی کارگر برای تحویل کالا این روزها کسب و کارش رونق گرفته البته این شرکت ها با بحران سلامتی کارمندانشان روبرو هستند.
۲- شرکت های آموزش برخط ، این روزها بیش از سی میلیون دانش آموز از مدرسه دور افتاده اند و این یک زمان مناسب برای مدارس برخط است که ظریفتشان را افزایش دهند و با استخدان آموزگاران بیشتر نیاز بوجود آمده را پاسخگو باشند .
۳ – شرکت های تولید کننده نرم افزار های ارتباطی نیز این روز ها با رونق در کسب و کاراشان روبرو هستند.
همانطور که ملاحظه کردید تمام شرکت های بالا شرکت های فعال در حوزه نرم افزار هستند و یا شرکت هایی هستند که بستر اصلی شرکتشان بر پایه صنعت نرم افزار است .از دیگر مزایای این صنعت درایام شیوع ویروس و قرنطینه می توان به روی آوردن به دور کاری متخصصین نرم افزار اشاره کرد، مزیتی که دیگر کسب و کارها از آن تقریبا محروم هستند . به عنوان مثال بسیاری از توسعه دهندگان می توانند از راه دور و با تکنولوژی های موجود در این صنعت وظایف خود را انجام داده .
البته دور کاری ، روش هایی دارد که باید در نظر گرفته شود . به عنوان مثال فردی که می خواهد از راه دور وظایف خود را انجام دهد برای اینکه حضور فیزیکی خود را نشان دهد بهتر است با یک وب کم نصب شده روی سیستمش و ارتباط تصویری با مدیر مربوطه این کار را انجام دهد . همچنین سامانه ای طراحی شود که ورود و خروج کارمندان در آن ثبت شود و در آن سامانه جهت اعتبار سنجی از امضاء الکترونیکی استفاده شود . در این روزها حتی بعضی از آزمون ها به صورت الکترونیک برگذار می شود ، به عنوان مثال در این روزها برخی از دانشگاه های خارج از کشور ، جهت تعیین سطح زبان انگلیسی داوطالبان از آزمون های برخط استفاده می کنند . برای دیگر مشاغل نیز جهت دور کاری ، صنعت نرم افزار راه کار های ویژه ای دارد . یکی از پرکاربردترین آنها استفاده از راه کار ابری می باشد که خوشبختانه در کشورمان در سالیان اخیر برخی تولیدکنندگان نرم افزار در پیاده سازی راه کارهای ابری با کیفیت ، به موفقیت های چشم گیری رسیدند . و کاربران این محصولات می تواند در هرکجای دنیا و بدون محدودیت مکانی به نرم افزار های یک سازمان متصل شوند و وظایف روزانه خود را انجام دهند .
از این رو، این روزها مزیت های بی شمار صنعت آی تی بیش از بیش نمایان شده و امید است در آینده و در دوران پسا کرونا کسب و کار های بیشتری به این صنعت رو بیاورند و خدمات و محصولات خود را به صورت برخط در اختیار مشتریان خود قرار دهند و با این کار باعث کاهش رفت و آمد های غیر ضرور شوند و همگان می دانند که همین کاهاش سفرهای درون و برون شهری غیر ضروری چه تاثیرات بی شماری در صرفه جویی منابع می تواند داشته باشد .

نوبسنده : سید امیرحسین کمالی نژاد
پدیدآورنده و مالک نرم افزار حسابداری پارسیان

 

 

 

 

logo-samandehi