چهارشنبه، 01 آذر 96 - 11:46

 

مهندس وحید حیدریان با اعلام این مطلب گفت: برای اداره شهر دستگاه های زیادی در بخش های آموزش، بهداشت و مسایل اجتماعی خدمت رسانی می کنند که شهرداری از جمله نهادهای مهم آن به شمار می رود.وی افزود: هدف از هوشمندسازی افزایش کارآیی و عملکرد اداره شهر،  ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش رضایتمندی مردم بوده که دراین راستا لازم است دستگاه های اجرایی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری با اشاره به ارایه خدمات دستگاه مختلف شهر اظهار کرد: وقتی به شهرداری مراجعه می کنید ممکن است به خدمات دستگاه های دیگر همچون گاز، برق و آب نیز  احتیاج پیدا شود و اینجاست که  همکاری دستگاه های مختلف در خدمات رسانی بهتر به شهروندان ضرورت پیدا می کند.

وی از خدمات الکترونیکی شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی شهر نیز نام برد و ادامه داد: خدمات الکترونیکی زمانی ارزش نهایی خود را پیدا می کنند که شهروندان بتوانند یک خدمت را به طور کامل دریافت کنند و از آنجا که ارایه خدمات مطلوب، به همکاری سایر دستگاه ها بستگی دارد این هماهنگی می تواند کیفیت خدمات را افزایش داده و کارآیی خدمات را بهتر کند.

وی با تبیین ابعاد هوشمندسازی عمودی و افقی در شهرها بیان داشت: در هوشمند سازی عمودی نهادی مانند شهرداری به سمت هوشمندسازی حوزه های خود همچون ترافیک، شهرسازی و معماری، پسماند و… حرکت کرده  اما خدمات دیگر بخش ها مانند آموزش، بهداشت، اشتغال و… توسط دستگاه های اجرایی دیگر ارایه می شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری با اشاره به اینکه در شهرداری اصفهان هوشمند سازی عمودی  به خوبی پیش رفته است، اضافه کرد:  متاسفانه در هوشمندسازی افقی که ارتباط بین دستگاه های اجرایی است، تعامل کم و سرعت پایین است و به همین دلیل رضایتمندی نهایی حاصل نمی شود، از این رو پیشنهاد دادیم نهاد هوشمند سازی متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی در شهر ایجاد شود تا خدمات الکترونیکی و فناوری اطلاعات به صورت  یکپارچه  و از یک درگاه خدمات به صورت کامل به مردم ارائه گردد.

وی ادامه داد: در این هوشمندسازی مهم نیست که فرد به چه دستگاهی مراجعه می کند بلکه نوع خدمت مهم است.

مهندس حیدریان با اشاره به اینکه افزایش رضایتمندی شهروندان و بالا بردن کیفیت زندگی آنها هزینه دارد، گفت: از اهداف مهم شهر پایدار هوشمند این است که با کمترین هزینه، بیشترین خدمت ارایه شود.

وی با بیان اینکه بیشتر دستگاه های اجرایی در هوشمندسازی عمودی اقداماتی انجام داده اند که قابل توجه است، اضافه کرد: در این زمینه باید عمق بخشیدن به هوشمندسازی عمودی هم در دستور کار قرار گیرد و  اکنون زمان آن فرارسیده که هوشمندسازی افقی را سامان بخشیم چرا که تا هوشمندسازی افقی شکل نگیرد درصد کمی از هوشمندسازی شهر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در ادامه موضوع اینترنت اشیاء را یکی از مباحث مهم شهر پایدار هوشمند عنوان کرد و گفت: اینترنت اشیاء شامل همه اجزای شهر مثل خیابان ها، پل ها، اتومبیل ها، ساختمان ها و… می شود و در صورتیکه از اجزای شهر اطلاعات خوبی در دست باشیم می توانیم شهر را به صورت بهینه مدیریت کنیم.

وی اضافه کرد: برای اینکه اینترنت اشیاء را در شهر پیاده سازی شود لازم است سنسورهای مناسب بر روی اجزاء شهری نصب شده تا اطلاعات به هنگامی از وضعیت اشیاء به دست آید به عنوان مثال اگر بدانیم یک درخت چه زمانی نیاز به آبیاری دارد و یا جمعیت افراد منتظر در ایستگاه اتوبوس چقدر است بهتر می توانیم زمان آبیاری درختان شهر و زمانبندی اتوبوس ها را برای جابه جایی مسافران مدیریت نماییم.

مهندس حیدریان همچنین به شاخصه های شهر پایدار هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف شهر هوشمند رسیدن به شاخصه های شهر پایدار است که در این خصوص استاندارد بین المللی ایزو ۳۷۱۲۰  (ISO 37120) برای رسیدن به شهرهای پایدار و توسعه پایدار شهرها تدوین شده است.

وی با اشاره به ۱۷ مضمون استانداردهای گروه کیفیت خدمات شهری در یک شهر، ادامه داد: این مضامین عبارتند از بخش های اقتصادی، آموزش و تحصیلات، انرژی و زیست محیطی، واکنش سریع و آتش سوزی، بهداشت و سلامت، محیط های سرگرمی، امنیت اجتماعی، پسماند، سرپناه، پساب، آب بهداشتی و سالم، ارتباطات، حمل و نقل، مالی، حاکمیت و برنامه ریزی شهری که این مضامین فقط مربوط به شهرداری نیست بلکه مربوط به همه دستگاه های شهری است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان در پایان ابراز امیدواری کرد تا با هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی و تحقق شهر پایدار هوشمند، گام مهمی در جهت خدمت رسانی به شهروندان برداشته شود.

logo-samandehi