سه شنبه، 10 اسفند 95 - 11:00

 

نهادینه شدن دولت الکترونیک در کشور، مزایای پرشماری خواهد داشت. بدیهی ترین مزیت آن صرفه جویی در وقت شهروندان خواهد بود، زیرا از بار مراجعات حضوری برای انجام فرآیندهای اداری کاسته میشود.
فساد اداری، پدیده ای است که در دنیای امروز و بویژه در کشورهای درحال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین عوامل در سر راه پیشرفت جامعه، مطرح شده است و این پدیده توانسته صدمات جبران ناپذیری را بر روی سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کند. تاثیر عوامل گوناگون در شکل گیری فساد، به آن ماهیت پیچیده ای داده است که درنتیجه آن بسیاری از برنامه های طراحی شده دولتها برای مبارزه با فساد به شکست انجامیده است. با گسترش فناوری اطلاعات، تمام ابعاد زندگی بشر دچار تحول بنیادین شده، بطوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگردیسی کامل قرار داده است و این روند همچنان ادامه دارد. فناوری اطلاعات رویکرد جدیدی را در ایجاد شفافیت، پاسخگویی، صداقت و ترویج استراتژی ضد فساد به دولت ها پیشنهاد می دهد.
دولت الکترونیک میتواند سدی در برابر فسادهای مالی احتمالی نیز باشد، زیرا با الکترونیکی شدن همه فعالیتهای اداری و مالی، تبادلات مالی در سازمانهای مختلف نیز کاملا شفاف میشود و امکان سوءاستفاده های مالی به پایین ترین سطح ممکن میرسد.کوچک تر شدن دولت، افزایش بازدهی نیروهای اداری، ارائه خدمات سریع تر و با کیفیت تر به شهروندان و صرفه جویی در هزینه های اداری، از دیگر تبعات مثبت توسعه دولت الکترونیک خواهد بود
یکی از مهمترین وظایف هر دولتی تحویل خدمات عمومی به شهروندان، بنگاههای اقتصادی و سایر سازمانها و موسسات موجود در جامعه است. اگر دولتی به طور مداوم مراحل و سلسه مراتب تحویل این خدمات را بازسازی و اصلاح نکند، تحویل آنها به خصوص در جوامع پیچیده امروزی روزبه روز برای دولت سخت تر می شود. نتیجه این عدم اصلاح ساختارهای حکومتی، عدم کارایی و قطعیت در ارائه خدمات دولتی است که باعث میشود هزینه ارائه این خدمات هم برای دولت و هم برای شهروندان بالا رفته و فساد اداری در ساختار دولت، به عنوان نمونه، از طریق پرداخت رشوه برای سریعتر انجام شدن کارها، افزایش یابد. اینها به خصوص مشکلاتی هستند که کشورهای درحال توسعه بیش از کشورهای پیشرفته با آنها دست به گریبان هستند.برای مقابله با این مشکلات، کم وبیش در همه جای دنیا دولتها اقدام به اصلاح و ساده سازی ارائه خدمات عمومی کرده اند تا این خدمات با سرعت، اطمینان و شفافیت بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد. ارائه خدمات به شیوه الکترونیک روشی است که بیشتر دولتها به آن به عنوان راه حلی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات عمومی می نگرند. با استفاده از این شیوه دیگر لازم نیست شهروندان خود به شخصه در ادارات دولتی حاضر شوند یا این خدمات را از طریق واسطه ها و عاملان دولتی مختلف دریافت دارند.
شاید بتوان یکی از مهمترین مزیتهای جا افتادن دولت الکترونیک در کشور را مبارزه با فساد اداری دانست. با نهادینه شدن این شیوه نوین خدمت رسانی، پایش و نظارت بر فرآیندهای اداری با سرعت و دقت بالاتری انجام میشود. در این شرایط، کارشکنی در فعالیتهای اداری نیز به حداقل میرسد، به گونه ای که اگر کار اداری ارباب رجوع به تاخیر بیفتد یا به هر دلیلی انجام نشود، مقصر این تاخیر و اهمال، کاملا مشخص خواهد بود. درواقع، با توسعه دولت الکترونیک، پایش و نظارت بهتری بر عملکرد کارمندان انجام میشود.

logo-samandehi