یکشنبه، 23 شهریور 99 - 03:01

 

احسان شهیر- دکترای مدیریت استراتژیک

واحد توسعه کسب و کار نه با هدف ایجاد چرخی برای اقتصاد ؛ بلکه با شعار مدیریت چرخه اقتصاد شکل گرفته است.هدف ، مدیریت چرخه اقتصاد می باشد.یکی از اهداف راهبری مدیریت توسعه کسب و کار ، خلق ارزشهای راهبردی است. ارزش هایی بلند مدت و متمرکز و متناسب با زمان و مکان برای ذی نقشان و ذینفعان و نقش آفرینان زیست بوم کسب و کار می باشد. توسعه کسب و کار یک کوه بدون قله است ، یک بازی نامحدود بی نهایت و بدون برنده است اما پیشرفت و حرکت به سوی پیروزی آن نیازمند تفکر راهبردی نامحدود برای همسو شدن با تغییرات است. برای تحقق این تحول تمرکز بایستی بر روی سرمایه انسانی ، سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی به عنوان سرمایه اقتصادی باشد.

یکی از برنامه های کلان اتاق بازرگانی نسل دوم برای رسیدن به نسل سوم اتاقها، تشکیل ۱۰ مرکز در واحد توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی با چهار راهبرد رابطه سازی (Connecting)، شبکه سازی(Networking) وجامعه سازی (Society) و توانمندسازی اعضای زیست بوم کسب و کار می باشد و به تعبیری با استفاده از ظرفیت نخبگان و خبرگان برای ارتقای سطح توانمندی اعضا و ارتقا و بهبود فضای کسب و کار، اقدام به ایجاد تعامل کارآمد میان فعالان اقتصادی، نخبگان و خبرگان با هدف خلق ارزش و شکوفایی اعضاء نموده است
توسعه کسب و کار هدفش خلق ارزش های جدید بر اساس نیازمندی ها ،و توانمندی ها می باشد.با مدیریت توسعه کسب و کار، ارزش آفرینی و ثروت آفرینی و در نهایت منجر به کارآفرینی می شود .مخاطب اصلی توسعه کسب و کار متمرکز بر SME بنگاه‌های کوچک و متوسط ( به علت) شرکت های کوچک و متوسط می باشد.علت انتخاب شرکتهای کوچک ، بواسطه چابکی، توانمند ی، علاقه مندی و آمادگی آنها است .بواسطه همین چهار بعد ، مخاطب اصلی مدیریت توسعه کسب و کار را شرکت و بنگاه های کوچک و متوسط قرار دادیم.هدف برند سازی سازمانی و کمک به این شرکت ها است.

واحد توسعه کسب و کار در حال حاضر ده مرکز دارد که هر مرکز بصورت پازلی و با هماهنگی بازاری تصویری را برای زیست بوم کسب و کار رقم خواهد زد.یکی از این مراکز ، مرکز تخصصی توسعه کسب و کار با هدف شبکه سازی میان اعضای زیست بوم کسب و کار و حل مسائل اعضاء همراه با بستر سازی و توسعه کسب و کار ها و مبتنی بر نیاز ها و مزیت های رقابتی استان همراه با شناسایی توانمندیها ، نیازمندی ها ، مشکلات و چالش ها تشکیل شده است و به وسیله خبرگان ، نخبگان ، فعالان و حاکمیت پاسخگوی این نیازها می باشد.اگر نیازی از عضو توسط خود عضو و سایر اعضاء بدون پاسخ ماند از بازوهای راهبردی موجود برای حل مشکل کمک بگیرد. مرکز جوانان کار افرینی و کسب و کارهای نوپا ( استارتاپ ها) با ماموریت تثبیت ایده و تبدیل ایده به طرح کسب و کار(چرخه نوآوری) و همچنین حمایت از شکل گیری تیم های نو پا متناسب با نیاز اعضاء و مراکز شتاب دهی جهت کمک به کسب و کارهای نوپا برنامه ریزی نموده است. این مرکز در تلاش است بتواند با استفاده از افراد متخصص فوق به جامعه کسب و کار های نوپا ، جهت رشد و تعالی کمک نماید.
مرکز کارآفرینی و کسب کاربانوان و خانواده اتاق بازرگانی :
شناسایی، بستر سازی ، توانمندسازی و شبکه سازی بانوان کارآفرین و یا مستعد کارآفرینی و پیشرفت و توسعه زیست بوم کسب و کار در راستای خلق ارزش خانواده کارآفرین می باشد اعضای زیست بوم کسب وکار بانوان شامل : اعضای بانوی اتاق بازرگانی- بانوان کارآفرین و یا شاغل در سازمان ها و بنگاه های زیست بوم کسب و کار – بانوان مستعد کارآفرینی و خانواده آنان( فرزندان، همسر ، پدر و مادر) – همسران اعضای اتاق بازرگانی در نظر گرفته شده است و به تعبیری برای بانوان به عنوان نیروی موثرتمدن ساز و جامعه ساز در تحقق رشد اقتصادی پیوسته ، باثبات و پرشتاب برنامه ریزی متنوعی شده است.
مرکز شتاب دهنده تخصصی صادرات با ماموریت افزایش صادرات از طریق تربیت افراد متخصص نوپا در چرخه صادرات و ایجاد ،تقویت، توانمند سازی ، توسعه و پیشرفت شرکت های مدیریت صادرات استان اصفهان در آذرماه سال گذشته با حضور وزیر محترم صمت، استاندار محترم اصفهان و رئیس محترم اتاق بازرگانی به عنوان اولین شتابدهنده تخصصی صادرات افتتاح گردید.
شتاب دهنده تخصصی تجارت الکترونیک با ماموریت مواجهه هوشمندانه با فضای مجازی(به عنوان بستر و مکمل فضای فیزیکی) در جهت تعالی و سودآوری بیشتر اعضای اتاق از طریق مشاوره، پشتیبانی، طراحی و ارائه راهکارهای کسب‌وکار مجازی شروع به کار نموده است .شتابدهنده بازاریابی و فروش: باعث ایجاد، تقویت، توانمند سازی، توسعه و پیشرفت شرکت های مدیریت بازاریابی و فروش میشود؛افراد مستعد در چرخه فرایند بازاریابی و فروش را پرورش می دهد.
سرمایه های انسانی واحدهای بازاریابی و فروش شرکت ها را توانمند می سازد؛ منتورها، مشاوران، مربیان و اساتید بازاریابی و فروش را شبکه سازی و توسعه می دهد؛ باعث طراحی، فرهنگ سازی، حمایت از الگوهای بازار زیستی و زیرساخت‌های بازاریابی مؤثر و بازارسازی پایدار می گردد.مرکزآموزش و توسعه سرمایه انسانی ( متسا) با هدف ارائه خدمات توانمند سازی و آموزشی ، تربیتی و پرورشی مورد نیاز سرمایه های انسانی در زیست بوم کسب و کار در خدمت بنگاه ها و افراد مستعد می باشد.

logo-samandehi