پنجشنبه، 28 فروردین 99 - 06:21

 

 

تقریبا ۱۰ سال است که به صورت تخصصی به کسب و کارها کمک می کنم که در مسیر رشد و رسیدن به اهداف خود قراربگیرند. اما کوچینگ سرعت و کیفیت این خدمت رسانی را چند برابر کرد و در این مقاله می خواهم به صورت خلاصه بیزنس کوچینگ یا مربیگری کسب و کار را برای شما بازگو کنم .
به احتمال خیلی زیاد نام کوچینگ یا بیزینس کوچینگ (مربیگریِ کسب‌وکار) را شنیده‌اید. یا بهتر است به این شیوه بگوییم که محال است کسی وارد دنیای کسب‌وکار امروزی شود ولی این نام برایش ناآشنا باشد. برای اینکه بیشتر بتوانیم نقش مربیگریِ کسب‌وکار را در افزایش میزان فروش و بازدهی نشان دهیم، لازم است در ابتدا اندکی توضیح دهیم که کوچینگ چیست و چگونه می‌تواند ما را در افزایش فروش یاری دهد.

کوچینگ کسب‌وکار چیست؟

بیزینس کوچینگ که به آن مربیگری کسب‌وکار نیز گفته می‌شود، شاخه‌ای از کسب‌وکار است که در آن به کارآفرینان یا صاحبان شرکت کمک می‌شود تا به اهداف کسب‌وکارشان برسند. کلیت این فرایند به گونه‌ای است که در آن، مالکان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در بخش‌های مختلف و متنوعی نظیر: فروش، مدیریت، رهبری، ساخت تیم، برنامه‌ریزی، بازاریابی، تولید و بسیاری موارد دیگر را بااستفاده‌از روش‌ها و تکنیک‌های حرفه‌ای و تجارت اختصاصی در زمان معینی راهنمایی می‌کنند تا آن‌ها به نتایج مشخص و قابل‌قبولی دست یابند.
اصلاً فرقی نمی‌کند یک میوه فروشی بسیار ساده و کوچک در یکی از خیابان‌های شهر خود داشته باشید یا در حال اداره کردن یک شرکت تبلیغاتیِ بزرگ با بیش از ۵۰ کارمند باشید. در هر حالت و موقعیتی که باشید، مزایا و قابلیت‌های منحصربه‌فرد مربیگریِ کسب‌ و کار، یقیناً به بازدهی و افزایش فروش شما کمک خواهد کرد. اصولاً کلیت مربیگریِ کسب‌ و کار به این شیوه است: بین کوچ (مربی) و کوچی (مراجع) قراردادی انعقاد می‌شود. وظیفۀ مراجعه‌کننده این است که تمامی اقدامات مطرح‌شده در جلسۀ مربیگریِ کسب‌ و کار را انجام و نتایج آن را به مربی گزارش دهد. در مقابل نیز، مربی موظف است به‌واسطۀ مهارت‌های پایه‌ای، اصول مربیگریِ کسب‌ و کار ازقبیل گوش دادن، پرسشگری، بازخورد و همچنین دعوت به اقدام را به مراجعه‌کننده ابلاغ و وی را در انجام دادن و یادگیری تمامی این موارد ترغیب کند.

مربیگری کسب‌وکار چگونه کار می کند؟

عمدتاً مربیگریِ کسب‌وکار به یک حرفۀ روبه‌رشد گفته می‌شود که در آن تمامی صاحبان مشاغل و مدیران را در به نتیجه رساندنِ مراحل کارشان مانند: بازاریابی موفق، نحوۀ مدیریت، برنامه‌ریزی و افزایش فروش یاری می‌کنند. این روش با طرح سؤالات عمیق و اصولی، مدیران را به یک سفر درون‌سازمانی هدایت می‌کند و آن‌ها را با منِ واقعیشان روبه‌رو می‌سازد. درواقع، مربیگریِ کسب‌وکار به‌معنای یک روش جادویی برای موفقیت در کسب‌وکار معرفی می‌شود که در آن، کوچ به کمک هوش و مجموعۀ تجربیاتش مسیر موفقیت در بیزینس را برای شما تعیین و شما را در رسیدن به اهداف شغلی‌تان هدایت می‌کند.

نقش مربیگریِ کسب‌وکار را در افزایش فروش

ازآنجاکه مربیگری یک رابطۀ شراکتی بین مربی و مراجع است، ازطریق این فرایند، شفافیتی به دست می‌آید که برای پشتیبانی از کنش‌های مهمِ موردنیاز است. مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، ازجمله دلایل مهمی هستند که نشان می‌دهند مربیگریِ کسب‌وکار نقش مهم و مبرهنی را در افزایش فروش و همچنین کاهش رکود بازی می‌کند.

 

ایجاد اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای در فرد

یکی از دلایل اساسی که موجبات پیشرفت در کسب‌وکار و افزایش فروش را در مربیگریِ کسب‌وکار فراهم می‌کند، اعتمادبه‌نفس بالای فرد است. به‌طبع، تا زمانی که شما به خودتان و کسب‌وکارتان اعتماد نداشته باشید، مشتریان شما هم نمی‌توانند به شما و کسب‌وکارتان اعتماد داشته باشند؛ به‌علاوه اینکه، از صحبت کردن با شما لذت نمی‌برند و تصویر درست و بجایی از شما در ذهنشان باقی نمی‌ماند. مربیگریِ کسب‌وکار باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس شما به میزان قابل‌توجهی افزایش یابد؛ به‌ویژه، در موقعیت‌هایی که کسب‌وکارتان با چالش‌های بزرگی روبه‌رو شود و نیاز به حل مسئله داشته باشد. بهترین کمک مربیگریِ کسب‌وکار در چنین موقعیت‌هایی به شما این است که به شما نشان دهد، بهترینِ خودتان را پیدا کرده و آن را با درایت و آگاهی دقیقاً همان جایی به کار گیرید که نیاز هست. این، مهم‌ترین آموزه‌ای است مربیگریِ کسب‌وکار به شما آموزش می‌دهد.

مربیگریِ کسب‌وکار کار کردن با انواع مختلفی از آدم‌ها را به شما یاد خواهد داد

معمولاً اصول مربیگریِ کسب‌وکار به این شیوه است که تمرینات و آموزش‌هایی را حول مهارت‌های شخصیت و سبک رهبری به مراجعان ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، شما را در خودشناسیِ بهتر یاری می‌کند. علاوه‌بر این موارد، کارکرد مربیگریِ کسب‌ و کار به این شیوه است که به شما کمک می‌کند، تیپ‌های شخصیتی مهم را شناسایی کنید. ازآنجاکه یک کسب‌وکار ممکن است با انواع آدم‌های مختلف سروکار داشته باشد، ممکن است بسیاری از مدیران با بعضی تیپ‌های شخصیتی سازگاری نداشته باشند. این امر تا حدود بسیار زیادی در افزایش فروش و بازدهی در کار نقش حیاتی را ایفا می‌کند. به همین منظور، مربگیری مدیران اجرایی به شما کمک می‌کنند تا انواع تیپ‌های شخصیتی را شناسایی کنید و مطابق با ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها رهبری کنید. این مورد از نقش مربیگریِ کسب‌وکار، هم به راهنمایی کارکنان شما کمک می‌کند و هم موجب تقویت ارتباط شما با مشتریانتان می‌شود.

 

مربیگری کسب‌وکار افق‌های تازه‌ای را به روی کسب‌وکار شما باز می‌کند

به گفتۀ یکی از تاجران آمریکا: «چیزهای بسیار زیادی در پیرامون ما وجود دارند که ما نمی‌دانیم و آن‌ها را نمی‌شناسیم.» اما مربیگری کسب‌ و کار این انعطاف و توانایی را در ما به وجود می‌آورد تا یک چشم دیگر در درون ما ایجاد شود و افق‌های تازه‌ای از کسب‌وکار بر روی ما گشوده شود. این، همان برخورد خلاقانه و متفاوت است که به‌هنگام رویارویی با مسائل و چالش‌های کسب‌وکار اتفاق می‌افتد. این امر دقیقاً به افزایش فروش و کاهش رکود در کسب‌وکار ما می‌انجامد و نقش مربیگری کسب‌ و کار را دوچندان پررنگ‌تر می‌کند.

مربی گری کسب‌وکار در مدیریت بحران کمک بسیار زیادی به شما می‌کند

یکی دیگر از دلایلی که نقش مربیگریِ کسب‌وکار را در افزایش فروش پررنگ‌تر می‌کند، همین موضوعی است که کوچ‌ها می‌توانند در مدیریت بحران و موقعیت‌های غیرطبیعی، کمک شایانی به رهبران و مدیران اجرایی بکنند. به‌طبع، بارها برایتان پیش آمده که مدام نگران مسائل مختلف در بیزینس خود شوید و همواره مسائل مختلفی از ریز و درشت، ذهن شما را درگیر کرده باشد. بدون شک مربی گریِ کسب‌وکار به همین منظور کنار شما است تا موقعیت‌های بحرانی را برایتان مدیریت کند. اولین کاری که مربگیریِ مدیران اجرایی برایتان انجام می‌دهد، این است که چالش‌های کسب‌وکار شما را برایتان اولویت‌بندی کند. لازم است بدانید که این کار، اصلاً راحت نیست و ممکن است خارج از توان و عهدۀ هرکسی باشد. مربیگری مانع از سقوط کسب‌وکارتان و کاهش رکود می‌شود و درنتیجه، زمینه را برای افزایش فروش در کار شما فراهم می‌کند.

نویسنده : سپهر حلاجیان – مربی کسب و کار

logo-samandehi