سه شنبه، 12 فروردین 99 - 09:23

 

 

 

 

کارآفرینان و علاقه‌مندان به حوزه استارتاپ فرصت‌های بیشماری را پیش روی خود برای افزایش توانایی و مهارتشان دارند. امروزه به دلیل تنوع بسیار زیاد منابع یادگیری، فرصت‌های آموزش و پیشرفت بیش از هر زمان دیگری برای کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار فراهم شده است.

یک منبع بسیار عالی برای یادگیری می‌تواند تماشای یک فیلم باشد. یک فیلم عالی می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی بیننده خود بگذارد، اگرچه این تأثیرگذاری برای همه افراد یکسان نیست.

کارآفرینان و علاقه‌مندان به حوزه کارآفرینی علاوه بر اینکه می‌توانند تماشای فیلم را به فرصتی برای استراحت کردن تبدیل کنند، با دیدن فیلم‌های عالی می‌توانند اندیشه‌های نو و خلاق را در ذهنشان بپرورانند، با الهام از شخصیت‌های داستان و همزادپنداری با آن‌ها در خودشان انگیزه ایجاد کنند و حتی بتوانند از آموزه‌های به دست آمده در مسیر کسب‌وکار خود استفاده نمایند.

در این مقاله ۱۲ فیلم در حوزه کارآفرینی و استارتاپ در ژانرهای مختلف انتخاب شده است. این فیلم‌ها علاوه بر اینکه فضای لذت بخشی را می‌توانند برای شما ایجاد کنند، منابع یادگیری بسیار مهمی در مسیر کسب‌وکار شما هستند.

۱) The Social Network

شبکه اجتماعی (The Social Network) فیلمی درام به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) محصول سال ۲۰۱۰ ایالات متحده آمریکاست.

این فیلم درباره ایجاد شبکه اجتماعی فیس بوک و زندگی مارک زاکربرگ خالق این سایت است. همچینن این فیلم بر اساس کتابی با نام «میلیاردرهای تصادفی» نوشته بن مزریک (Ben Mezrich) ساخته شده است. این فیلم در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، جایزه اسکار برای بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی اوریژینال شد.

The Social Network
IMDb: ۷/۷
۱۲۰ دقیقه

۲) Pirates of Silicon Valley

غارتگران دره سیلیکون (Pirates of Silicon Valley) برای نمایش در تلویزیون با نویسندگی و کارگردانی مارتین برک (Martyn Burke) در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. موضوع این فیلم درباره زندگی مؤسسان اپل و مایکروسافت است. دو غول تکنولوژی که از به اصطلاح زمین‌های خاکی کارشان را آغاز کردند و در نهایت به موفقیتی بی‌نظیر دست پیدا کردند. هر دوی این افراد یعنی استیو جابز و بیل گیتس از صفر آغاز کردند و این فیلم روایت این داستان را به خوبی بیان می‌کند و به جزئیات می‌پردازد و همچنین رقابت بین این دو کارآفرین را هم به تصویر کشیده است.

Pirates of Silicon Valley
IMDb: ۷/۳
۹۵ دقیقه

۳) Joy

جوی (Joy) فیلمی آمریکایی در سبک زندگینامه‌ای و درام به نویسندگی و کارگردانی دیوید او. راسل (David O. Russell)  است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

این فیلم بر اساس داستان واقعی زنی به اسم جوی منگانو ساخته شده است. داستان در مورد تنهایی یک کارآفرین و ایمانی است که در وجودش هست. زمانی که همه او را به تسلیم شدن تشویق می‌کنند، هیچگاه ناامید نمی‌شود و مسیری را که به تنهایی شروع کرده، باز هم به تنهایی ادامه می‌دهد.

Joy
IMDb: ۶/۶
۱۲۴ دقیقه

۴) The Founder

بنیانگذار و یا مؤسس (The Founder) فیلمی آمریکایی محصول ۲۰۱۶ در ژانر زندگی‌نامه‌ای درام است که جان لی هنکاک (John Lee Hancock) آن را کارگردانی کرده و رابرت سیگل (Robert Siegel) فیلمنامه‌اش را نوشته است.

این فیلم داستان ری کراک و ماجرای چگونگی آغاز امپراتوری رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالدز را به تصویر می‌کشد. ری کراک که به کار فروش مخلوط کن شیربستنی پنج سال مشغول است و درآمد متوسطی دارد، از وضعیت مالی متوسط و زندگی معمولی‌اش راضی نیست. او روزی در میان رستوران‌هایی که به آن‌ها مخلوط کن می‌فروشد با همبرگر فروشی آشنا می‌شود و داستان فیلم از اینجا آغاز می‌گردد.

The Founder
IMDb: ۷/۲
۱۱۵ دقیقه

۵) Wolf of Wall Street

گرگ وال استریت (Wolf of Wall Street) بر اساس زندگینامه‌ جردن بلفورت در گونه کمدی سیاه است.  مارتین اسکورسیزی ( Martin Scorsese) کارگردانی این فیلم را برعهده دارد.

این فیلم داستان زندگی جوردن بل فورد است. شخصیت شناخته شده در آمریکا که در آغاز کارخود، یک دلال بورس بود و با دلالی به سختی روزگار می‌گذراند؛ اما به‌مرور در کارش پیشرفت زیادی کرد و تبدیل به یکی از غول‌های بزرگ وال استریت و سرمایه‌داران اساسی آمریکا شد و به پول و قدرت و ثروت زیادی دست پیدا کرد.

Wolf of Wall Street
IMDb: ۸/۲
۱۸۰ دقیقه

۶)  Wall Street: Money Never Sleeps

فیلم وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد (Wall Street: Money Never Sleeps) به کارگردانی الیور استون (Oliver Stone) محصول سال ۲۰۱۰ آمریکاست.

داستان فیلم درباره کارگزار جوانی از وال استریت است که با گوردن جکوِ کهنه‌کار اما بدنام همکار می‌شود تا مأموریت دوجانبه‌ای را به سرانجام برسانند. آن‌ها از یک سو می‌خواهند جامعه مالی را از سرنوشت شومی که در راه است مطلع سازند و از سوی دیگر به هویت کسی پی‌ببرند که مسئول مرگ پیش‌کسوتِ سابقِ کارگزار جوان بوده است.

به کارگیری مفاهیم بورس و سرمایه‌گذاری در این فیلم باعث شده است که به یکی از فیلم مهم در حوزه مدیریت معروف شود.

Wall Street: Money Never Sleeps
IMDb: ۶/۲
۱۳۳ دقیقه

۷) Boiler Room

اتاق سهام (Boiler Room) فیلمی در ژانر جنایی و درام به کارگردانی بن یانگر (Ben Younger) محصول سال ۲۰۰۰ کشور آمریکاست.

این فیلم به موضوع‌های اقتصاد، بورس و مسائل پیرامون آن می‌پردازد. این فیلم داستان دانشجویی است که به تازگی ترک تحصیل کرده‌ است. او جوان باهوش و مشتاقی است که به‌دنبال کسب پول زیاد در مدت زمانی اندک است. پدر او یک قاضی سخت‌گیر است که از ترک تحصیل پسرش بسیار ناراحت است. اما او با انگیزه بدست آوردن پول و احترام پدر به مؤسسه معاملات سهام جی.تی مارلین می‌پیوندد و در نهایت به ‌عنوان یک دلال فروش سهام مشغول به کار می‌شود و این شغل خیلی سریع او را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

Boiler Room
IMDb: ۷
۱۲۰ دقیقه

۸) Erin Brockovich

ارین براکویچ (Erin Brockovich) فیلمی در ژانر بیوگرافی، درام و عاشقانه به کارگردانی استیون سودربرگ (Steven Soderbergh)  محصول سال ۲۰۰۰ کشور آمریکاست.

داستان فیلم درباره زن جوانی است که از شوهرش طلاق گرفته و با داشتن سه فرزند، بیکار است. او پس از گذراندن ماجراهایی موفق می‌شود به عنوان دستیار یک وکیل شروع به کار کند. گرچه هیچ‌کس او را در این شغل جدیدش جدی نمی‌گیرد، اما طولی نمی‌کشد که تقریباً به تنهایی یک شرکت قدرتمند که متهم به آلوده کردن منبع آب شهر است را سرنگون می‌سازد.

Erin Brockovich IMDb: ۷/۳ ۱۳۱ دقیقه

۹) Moneyball

مانیبال (Moneyball) فیلمی در ژانر زندگی‌نامه‌ای، ورزشی و درام به کارگردانی بنت میلر (Bennett Miller) محصول سال ۲۰۱۱ کشور آمریکاست.

این فیلم یک روایت واقعی از بیلی بین مدیر ناموفق یک تیم بیسبال است. به طوری که تیمش نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده‌ و دو تن از بهترین بازیکنان خود را به خاطر همین مشکلات از دست می‌دهد به همین دلیل تیم او در آستانه فروپاشی قرار گرفته ‌است؛ اما بیلی بین که در سن جوانی با یک اشتباه ورزش بیسبال رو انتخاب کرده ‌است راه بازگشتی را نمی‌بیند و تصمیم می‌گیرد نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند تیمش را از بحران نجات دهد.

Moneyball
IMDb: ۷/۶
۱۳۳ دقیقه

۱۰) Barbarians at the Gate

بربرها پشت دروازه (Barbarians at the Gate) فیلمی در ژانر بیوگرافی، کمدی، درام به کارگردانی گلن جردن (Glenn Jordan) محصول سال ۱۹۹۳ کشور آمریکاست.

راس جانسون مدیر عامل شرکت بزرگ نابیسکو تصمیم می‌گیرد با خرید شرکت آن را از حالت سهامی عام به شرکت خصوصی تبدیل کند. کارشناسان به راس توصیه می‌کنند هر سهم را به قیمت ۷۵ دلار خریداری کند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که خبر این انتقال بزرگ به گوش رقبای راس و سپس رسانه‌ها می‌رسد. از آن پس هر کس امیدوار است این شرکت آینده‌دار را با قیمتی بالاتر خریداری کند.

Barbarians at the Gate
IMDb: ۷/۲
۱۰۷ دقیقه

۱۱) Startup.com

استارتاپ دات کام (Startup.com) فیلم مستند به کارگرانی کریس هیجدس (Chris Hegedus) و جیهان نجیم (Jehane Noujaim) محصول سال ۲۰۰۱ کشور آمریکاست.

این فیلم مستند سال ۲۰۰۱ در مورد فرازونشیب‌های یک شرکت نوپای دات‌کام به نام govWorks.com است که توانست ۶۰ میلیون دلار آمریکا از رسانه تعاملی Hearst ،KKR و صندوق سرمایه‌گذاری نیویورک و Sapient جذب سرمایه کند. این استارتاپ دوام نیاورد، اما مرجعی شد برای درس‌ آموزی، موضوع این مستند داستان بنیانگذاران استارتاپ govWorks به نام‌های کالیل ایسازا توزمان (kaleil Isaza Tuzman) و تام هرمان (Tom Herman) را از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۰ دنبال می‌کند، زمانی که حباب اینترنت در حال شکسته شدن بود.

این فیلم نگاه خوبی دارد به رونق و رکود دوره دات‌کام و داستان هشداردهنده‌ای را در خصوص تهدید دوستی‌ها به واسطه شراکت در کسب‌وکار به تصویر می‌کشد. موضوع‌های اشاره شده در این فیلم شامل: تأمین سرمایه برای کارآفرینان، افزایش سرمایه، مدیریت رشد، مهارت‌های کارآفرینی، تیم‌سازی و مهارت‌های مدیریتی هستند.

Startup.com
IMDb: ۷
۱۰۷ دقیقه

۱۲) Office Space

دفتر کار (Office Space) فیلمی کمدی به کارگردانی و نویسندگی مایک جاج (Mike Judge) محصول سال ۱۹۹۹ کشور آمریکاست.

موضوع این فیلم در مورد کارمند یک شرکت است که در نهایت متوجه می‌شود که چقدر از نشستن داخل اتاقک و دستور گرفتن از رئیس حریصش بیل لامبرگ متنفر است. این فیلم بیانگر اتفاقاتی است که در مرحله قبل از کارآفرینی برای هر فرد کارآفرین رخ می‌دهد. مرحله‌ای که باید برای دیگران کار کند، از دیگران دستور بگیرد و برای عده‌ای دیگر سود‌رسان باشد.

 

منبع : تکراسا

 

 

logo-samandehi