شنبه، 15 تیر 98 - 04:37

 

در این نوشتار نظرات امیر عرفانی لیسانس نرم افزار و دارای ۱۵ سال فعالیت در زمینه تولید نرم افزار و مشاوره و مدیرعامل سامانه شیپ نو در خصوص کسب و کارهای فضای مجازی را می خوانید.

چرا شیپ نو؟
اسم قبلی چابک بود ولی به دلیل سخت گیری های بسیار بی مورد سازمان ثبت علائم تجاری متاسفانه مجبور به ثبت نامی به لاتین گردیدیم.

وضعیت فعلی شیپ نو مرهون چه چیزی است ؟
پشت کار و علمی برخورد کردن با مشکلات و تبدیل تهدیدات به فرصت

آیا از حمایت مالی دولت بهره بردید یا سرمایه گذار خصوصی داشتید؟
هیچ کدام، حتی یک ریال کمک دولتی دریافت نکردیم بلکه اگر ابتدای مطرح کردن طرح با شرکت پست وارد عمل نشده بودیم، بسیار جلو تر بودیم.
متاسفانه دولت اصلا توجهی به استارت اپ های شهرستانی و بدون لینک ندارد

شیپ نو در کنار الوپیک، اسنپ و تپسی در اصفهان فعال است. آیا بزرگ بودن این نامها ، در کار شما تاثیر گذاشته است؟چقدر؟
بدون تاثیر نبوده ولیکن منابع مالی غیر شفاف این استارت آپ های تهرانی و تسهیل امور انها توسط هسته قدرت بسیار به استارت آپ هایی که واقعی هستند و شهرستانی صدمه وارد میکند از جمله دو شرکت که حمل و نقل کالا انجام میدهند الان بیش از یک سال است که کمیسیونی از راننده ها نمیگیرند که بتوانند مبارزه کنند و این در صورتی است که شیپ نو توانسته است با تمام تخفیف ها و پاداش های عجیب و غریب و عدم دریافت کمیسیون توسط آنها، توانسته است زنده بماند و رشد قابل توجهی را نیز داشته باشد.

آیا به فکر توسعه ی بازار خود هستید؟
بله ولیکن با توجه به عدم وابستگی شیپ نو به نوع سرمایه متاسفانه این توسعه به دلیل وجود نرخ بالای تورم و عدم پوشش کمیسیون دریافتی جهت توسعه بازار، باید کمی با تامل صورت گیرد، البته ممکن است در آینده خبرهای خوبی در رابطه با توسعه در راه باشد.

با توجه به تجربیات فعلی شما ،اگر بخواهید از ابتدا شروع کنید چه مواردی را مدنظر قرار میدهید؟
از ابتدا به هیچ عنوان به دولت و قول های دولت مردان اتکا نکرده چون به غیر از تاخیر در پیاده سازی هیچ منفعت دیگری برای ما نداشت و ضمنا پروژه را از مگا سیتی تهران شروع میکردم.

به نظرتان بزرگترین مشکلاتی که کسب و کارها با آن درگیر هستند چیست؟
بستگی به میزان سود کسب و کار دارد، در شرایط کنونی برای کسب و کارهایی که واسطه گری نمیکنند و با نوسانات ارزی به سود نمیرسند، و انبار های آنها چندین برابر نمیشود، تورم بدترین مشکل است.
بعد از تورم اخذ مجوز از صدها نهاد نظارتی که هر یک مراقب دیگری نیز می باشد و در کل پس از وقوع جرم یا تخلفی توسط یک واحد صنفی رسیدگی لازم انجام نمیگردد که این روند میتواند عوض شده و راه اندازی کسب و کار را آسان نمود و نظارت بر آنها در صورت تخلف و شکایت را قوی تر کرد تا کمک شایانی به افراد خلاقی که تمایل به راه اندازی کسب و کار دارند ولی از ترس بروکراسی ااری یا موانع پیش رو از ادامه منصرف میشوند کرد.

توصیه ی شما به کسانی که علاقمند به فعالیت و راه اندازی کسب و کار خود در فضای مجازی هستند چیست؟
بسیار بر روی ایده خود و هزینه های پیاده سازی و کسب سهمی از بازار دقت کنند که با توجه به هزینه های هنگفت پیاده سازی و بازاریابی ، دچار آسیب نگردند.ترجیحا ایده هایی را اجرا کنند که کمترین نیروی انسانی را بخواهد.

logo-samandehi