شنبه، 01 آذر 99 - 06:24

 

هفته جهانی کارآفرینی بزرگترین رویداد برای گسترش و ارزش یافتن کارآفرینی در جهان است که هر سال در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برابر با ۲۸ آبان تا ۴ آذر برگزار می‌شود. این رویداد مراسمی برای ارج نهادن به نوآوران و خلاقان کسب و کار است. کسانی که به ایده‌‌هایشان جامه عمل پوشاندند و پایه‌گذار کسب و کاری بودند و به رشد و توسعه اقتصادی کشور خود و رفاه جامعه انسانی خدمت کرده‌اند. در دنیا رویدادها و برنامه‌های این هفته با موضوعات و به اشکال مختلف برگزار می‌شود موضوعات این رویداد پیرامون سبک زندگی کارآفرینان، کارآفرینی حوزه محور، منتورینگ و مربیگری، آموزش، سرمایه‌گذاری، بیان تجربیات استارتاپی، بانوان کارآفرین، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی حوزه سلامت است که در قالب سمینار، وبینار، کارگاه، کلاس، کنفرانس‌های خبری، نمایشگاه‌ها، دورهمی و مسابقه برگزار می‌شود. اصفهان پلاس به عنوان رسانه کارآفرینی اصفهان با ۵ سال سابقه فعالیت در هفته جهانی کارآفرینی امسال نیز با وجود محدودیت‌هایی که بر اثر اپیدمی کرونا به وجود آمده هم‌چنان در این حوزه فعال عمل کرده است.

اصفهان در این هفته برگزار‌کننده رویدادهایی از جمله جشنواره ملی فن آفرینی در آغاز هفته کار آفرینی، نمایشگاه مدیریت شهری و در انتها، رویداد سرمایه گذاری زاینده رود است. در همین راستا تیم اصفهان پلاس مصاحبه‌هایی کوتاه با برگزارکنندگان این رویدادها انجام داده که به شرح زیر است:

دانیال معظمی مسئول ارائه طرح به سرمایه گذاران جشنواره شیخ بهایی در مورد چگونگی و فرآیند کلی برگزاری جشنواره گفت: امسال به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های موجود، تغییرات جدی در روند برگزاری جشنواره ایجاد شده است. جشنواره به صورت آنلاین و در عین حال با بالاترین کیفیت برگزار خواهد شد.

معظمی درمورد سه بخش مهم جشنواره که به صورت مجازی برگزار خواهد شد بیان کرد: این سه بخش شامل گفت‌وگوی سرمایه‌گذاران با صاحبان ایده، غرفه‌های مجازی نمایشگاه و استفاده از خدمات مشاوره تخصصی توسط منتورها و مشاوران برای شرکت کنندگان است. سرمایه گذاران و صاحبان ایده با ورود به اتاق‌های مجازی می‌توانند به مذاکره پیرامون موضوعات مورد نظرشان بپردازند، شرکت‌ها و استارتاپ‌ها می‌توانند از غرفه های مجازی برای عرضه محصولاتشان استفاده کنند و شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌توانند از مشاوره تخصصی منتورها و مشاوران بهره‌مند شوند. علاقه‌مندان به جشنواره شیخ بهایی می‌توانند این رویداد را امسال به صورت زنده در سایت آپارات و پیج اینستاگرام جشنواره مشاهده کنند. همچنین صداوسیما استان اصفهان نیز پخش زنده این رویداد را به صورت کامل پوشش می‌دهد.

برای اطلاع از روند برگزاری نمایشگاه مدیریت شهری به سراغ علیرضا گلچین‌فر مسئول بخش استارتاپ‌های نمایشگاه رفتیم. او در مصاحبه با اصفهان پلاس درمورد اهداف برگزاری نمایشگاه گفت: در سال‌های گذشته نمایشگاه‌هایی مرتبط با حوزه مدیریت شهری تحت عناوین مختلف به صورت مجزا در اصفهان برگزار شده است و امسال تصمیم بر این شد که مجموعه این نمایشگاه‌ها به صورت جامع در حوزه مدیریت شهری برگزار ‌شوند و اصفهان پایلوت این نمایشگاه به صورت کلان در سطح کشور باشد.

گلچین‌فر در مورد زمینه فعالیت غرفه‌ها در نمایشگاه بیان کرد: غرفه‌ها در تمامی حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری از جمله حوزه حمل و نقل و ترافیک، حوزه خدمات شهری و شهر هوشمند؛ به عنوان محور اصلی نمایشگاه؛ هستند.

مسئول بخش استارتاپ‌ها  در نمایشگاه اذعان کرد: ۱۵۰۰ متر از فضای نمایشگاه برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده تا امکان حضور رایگان در نمایشگاه را به عنوان عرضه‌کننده خدمات و محصولات داشته باشند.

وی در تکمیل صحبت‌هایش اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط و محدودیت‌هایی به خاطر بیماری کرونا وجود دارد و همچنین شرایط نامطلوب اقتصادی کار را برای حضور در نمایشگاه سخت کرده است اما مجوز برگزاری از سوی ستاد کرونا استان برای برگزاری نمایشگاه گرفته شده است و از همه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند و امکان حضور در نمایشگاه را دارند دعوت به همکاری داریم.

در انتهای هفته کارآفرینی رویداد سرمایه‌گذاری زاینده‌رود برگزار خواهد شد به همین منظور مصاحبه‌ای با مجید مجیری مدیر خانه نوآوری استان اصفهان و مسئول برگزاری رویداد ۱۰۰ استارتاپ (سکوی پرتاب زاینده رود) داشتیم و او درمورد نحوه برگزاری رویداد گفت: استارتاپ‌ها در سایت ۱۰۰ استارتاپ ثبت نام اولیه خود را انجام می‌دهند. سپس از بین استارتاپ‌های ثبت نام شده ارزیابی و بررسی اولیه انجام می‌گیرد و استارتاپ‌های منتخب برای داوری اصلی در روز رویداد انتخاب می‌شوند و از بین تیم‌های راه یافته به این مرحله تعدادی برای سرمایه‌گذاری معرفی خواهند شد. حداقل ۲۵ تیم و با رقم سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۵۰ میلیارد ریال پذیرفته می‌شوند.

وی در مورد برنامه آتی خانه نوآوری اصفهان برای تیم‌هایی که موفق به جذب سرمایه می‌شوند گفت تیم‌هایی که در ۱۰۰ استارتاپ ثبت‌نام می‌کنند و در مرحله آخر پذیرش می‌شوند توسط یک راهبر هدایت و راهنمایی می‌شوند وظیفه راهبر مدیریت سرمایه اختصاص یافته برای رسیدن به اهداف مشخص شده است.

مجیری در پایان افزود: ۱۰۰ استارتاپ به جذب سرمایه برای تیم‌های استارتاپی هر استان با سرمایه‌گذاران استانی کمک می‌کند. در واقع جرقه‌ای را ایجاد می‌کند که ادامه آن جرقه و شعله‌ور کردن این فرآیند به اکوسیستم هر منطقه بستگی دارد. خوشبختانه ما در اصفهان با استقبال خوبی مواجه شدیم. صندوق پژوهش و فناوری، خانه نوآوری اصفهان و ۱۰۰ استارتاپ این اتفاق را رقم زدند و اتاق بازرگانی به عنوان حامی اصلی این رویداد در این برنامه‌ یاری‌رسان ما بوده است.

logo-samandehi