چهارشنبه، 03 بهمن 97 - 09:16

 

من بازم یک کشف جدید کردم. شما همین الان تیتر اخبار یکی از رسانه‌های حوزه ICT رو اگه مرور کنید احساس می‌کنید جنگه! و مسوولان روزی نیست که همدیگرو متهم به کم‌کاری، سیاسی‌کاری، موازی‌کاری و کارهایی از این قبیل نکنن.اما وسط این همه دعوا یه جای امن و امان وجود داره که البته چندین و چند نام و داره. اونجای امن و بهش استارت‌آپ، کسب‌وکارهای نوپا، کسب‌وکارهای خلاق، کسب‌وکارهای اینترنتی، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و امثالهم می‌گن.

یعنی اینجا بر خلاف اونجا، یه جنگ برای حمایت از این کسب‌وکارها در جریانه و از دولت و مجلس و قوه قضاییه گرفته تا اصناف و فعالان بخش خصوصی، همینطور مصوبه، بخش‌نامه، پول، امکانات، تسهیلات، همایش، جشنواره و جایزه و غیره سرازیر هست تو این بخش.خلاصه الان نون توی استارت‌آپه و در حالیکه صدای فریاد واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها، شرکت‌ها و غیره روی هواس، استارت‌آپ‌ها ماشالا چشمشون نزنم، از در و دیوار حمایته که آوار شده روی سرشون.

 

 

لذا من نشستم فکر کردم و دیدم حالا که اینطوره بد نیست یه پیشنهادی به تمامی شرکت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بدم. به نظرم می‌رسه همین الان همه برن شرکت‌های سابق رو منحل کنن و سریع یه شرکت استارت‌آپی، دانش‌بنیانی چیزی راه بندازن و پشت‌بندش یه اپلیکیشن یا سایت بالا بیارن و حالشو ببرن.

راه‌اندازی خیلی از این شرکت‌ها هم ظاهرا امکانات خاصی نمی‌خاد. دفتر و دستک که نمی‌خاد و حتی تلفن هم احتیاج نیست. این شرکت‌ها باید کوچیک و قبراق باشن و الان دفاتر مجازی هم جواب می‌ده.میزان تنوع این مشاغل هم اینقدر زیاده که از فروشگاه‌های اینترنتی و تاکسی‌های اینترنتی گرفته تا خشکشویی اینترنتی و تحویل نون و پنیر اینترنتی رو هم شامل میشه. وام و حمایت و معافیت‌های مالیاتی و غیره هم که ردیفه.

خیلی‌هاشونم اصلا قانون ندارن و گفتن تا روزی روزگاری که مسوولان دور هم بشینن و یه قانونی برای کارشون تصویب کنن، هیچ‌کس کاری به کارشون نداشته باشه. به نظر شما این وضعیت خوبی برای کار و کاسبی نیست؟اصلا چه کاریه این کسب‌وکارهای سنتی و شرکت‌های حوزه فاوا می‌رن از هفت‌خوان رستم رد می‌شن تا مجوز کار بگیرن و بعد هم رتبه‌بندی بشن و چندسالی که کار کردن تازه شاید با سفارش یه پروژه نون‌ و آبدار گیرشون بیاد.

خب بابا اینور بازار یه اتوبان ۸ بانده از پول و امکانات ریخته. خب چه کاریه سایر شرکت‌های حوزه فاوا نشستن هی غر می‌زنن که مشکلات داریم. می‌خاین مشکل نداشته باشین؟ خب بفرمایید راه بازه و جاده هم بسیار هموار. هیچ کس هم جرات نداره بگه بالای چشمتون ابرو هست.یعنی یه مقدار نگاه کنید متوجه می‌شید ظرف این چندوقت، اونقدری که این استارت‌آپ‌های تازه کار و جوان‌ها با وزرا و مسوولان جلسه و بازدید دارن، مدیران عامل پیر شرکت‌های حوزه فاوا در ۳۰ سال گذشته جلسه با مسوولان نداشتن.

خلاصه از ما گفتن بود و دوستان دیگه خودشون می‌دونن که بشینن تو شرکت‌های قدیمی‌شون غر بزنن یا پاشن یه استارت‌آپ راه بندازن و کسب‌وکارشون رو نجات بدن.

logo-samandehi