شنبه، 07 تیر 93 - 03:27

 

همانطور که می‌دانید، تِسلا پتنت‌های خود را بصورت آزاد در اختیار سایر خودروسازان قرار داده است تا تولید خودروهای الکتریکی شتاب بیشتری بگیرد. اما شماری از خودروسازان روش‌های دیگری را برای تولید خودروهای پاک در پیش گرفته‌اند. این خودروسازان به‌جای استفاده از باتری‌ها و ایستگاه‌های شارژ الکتریکی، هیدروژن را برگزیده‌اند.

خودروهی هیدروژنی تویوتا

همانطور که گفتیم، تولید خودورهای الکتریکی تنها راه برای کاهش آلودگی هوا نیست؛ هرچند خودروهای الکتریکی نیز چالش‌های خاص خود را دارند. از این‌رو کمپانی‌هایی چون جنرال‌موتورز، مرسدس بنز، هوندا و تویوتا به دنبال راهکاری دیگری رفته‌اند که استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت خودروها است. تویوتا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی خودروی جهان و اولین خودورسازی که اتومبیل‌های هیبریدی را بصورت تجاری روانه‌ی بازار کرد، درصدد عرضه‌ی اولین خودروی هیدروژنی جهان بصورت تجاری به بازار ایالات متحده و اروپا در تابستان سال آتی میلادی با قیمتی برابر ۶۹,۰۰۰ دلار است. این خودرو مبتنی بر خودروی مفهومی FCV بنیان نهاده شده است. هرچند در حال حاضر شرایط به نفع محصولات تسلا است، اما خودروسازانی که در پی تولید خودروهای هیدروژنی هستند، معتقدند که در آینده‌ای کوتاه، شاهد برتری این خودروها نسبت به نمونه‌های الکتریکی خواهیم بود. هم‌اکنون مدل پایه‌ی تسلا با قیمتی برابر ۶۰,۰۰۰ دلار عرضه می‌شود؛ اما تولیدکنندگان خودروهای هیدروژنی، امکان طی مسافت بیشتر و همچنین شارژ در کوتاه‌ترین زمان نسبت به نمونه‌های تسلا را از مزایای خودروهای هیدروژنی برشمرده‌اند.

خودروهای تولیدی تسلا برای طی ۴۸۰ کیلومتر نیاز به صرف زمانی بیش از یک ساعت در حال شارژ دارند؛ در حالی که خودروهای هیدوژنی قادرند تا در کمتر از ۵ دقیقه مخزن مربوط به ذخیره‌ی هیدوژن را پر کنند. با توجه به مخلوط‌شدن هیدروژن با اکسیژن در یک پروسه‌ی الکتروشیمیایی برای تولید انرژی مورد نیاز، هیدروژن موجود در زمان طولانی‌تری مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ بطوریکه می‌توان با یک خودروی هیدروژنی مسافتی به‌طول ۶۹۰ کیلومتر را با یکبار سوخت‌گیری طی کند. لازم‌به ذکر است که خروجی خودروهای هیدروژنی نیز چیزی جز آب نیست. تنها نکته‌ی منفی این خودروها، پیچیدگی و هزینه‌ی بالای جمع‌آوری و فشرده‌سازی هیدورژن است. تویوتا اعلام کرده است که محصول خود را در نواحی مجهز به زیرساخت‌های تولید و انتقال گاز هیدروژن عرضه خواهد کرد. با توجه به اینکه ساخت‌ ایستگاه‌های شارژ الکتریکی برای خودروهای تسلا، مخصوصاً نمونه‌هایی که از باتری‌های خورشیدی استفاده می‌کنند، بسیار ارزان بوده و پروسه‌ی ساخت ساده‌ای دارند، باید دید که تویوتا چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت.

[button color=”orange” size=”medium” link=”http://www.engadget.com/2014/06/25/toyota-hydrogen-fuel-cell-car-vs-tesla/” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi