شنبه، 09 دی 02 - 09:02

 

پس از چند هفته حرف و حدیث درباره افزایش تعرفه‌ اینترنت، با موافقت وزارت ارتباطات و تعهد اپراتورها مبنی بر افزایش کیفیت بسته‌های اینترنتی گران می‌شوند.این مرتبه تلاش‌های همه‌جانبه برای بالا بردن تعرفه‌های اینترنت، که به گفته اپراتورها در ۶ سال اخیر تغییری نکرده است، به ثمر نشسته و پس از حدود سه هفته حرف و حدیث بلاخره افزایش تعرفه‌ها به‌صورت رسمی تایید شد.

از مهر ماه امسال که زمزمه‌های افزایش تعرفه اینترنت به گوش رسید، وزیر ارتباطات گفت «فعلا برنامه‌ای برای گران شدن بسته‌های اینترنتی نداریم.» اما ظاهرا پیگیری‌ اپراتورها برای بالا بردن تعرفه‌ها در یکی دو ماه اخیر ادامه پیدا کرده است و همان طور که پیش‌بینی می‌شد افزایش تعرفه اینترنت در دستور کار قرار گرفت.گزارش‌های اپراتورها و کارشناسان حوزه اینترنت و شبکه حاکی از این بود که با همراهی وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت قرار است تغییراتی در ساختار تعرفه‌گذاری و تعرفه‌های اینترنت سیار و ثابت اعمال شود و اپراتورها هم ابتدای این هفته در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی خواستار افزایش دو برابری قیمت بسته‌های اینترنتی بالای دو گیگابایت شدند.

در واکنش به این موضوع عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد که «کیفیت اینترنت خط قرمز ماست» و با اشاره به این که اپراتورها با هدف توسعه تجهیزات و افزایش کیفیت اینترنت می‌خواهند تعرفه را بالا ببرند، تلویحا موافقت خود با افزایش تعرفه اینترنت را اعلام کرد.او در حاشیه جلسه روز ششم دی ماه هیئت دولت نیز اعلام کرد «افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه‌ها را نمی‌پذیریم» و به این ترتیب، مشخص شد که میزان افزایش تعرفه‌های اینترنت کمتر خواهد بود. وزیر ارتباطات البته این وعده را هم داد که تا پایان سال جاری بسته‌های بلندمدت اینترنت باز خواهند گشت.

روز ششم دی ماه امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای افزایش تعرفه اینترنت شرط گذاشته و اعلام کرد در صورت انجام این شروط است که اپراتورها می‌توانند قیمت بسته‌های اینترنت را افزایش دهند.اپراتورها ، هفتم آذر ماه، اعلام کردند که این شروط را پذیرفته و به این وظایف متعهد می‌شوند: افزایش سایت‌های نسل پنجم به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت اینترنت در ۶ ماه آینده.

پس از پذیرش این شروط و قبول این تعهدات وزارت ارتباطات با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرد تا به این ترتیب، پس از حدود ۶ سال که تعرفه اینترنت به‌صورت رسمی توسط اپراتورها افزایش پیدا نکرده بود، حالا با موافقت رگولاتوری و وزارت ارتباطات افزایش پیدا کند. به این ترتیب، به زودی باید منتظر بالا رفتن تعرفه اینترنت و تغییراتی در بسته‌های اینترنتی باشیم.

اطلاعیه ایرانسل درباره اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، آنطور که در متن این اطلاعیه آمده، پیرو درخواست اپراتورها برای اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت با توجه به عدم امکان سرمایه‌گذاری جدید به دلیل افزایش روزافزون هزینه‌ها، رگولاتوری به شرط سرمایه‌گذاری در بهبود شاخص‌های کیفی شبکه، با افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت همراه موافقت کرده است.در این اطلاعیه همچنین آمده، فرایند اصلاح قیمت بسته‌های اینترنت همراه، با اعمال افزایش قیمت ۳۴ درصدی روی تمام بسته‌ها، از شب گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است. این فرایند، برای برخی بسته‌ها کامل شده و برای برخی دیگر، همچنان ادامه دارد.

طی ۲۴ ساعت آینده، بسته‌های قبلی اینترنت همراه، با لحاظ افزایش قیمت ۳۴ درصدی و بدون تغییر در حجم یا مدت زمان، در کانال‌های مختلف مانند وب‌سایت، سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، کدهای دستوری و…، مجدداً در دسترس قرار خواهند گرفت.ایرانسل همچنین اعلام کرده، با هدف پاسخ به نیاز مشترکان محترم و افزایش تنوع در فهرست بسته‌ها، بسته‌های پر حجم و بلند مدت جدیدی نیز به بسته‌های قبلی اضافه شده‌اند.ایرانسل این آمادگی را دارد تا در صورت وجود هر نوع ابهام یا سؤال در خصوص حذف یا افزایش بیش از ۳۴ درصدی قیمت بسته‌ها، پاسخگو باشد.برای مشاهده جدول کامل تغییر قیمت بسته‌های اینترنت همراه ایرانسل، کلیک کنید.

اطلاعیه همراه اول درباره افزایش تعرفه اینترنت

همراه اول اطلاعیه‌ای درباره اصلاح قیمت بسته‌های اینترنتی و معرفی بسته‌های جدید منتشر کرد. بنابراعلام این اپراتور، افزایش قیمت اینترنت حداکثر ۳۴درصد است.این شرکت اعلام کرد اصلاح قیمت با افزایش حداکثر ۳۴ درصدی و با موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت گرفته است. افزایش نرخی که پس از دریافت تعهدات در خصوص سرمایه‌گذاری و افزایش کیفیت شاخص‌های ارتباطی انجام شده است.

همراه اول در این اطلاعیه تأکید کرده است که ثابت ماندن بیش از این قیمت بسته‌های اینترنت همراه، می‌توانست به رکود صنعت ارتباطات و افت قابل‌توجه کیفیت شبکه ارتباطی بینجامد: «علی‌رغم فشار قابل‌توجه بار تورمی ایجاده شده در چند سال‌ گذشته، همراه اول تمام توان و ظرفیت خود را برای نگهداری و ارتقاء شبکه ارتباطی به کار بسته است.»بزرگترین اپراتور کشور، ساخت و تجهیز سایت‌های جدید، نگهداری و ارتقاء سایت‌های موجود و توسعه فناوری‌های جدید نظیر شبکه ۵G را نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دانسته و خاطرنشان کرده است که بخشی از این سرمایه‌گذاری از محل فروش بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه تامین می‌شود.

این اپراتور همچنین در اطلاعیه خود نوشت: «افزایش هزینه‌های اپراتورها در حالی است که صنعت ارتباطات کشور نه تنها هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کند، که با شرایط سخت موجود، بار توسعه شبکه و انتظارات توسعه‌ای در این بخش را نیز بر دوش می‌کشد.»

logo-samandehi