پنجشنبه، 09 بهمن 99 - 03:01

 

اگر شما قادر به راه اندازی سایت فروشگاهی نیستید، به این نکته مهم توجه کنید که برای انتخاب بهترین جایگزین برای سایت فروشگاه آنلاین، باید رسانه ای را انتخاب کنید که بیشترین تعداد کاربر و طرفدار را در میان دیگر رسانه‌ها (مخصوصا در ایران) داشته باشد. با مقایسه میان رسانه‌های مختلف درمیابیم که اینستاگرام بهترین گزینه برای طراحی فروشگاه اینترنتی است.

به دلیل این که ایسنتاگرام یکی از دردسترس‌ترین و پرمخاطب‌ترین نرم افزارها و سایت‌های حال حاضر جهان می‌باشد. با راه اندازی پیج فروش در اینستاگرام، وارد مجموعه بزرگی از خرید و فروش در فضای اینترنت شده‎‌اید. بر اساس آمار گزارش شده از اینستاگرام از هر ۵۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام، حداقل ۳۵ درصد آنها اقدام به خرید یک کالا در این شبکه مجازی نموده‌اند.

اینستاگرام در سال  ۲۰۱۹ تصمیم گرفت ویژگی جالبی به نرم افزار خود اضافه کند. این ویژگی که Instagram Shopping نام دارد،‌ توسط حساب های تجاری که محصولات فیزیکی برای فروش داشتند بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به طور ساده با اضافه شدن این ویژگی کاربران می توانستند به طور مستقیم به فروشگاه اینترنتی یعنی وبسایت یک برند متصل شوند و به افزایش فروش در اینستاگرام کمک کنند. این کار قدرت اینستاگرام را بیش از پیش کرد. اما ساخت فروشگاه در اینستاگرام به چه صورت است؟ تگ محصول در فروشگاه اینستاگرام چیست و چگونه ایجاد می شود؟ در طی این مقاله به دنبال پاسخ این سوالات هستیم.

فروش در اینستاگرام فقط ساختن پیج و گذاشتن عکس محصولات در اینستاگرام نیست البته این یک بخش لازم و ضروری برای راه اندازی پیج فروش در اینستاگرام است. بعد از آن شما باید استراتژی فروش بیشتر در اینستاگرام را تدوین کنید و اهداف خود را تعیین کنید و برای رسیدن به آن اهداف معیار سنجش در نظر بگیرید. ساخت فروشگاه در اینستاگرام یک نیاز دسته چندم برای داشتن فروش موفق است و اولویت خیلی بالایی ندارد اما برای فرستادن کاربران اینستاگرام به سایت برای خرید انتخاب خوبی است که می تواند نرخ تبدیل خوبی داشته باشد.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام

 اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که کاربران آن اکثرا حالات و لحظات مختلف زندگی خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. لحظاتی مانند شادی، غم، جشن، تفریح، مسافرت و … اکثر  موارد گفته شده جزو دسته اموری هستند که مردم برای آنها هزینه می‌پردازند. و این مهترین دلیلی است که اینستاگرام را یکی از بهترین شبکه های اجتماعی برای کسب درآمد تبدیل کرده است. اما نحوه فروش محصولات در اینستاگرام  درآمد کاربران چگونه است؟ چگونه می توان یک فروشگاه اینستاگرامی راه انداخت؟

سابقا باید در بخش کپشن هر محصول خود از کاربران می خواستید که به لینک موجود در بایوی پیج مراجعه کنند. یادر صورتیکه تعداد دنبال کنندگان شما بیش از ۱۰ هزار نفر باشد می توانستید از لینک سایت در استوری های خود استفاده کنید تا کاربران را به سایت خود هدایت کنید. با فرض چالش های موجود در تغییر لینک برای هر محصول، علت این ارجاع این بود که قصد داشتید کاربران از طریق سایت به ثبت سفارش و خرید محصولات شما بپردازند.

در این ویژگی جدید یعنی فروشگاه اینستاگرام، دیگر نیازی به طی این مراحل نیست. کافیست کاربر بر روی پست شما ضربه بزند و بعد از دیدن قیمت که به صورت تگ محصول ظاهر می شود،  مستقیما به وبسایت شما متصل شود. در این بین کاربر می تواند محصولات مرتبط را نیز به صورت آلبوم ببیند.این ویژگی تجربه ی کاربر از خرید را بهبود می بخشد. بعلاوه استفاده از این ویژگی برای کاربران بسیار ساده تر است. علی الخصوص زمانی که تمایل زیادی به بازدید از وبسایت شما نشان نمی دهند.  از این طریق می توانید تعداد بالای کاربران اینستاگرامی خود را به سمت خرید هدایت کنید. با یک حساب سرانگشتی می توانید میزان افزایش فروش خود را تخمین بزنید.

فرض ما بر این است بر اهمیت راه اندازی فروشگاه اینستاگرام واقف هستید. راه اندازی این ویژگی هیجان انگیز نیازمند طی چند مرحله است که در ادامه به آن می پردازیم.

راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام به همراه تگ محصول

بر خلاف کاربران که با وجود فروشگاه اینستاگرامی خرید آسان را تجربه می کنند، شما بعنوان صاحب صفحه در راه اندازی فروشگاه اینستاگرامی با کمی چالش روبرو هستید. مخصوصا زمانی که ساکن ایران باشید. چرا که ساخت این فروشگاه از شبکه ی اجتماعی فیسبوک می گذرد.همانطور که میدانید ایرانی ها برای استفاده از فیسبوک باید از برنامه های جانبی تغییر آی پی (فیلتر شکن) استفاده کنند.با گذر از این مانع در ابتدا چند پیش نیاز ساخت فروشگاه در اینستاگرام و در ادامه مراحل لازم برای ساخت آن را مرور می کنیم.

 

https://www.esfahanertebat.ir/instagram1

 

موارد لازم برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام

اگر دو حساب تجاری اینستاگرام و فیسبوک شما آماده است از خواندن این بند صرفنظر کنید. همانطور که در بند مقدمه ی این نوشته ذکر کردیم، ویژگی Instagram shopping مخصوص حساب های تجاری است که به فروش محصولات فیزیکی می پردازند. فرض قطعی بر این است که محصولات شما در حیطه ی قوانین اینستاگرام می گنجد. اگر حساب فعلی اینستاگرام شما تجاری نیست لطفا چند مرحله ی زیر را طی کنید:

  • ابتدا در صفحه ی اصلی خودتان بر روی سه خط موجود در بالای صفحه بزنید.
  • در منوی باز شده بر روی تنظیمات بزنید.
  • در صفحه ی تنظیمات بر روی Account بزنید.
  • در صفحه ی account صفحه را به سمت بالا بکشید، در انتهای صفحه با یک لینک آبی رنگ مواجه می شوید. این لینک برای تبدیل حساب شما به حساب تجاری است. بر روی آن ضربه بزنید.
  • در صفحه ی باز شده بر روی Business بزنید.
  • در مرحله ی بعد در منوط تنظیمات مسیر setting – account – Linked account – Facebook را طی کنید تا حساب اینستاگرام شما به حساب فیسبوکتان متصل شود.

حال شما صاحب یک حساب تجاری در اینستاگرام هستید. برای راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام شما نیاز به حساب تجاری در فیسبوک نیز دارید. ابتدا یک حساب کاربردی در فیسبوک بسازید. برای این کار راه سختی در پیش ندارید. کافیست در صفحه ی اصلی فیسبوک بر روی دکمه ی sign up بزنید. بعد از ساخت حساب معمولی نوبت به تبدیل این حساب به حساب تجاری می رسد. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • از منوی بالای صفحه بر روی Create و بعد از آن بر روی Page بزنید.
  • در صفحه ی باز شده روی Business or Brand بزنید.
  • در فرمی که پیش روی شماست باید Page Name یعنی اسم صفحه و بعد از آن Category  یادسته بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید.دقت کنید که دسته بندی انتخابی شما باید نمایانگر یک محصول فیزیکی باشد. چرا که فروشگاه اینستاگرام مختص به چنین محصولاتی است.

 

 

نکته ی مهم: در این مرحله فیسبوک باید با درخواست شما مبنی بر داشتن صفحه ی تجاری در فیسبوک موافقت کند. در غیر اینصورت با صفحه ای شبیه به تصویر زیر مواجه می شوید:

  • در ادامه ی این فرم باید آدرس و شماره تلفن فروشگاه خود را وارد کنید. در بسیاری از موارد دیده شده است که به دلایل معلوم اطلاعات ایران در این فرم مورد قبول واقع نمی شود. برای رفع این مشکل می توانید از شماره های مجازی یا آدرس های سایرکشورها استفاده کنید. ما در این مقاله از آدرس و کدپستی موجود در کشور ترکیه استفاده کردیم.
  • در مرحله ی بعد عکس پروفایل و عکس کاور حساب فیسبوک خودتان را انتخاب کنید.

تا به اینجا حساب تجاری اینستاگرام و حساب تجاری فیسبوک شما در دسترس است. ساختن فروشگاه دراینستاگرام از این مرحله آغاز می شود.

 

 

https://www.esfahanertebat.ir/instagram2

 

نحوه ساخت فروشگاه اینستاگرام به صورت گام به گام

حال در این مرحله دو حساب تجاری فیسبوک و اینستاگرام در دست شماست.برای راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام باید این دو حساب تجاری را بهم متصل کنید. این اتصال قرار است تگ محصولات اینستاگرام را فعال کند. همان بخشی که کاربر اینستاگرام با ضربه بر روی آن می تواند قیمت محصول و اطلاعات بیشتر را مشاهده کند.

فعال کردن تگ محصولات

در ساخت فروشگاه اینستاگرام نوبت به ایجاد تگ محصول میرسد. نکته ی اول در استفاده از تگ محصول این است که نمی توانید همزمان با تگ محصول اشخاص و صفحات دیگر را روی آن پست تگ کنید. بعلاوه پست های دارای تگ محصول نمی توانند به صورت آلبومی باشند. پست های دارای تگ محصول امکان promotion ندارند.اما به هر حال امکان تگ کردن چند محصول در یک پست وجود دارد و این خبر خوبی است. برای فعال کردن تگ محصولات لطفا مراحل زیر را طی کنید:

۱٫ ابتدا یک کاتالوگ محصولات ایجاد کنید. این کار را می توانید از طریق صفحه ی فیسبوک ایجاد کنید. برای اینکار در ابتدا به منوی تنظیمات صفحه ی فیسبوک خود وارد شوید. در صفحه ای که ظاهر شد منوی دست راست بر روی templates and tab کلیک کنید:

 

 

مدل فعلی صفحه ی شما باید از نوع shopping باشد. اگر بر روی دکمه ی edit کلیک کنید مدل های دیگری نیز برای صفحات موجود است. با اینکار در صفحه ی اصلی پروفایل شما گزینه ی shop اضافه می شود. بر روی آن کلیک کنید.

۲٫ در صفحه  shop با گزینه ی اضافه کردن محصولات یعنی add product مواجه می شوید. با زدن این دکمه یک فرم ورود محصول پیش روی شما قرار میگیرد. کافیست با بارگزاری عکس محصول و پر کردن اطلاعات مربوطه اولین محصول خود را به کاتالوگ اضافه کنید.

 

 

همانطور که می بینید قیمت محصول در این بخش بر اساس واحد دلار است. در ادامه ی فرم اطلاعاتی مثل میزان تخفیف و موجودی محصول  نیز از شما سوال می شود. بعد از اتمام فرم مربوطه اولین محصول شما به بخش  کاتالوگ اضافه می شود.

 

 

فروشگاه شما آماده است. در فرصتی مناسب تمامی محصولاتتان را به این کاتالوگ اضافه کنید. برای این کار کافیست بر روی علامت + در ابتدای تصاویر محصولات بزنید. فرمی مشابه آنچه برای محصول اول تکمیل کرده اید، پیش روی شما ظاهر می شود. توجه کنید که می توانید در هر زمان محصولات را حذف یا اطلاعات مربوط به آنها را ویرایش کنید.

 

 

 

۳٫ در این مرحله از ساخت فروشگاه در اینستاگرام شما باید منتظر تایید فروشگاهتان باشید. این تایید ممکن است طی چند ساعت تا چند روز انجام شود برای همین صبور باشید.در صورتیکه تایید اینستاگرام را برای ساخت فروشگاه اینترنتی دریافت کنید در صفحه ی اصلی پروفایل اینستاگرامتان با چنین پیغامی مواجه می شوید:

 

 

۴٫ ادامه ی مراحل را باید در اینتساگرام دنبال کنید.مطابق ویدئوی زیر به بخش تنظیمات بروید.سپس بخش business setting را باز کنید و بخش shopping را مشاهده کنید. با زدن دکمه ی countiniue کاتالوگی که در فیسبوک ساخته بودید را مشاهده می کنید. باید آن را انتخاب کنید.

 

 

 

 

۵٫ حال مانند زمانی که یک پست عادی را به اشتراک می گذاشتید، یک عکس برای پست کردن انتخاب کنید. بعد از نوشتن کپشن و مشخص کردن لوکیشن نوبت به گذاشتن تگ محصول می رسد. در این بخش گزینه ای به اسم Tag Product یا تگ محصولات وجود دارد. بر روی آن بزنید. کاتالوگی که سابقا در فیسبوک ساخته بودید پیش روی شما ظاهر می شود و می توانید محصول یا محصولات مورد نظرتان را انتخاب کنید. به همین سادگی و طی چند مرحله تگ محصول شما ساخته شد. می توانید این مراحل را در تصویر زیر ببینید:

 

 

 

در اینجا ذکر چند  نکته خالی از لطف نیست. یک اینکه تگ قیمت محصول دقیقا جایی ظاهر می شود که برای ایجاد تگ روی عکس ضربه می زنید. می توانید قبل از پست کردن آن را در تصویر جابجا کنید. این ویژگی مخصوصا زمانی که می خواهید چند محصول را در یک پست به اشتراک بگذارید مفید است. البته دقت کنید که با یک ضربه ی کاربر روی تصویر تمامی تگ های قیمت ظاهر می شوند،  از این روز حتی الامکان سعی کنید تصویر شلوغی به کاربر نمایش داده نشود. برای جلوگیری از اینگونه بهم ریختگی ها قبل از به اشتراک گذاری پست از گزینه ی Preview Tagged Products استفاده کنید. انتشار پست آخرین کاری است که باید انجام دهید.حال در صفحه ی خانه خود پستی دارید که از نوع فروشگاهی است. کاربران شما مسیر ساده ای تا خرید پیش رو دارند.

 

https://www.esfahanertebat.ir/ninjagram

کاربران چگونه از فروشگاه اینستاگرام خرید می کنند؟

فروشگاه اینستاگرامی خود را راه اندازی کرده اید و تگ محصولات را نیز فعال کردید. حال اگر تجربه ی خرید به این صورت را ندارید شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربر بعد از طی چه مسیری می تواند از محصولات شما خرید کند.

فروشگاه اینستاگرام به همراه تگ محصولات بر اصل سادگی و دوری از پیچیدگی بنا شده است. هدف آن است که تجربه ی کاربری خوبی برای کاربران ایجاد شود. هنگامیکه کاربر با یک پست فروشگاهی اینستاگرام مواجه می شود، در تصویر نقاطی به رنگ سفید می بیند. در گوشه سمت چپ پایین تصویر نیز آیکون سبد خرید را مشاهده خواهد کرد. با زدن ضربه ی کوتاهی روی تصویر تگ های محصولات ظاهر می شود. تصویر زیر گویای همین موارد است:

 

 

کاربر با زدن روی تگ محصول مورد نظر خود وارد صفحه ی محصول می شود. البته این صفحه نیز داخل برنامه ی اینستاگرام و در همان محیط است. در نهایت یک صفحه و دکمه ی خرید پیش روی کاربر است:

 

 

اگر کاربر صفحه را کمی به سمت پایین اسکرول کند توضیحات بیشتر در مورد محصول را مشاهده می کند. این توضیحات را در مرحله ی اول یعنی زمانی که محصولات را در فیسبوک به کاتالوگ اضافه میکردید نوشته اید. ضمن اینکه اهمیت و تاثیر این توضیحات را در تجربه ی کاربری نادیده نگیرید. در ادامه کاربر میتواند محصولات مشابه را نیز مشاهده کند. زدن دکمه ی shop now کاربر را به سمت دیدن سبد خرید و تسویه حساب هدایت می کند. زدن ضربدر بالای صفحه سمت راست در آخرین مرحله کاربر را به صفحه ی شما در اینستاگرام برمی گرداند.

 

راه اندازی فروشگاه در استوری اینستاگرام

 

 

 

 

فروشگاه در استوری اینستاگرام کمی قبل تر از فروشگاه در پست های آن یعنی در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد. این ویژگی به سرعت به یکی از روش های محبوب در تجارت الکترونیک تبدیل شد. برای استفاده از این ویژگی نیاز به داشتن تعداد مشخصی از دنبال کنندگان نبود. استیکر یا برچسب محصول در استوری کاربر را مستقیما به صفحه ی خرید محصول هدایت می کند. البته طبعا این ویژگی برای ساکنین ایران با محدودیت هایی مواجه است .به هر حال تمام کاری که برای راه اندازی فروشگاه در استوری اینستاگرام دارید به شرح زیر است:

  1. عکس محصول را برای قرار دادن در استوری از گالری خود انتخاب کنید.
  2. بر روی آیکون استیکرها بزنید.
  3. استیکر product را انتخاب کنید.
  4. اطلاعات مربوط به این محصول که در کاتالوگ محصولات ظاهر می شود را انتخاب کنید.(این کاتالوگ را مانند آنچه در بندهای بالا گفته شد در فیسبوک ایجاد می کنید.)

خلاصه ای از این مراحل را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

 

 

 

تعرفه و هزینه ی ساخت فروشگاه در اینستاگرام

همانطور که در بندهای بالا نیز به آن اشاره کردیم راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام تا حدودی چالش برانگیز است. مهمترین علت این موضوع این است که نام ایران در بین اسامی کشورهایی که اجازه ی ساخت فروشگاه در اینستاگرام دارند، نیست.اگر فیسبوک درخواست شما را برای ایجاد فروشگاه رد کرد چاره چیست؟ اگر این مردود شدن باعث آسیب رسیدن به صفحه ی اینستاگرام شما شود، باید چه کار کنید؟ شماره تماس ها، آدرس و کدپستی مجازی برای کشورهای دیگر را چگونه پیدا کنیم؟ با چه روشی تگ محصولات را بر اساس واحد تومان تنظیم کنیم؟ این موارد بخشی از چالش هایی هستند که ممکن است با آنها مواجه شوید. اما راهکار چیست؟

تمامی مواردی که در بند قبل به آن اشاره شد باعث می شود افراد به دنبال خدماتی نظیر ساخت فروشگاه در اینستاگرام یا تعرفه ی ساخت فروشگاه در اینستاگرام باشند. از طرف دیگر شرکت ها و اشخاصی هستند که انجام این کار را در ازای تعرفه های مشخص شده انجام می دهند. ارائه دهندگان این خدمات معمولا با استفاده از منابعی که در دسترس دارند می توانند مسیر رسیدن به فروشگاه اینستاگرامی را هموار کنند.

نکته ی مهم در این رابطه این است که در مقابل سودجویان هوشیار باشید. ویژگی فروشگاه اینستاگرام به طور مستقیم بناست بر روی فروش کسب و کارها تاثیر مثبت بگذارد. همین موضوع باعث می شود سودجویان از ناآگاهی افرادی که قصد سود بیشتر در اینستاگرام دارند سواستفاده کنند.

در هر صورت اگر قصد دارید ساخت فروشگاه در اینستاگرام کسب و کار خود را به افراد دیگری بسپارید به چند نکته دقت کنید:

  1. نمونه فروشگاه های اینستاگرامی موفق این شرکت ها را بررسی کنید.
  2. از آنجا که بناست اطلاعات صفحات شما در اختیار این افراد قرار بگیرد به مضوعات امنیتی دقت ویژه داشته باشید.
  3. در نظر داشته باشید که آموزش های لازم برای ادامه ی کار را حتما دریافت کنید.
  4. در مورد نحوه ی پشتیبانی این شرکت ها اطلاعات دقیق کسب کنید.

در نهایت تعرفه ای که بابت راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام پرداخت می کنید بر اساس خدماتی خواهد بود که دریافت می کنید. از این جهت قیمت ها متفاوت خواهند بود.

 

سخن پایانی

نحوه ی راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام و ساخت یک فروشگاه در اینستاگرام همراه با تگ محصول را در این نوشته بررسی کردیم. علی رغم تمامی محدودیت های موجود،  توصیه می کنیم اگر محصولاتی برای فروش دارید از این ویژگی اینستاگرام حتما بهره ببرید. سعی ما بر این بود که مراحل را به زبانی بسیار ساده برای شما شرح دهیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید که  تصور می کنید برای سایرین مفید است در بخش نظرات نیز همراه ما باشید.

آیا برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام باید یک پیج جدید ایجاد شود؟

برای ساخت فروشگاه در اینستاگرام نیازی به ساخت یک صفحه ی جدید نیست. کافیست صفحه ی فعلی خود را در اینستاگرام به حساب تجاری تبدیل کنید.

تگ خرید محصولات اینستاگرام چیست؟

تگ خرید محصولات بر روی پست های فروشگاهی اینستاگرام ایجاد می شود. کاربر با ضربه زدن بر روی این تگ ها می تواند به سمت صفحه ی خرید هدایت شود. ایجاد کردن این تگ نیاز به طی چندین مرحله دارد.

آیا امکان ساخت تگ محصول خرید در اینستاگرام برای ایران ممکن است؟

ساخت تگ محصول خرید در اینستاگرام برای ایرانیان با محدودیت هایی روبروست. اما در هر صورت ایجاد فروشگاه در اینستاگرام برای ایرانیان نیز ممکن است.

آیا برای استفاده از تگ محصولات اینستاگرام باید فروشگاه اینستاگرامی داشت؟

بله. تگ محصولات از ویژگی های فروشگاه اینستاگرام است. ایجاد این تگ ها نیاز به انجام یک سری تنظیمات دارد.

هزینه ساخت تگ قیمت محصولات اینستاگرام چقدر است؟

این هزینه بسته به خدماتی که دریافت می کنید متفاوت خواهد بود. در هر حال برای برون سپاری خدمات ساخت فروشگاه در اینستاگرام باید به ازای ساخت فروشگاه،‌ورود محصولات، ایجاد تگ محصول و سایر تنظیمات هزینه پرداخت کنید.

آیا مشتریان برای خرید محصولات می توانند از کارت های شتاب موجود در ایران هم استفاده کنند؟

بله . هدف از ساخت فروشگاه اینستاگرامی تسهیل تجربه ی خرید کاربران است. از آنجایی که کاربران صفحات ایرانی با درصد بالایی ساکن ایران هستند پس امکان خرید در اینستاگرام با کارت های عوض شبکه ی شتاب با داشتن رمز دوم ممکن است.

logo-samandehi