شنبه، 08 مهر 02 - 08:59

 

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان گفت: مطابق هدف گذاری وزارت ارتباطات مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۴ تمامی منازل و کسب و کارهای شهری این استان به بستر فیبرنوری دسترسی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان، جعفر مطلب زاده مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دارندگان پروانه شبکه ثابت، تاکنون هشت اپراتور برای اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها FTTX در ۱۰۳ شهر استان اصفهان متعهد شده اند.
وی ادامه داد: اپراتورهای آسیاتک، ایرانسل، فناپ، شاتل، های وب، صبانت، مبین نت و پیشگامان متعهد اجرای طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها (FTTX) در استان اصفهان هستند.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان از پیشرفت پروژه دسترسی منازل و کسب و کارها به فیبر نوری در پنج شهر خوانسار، بهارستان، مجلسی، مبارکه و فولادشهر خبر داد و اظهار داشت: شرکت فناپ تا کنون در شهرهای بهارستان و مجلسی پوشش فیبرنوری برای متقاضیان ایجاد کرده است و ۲۳۴ کیلومتر طراحی برای پوشش شهرهای بهارستان، مجلسی، مبارکه و فولادشهر، ۱۲۷ کیلومتر کانال کشی، ۸۴ کیلومتر شوت فیبر انجام شده و در این شهرها ۱۹ هزار و ۵۱۰ مشترک زیربار دارد.
وی اضافه کرد: شرکت آسیاتک برای پوشش شهر خوانسار ۴۶ کیلومتر طراحی و تمام آن را حفاری و کانال کشی کرده است.
مطلب زاده گفت: آسیاتک برای شهر خوانسار ۲۴۵ ترمینال دسترسی فیبرنوری (FAT) ایجاد کرده اما هنوز فیبر در کانال‌ها تعبیه نشده است و مشترک زیرباری ندارد.
وی افزود: برای شروع پروژه در کلانشهر اصفهان به دلیل قوانین متفاوت در شهرداری ها در حال مذاکره با مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری هستیم و چهار اپراتور پیشگامان، ایرانسل، صبانت و مبین نت متعهد آن شده اند.
بر اساس این گزارش، به دستور وزیر ارتباطات مقرر شده است که ۲۰ میلیون خانوار در کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ زیر پوشش شبکه فیبر نوری قرار گیرند که اطلاعات بیشتر در باره این طرح در پایگاه اینترنتی طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها در دسترس عموم قرار دارد.
طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری با ارائه نیم میلیون پورت فیبر نوری از برنامه سه ساله واگذاری ۲۰ میلیون پورت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کلید زده شده است.
اینترنت بر بستر فیبر نوری نوعی از اتصال به پهنای باند اینترنت است که تجربه سرعت به میزان ۱۰۰مگابیت تا یک گیگابایت بر ثانیه را برای کاربران رقم می‌زند و زیرساخت اولیه برای توسعه شهر هوشمند تلقی می‌شود.
فناوری فیبر نوری سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته جایگزین خطوط مسی قدیمی‌تر شده‌ است.
این طرح با اهداف ایجاد زیرساخت برای آینده، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، بهبود شرایط زیست‌ محیطی، بهبود کیفیت دسترسی، ایجاد خدمات جدید، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن، اشتغال‌زایی، کاهش شکاف دیجیتالی و افزایش سرعت دسترسی در کشور به اجرا گذاشته شده است.

logo-samandehi