سه شنبه، 03 آبان 01 - 07:07

 

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اعلام کرد قطعی اینترنت و فیلترینگ موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد اینترنت یک زیرساخت حیاتی برای مردم است و فیلترینگ نه تنها به کسب‌وکارهای آنلاین آسیب زده بلکه حتی مشاغل سنتی را نیز درگیر کرده است.«علیرضا ارزانی» رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با ایرنا، به قطعی اینترنت طی یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: «قطعی اینترنت ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و از این لحاظ می‌توان گفت اعضای صنف دچار زیان و از دست رفتن بازارهای صادراتی شدند.»پیش از این نیز نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرده بود اثرات منفی قطعی اینترنت و فیلترینگ تنها محدود به کسب‌وکارهای آنلاین نیست بلکه اکثر خطوط تولید مثل لبنیات، دارو، فولاد و… را دچار مشکل کرده است:

«اینکه فکر کنیم قطع اینترنت و فیلتر طیف وسیعی از سایت‌ها، برنامه‌ها و پلتفرم‌ها فقط به کسب و کارهای کوچک محدود می‌شود، ساده انگارانه است. در حال حاضر کسب و کارهای کوچک، آنلاین شاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آن‌ها هم کم نیست، کار خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، تکنولوژی ‌های IT و ITC هستند. همچنین خارج از کارخانه هم موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی بر پایه اینترنت هستند و با این شرایط شاهد کاهش فروش، کاهش سود و به دنبال آن اثرگذاری این روند بر روی اشتغال خواهیم بود.»

چنین تبعاتی نشان می‌دهد اینترنت یک ابزار حیاتی برای مردم و تمامی کسب‌وکارها است که نمی‌توان به راحتی یک روز آن را وصل و روز دیگر قطع کرد. موضوعی که مدیرعامل آیتول نیز به آن اشاره کرده و اعتقاد داشت زمانی که حاکمیت اینترنت را همچون آب و برق و گاز بداند، بسیاری از مشکلات کشور و کسب‌وکارها حل خواهد شد.

logo-samandehi