پنجشنبه، 18 اردیبهشت 93 - 08:30

 

it_photo_123475

نتایج حاصل از بررسی‌های جدید حاکی از آن است که سه‌چهارم کشورهای جهان از طریق اوپراتورهای موبایلی خود سعی می‌کنند به خدمات مخابراتی و ارتباطی LTE مجهز شوند.انجمن جهانی تولیدکنندگان تجهیزات موبایلی”(GSA) بر اساس مطالعه جدید خود به این نتیجه رسیده است که ۱۵۰ کشور که در مجموع ۴۹۷ اوپراتور تلفن همراه را در خود جا داده‌اند تلاش می‌کنند به سیستم خدمات LTE مجهز شوند.تا کنون ۲۸۸ شبکه مخابراتی LTE به صورت رسمی در ۱۰۴ کشور جهان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و همچنان بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

بخش اعظم اوپراتورهای عرضه کننده خدمات LTE بر اساس استاندارد تقسیم‌بندی شده فرکانس‌های دوتایی(FDD) راه‌اندازی شده است. بیشتر شبکه‌های LTE در جهان از طیف باند مخابراتی ۱۸۰۰ مگاهرتز(باند ۳ سیستم ۳GPP) استفاده می‌کنند و این باند مخابراتی برای ۴۳ درصد شبکه‌های LTE جهان به کار گرفته می‌شود.در مجموع ۱۲۴ اوپراتور تلفن همراه در جهان خدمات LTE را با طیف باند مخابراتی ۱۸۰۰ مگاهرتز در ۶۴ کشور جهان در اختیار مشترکان خود می‌گذارند که البته در کنار آن شبکه‌های تک‌باندی و چند باندی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اما فناوری بعدی که در این راستا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد تطابق با طیف باند مخابراتی ۲٫۶ گیگاهرتز(باند ۷) است که در ۲۶٫۷ درصد از شبکه‌های مخابراتی LTE استفاده می‌شود و پس از آن هم طیف باند مخابراتی ۸۰۰ مگاهرتزی(باند ۲۰) در ۱۳٫۵ درصد شبکه‌ها استفاده می‌شود. همچنین، سیستم AWS(باند ۴) در ۸٫۳ درصد از شبکه‌های مخابراتی LTE به کار می‌رود.این در حالی است که خدمات نسل سوم در ایران همچنان در انحصار یک اپراتور باقی مانده و مجوزهای لازم و تکه باند رادیویی، عملا به اپراتورهای دیگر هنوز اختصاص داده نشده است.

logo-samandehi