چهارشنبه، 30 مرداد 92 - 11:01
بهنام مهدی خشوئی رئیس اداره فناوری اطلاعات وارتباطات اداره کل آموزش و پرورش

 

بهنام مهدی خشوئی رئیس اداره فناوری اطلاعات وارتباطات اداره کل آموزش و پرورش

بهنام مهدی خشوئی رئیس اداره فناوری اطلاعات وارتباطات اداره کل آموزش و پرورش

مسئولیت فعلی و سوابق خود را تشریح بفرمایید.

بهنام مهدی خشوئی رئیس اداره فناوری اطلاعات وارتباطات اداره کل آموزش و پرورش

دوره اول این نمایشگاه را چگونه ارزیابی میکنید.

البته این دوره سوم نمایشگاه است که اداره کل برای مدارس استان برگزار میکند. دوره اول در مرکز تربیت معلم بود ولی دوره های دوم وسوم را با همکاری شرکت نمایشگاه ها برگزار نمودیم.در مجموع ما پیشرفت های قابل ملاحظه ای در شاخص احساس کردیم.

اهداف دومین  نمایشگاه هوشمندسازی را بیان کنید؟

اهداف کلی این نمایشگاه عبارتند از ایجاد یک فرصت برای مدیران مدارس جهت آشنائی با فناوری ها و دانش های جدید، فرهنگ سازی و ارتقای علمی ، ایجاد محیطی برای تبادل نظر و ارتباط با محیط خارج از آموزش و پرورش که به نوعی جزء آموزش های غیر رسمی ما محسوب می شود.البته نمایشگاه برای شرکت ها نیز یک فرصت خوب برای بازاریابی، ارائه و فروش محصولات میباشد. البته شرکت های جدید و جوان هم فرصت خوبی برای معرفی خود دارند که ممکن است خارج از نمایشگاه نتوانند با این سرعت شناسائی شوند.در مجموع نمایشگاه سوم هم در امتداد نمایشگاه های قبلی است با این تفاوت که در اینجا ما داریم زیر ساخت های فناوری اطلاعات مدارس را تکمیل و بهبود بخشیم.

این نمایشگاه چه تاثیرات مثبتی در روند هوشمندسازی در استان اصفهان  دارد؟.              

مدیران مدارس  تجربه بهتری نسبت به قبل دارند و خیلی از تجهیزات می شناسند و حتما در خریدها دقت بیشتری میکنند لذا  مهمترین تأثیری که این نمایشگاه دارد کیفیت بخشی به روند هوشمند سازی است .

جایگاه ایران و سپس جایگاه استان اصفهان در حوزه آموزش الکترونیک و مدارس هوشمند در چه سطح وموقعیتی قرار دارد؟

در مورد جایگاه ایران آماری در این خصوص اعلام نشده است یا حداقل من در اختیار ندارم. ولی آنچه که در مقالات خارجی مطالعه کرده ام مؤید این مطلب است که روند الکترونیکی کردن مدارس در همه جای دنیا بکندی پیش می رود.جایگاه اصفهان  در ایران طبق آمارهائی که وزارت آموزش و پرورش در گردهمائی ها اعلام کرده ، در تعدادی از شاخص ها رتبه اول هستیم ولی در بعضی از شاخص ها وضعیت متوسط داریم.متأسفانه ما هیچ بودجه استانی برای امر هوشمند سازی تاکنون دریافت نکرده ایم . من در مصاحبه سال قبل هم عرض کردم معمولا استانداری ها در این زمینه از آموزش و پرورش حمایت میکنند ولی استان اصفهان تاکنون از چنین حمایت هائی محروم بوده است.

سازمان های نظارتی چه کمک هایی در خصوص تجهیز مدارس و فرهنگ سازی این مهم انجام داده اند؟

همانطور که عرض کردم  ما هیچ کمکی از سازمان های دیگر دریافت نکردیم. سال گذشته هیئت دولت مصوبه ای داشت که در آن کلیه دستگاهها و مراکز دولتی موظف شدند هرکدام یک مدرسه در محدوده خود را تجهیز نمایند. ما این مصوبه را به شورای استان بردیم تا در آنجا دستگاهها و مراکز دولتی موظف به این امر شوند ولی موفق نشدیم. انتظار داشتیم حداقل دستگاههای مادر ویا بقول شما نظارتی استان پیشقدم شوند ولی به هر حال نشد.  به هر حال ما از نظر این شاخص ها وضعیت خوبی نداریم.

تایید کار شرکتهایی که در این حوزه کار میکنند بر عهده چه سازمانی است؟

شرکت ها هم ار طرف سازمان نظام صنفی معرفی شده اند و هم از طرف حراست اداره کل تائید شده اند. البته شرکت نمایشگاهها هم  ضمن دقتی که دارد معمولا طبق یک منشور اخلاقی و قانونی با شرکت ها  قرارداد منعقد می کند.

 مشکلاتی که  بر سر راه هوشمندسازی در استان اصفهان میباشد را ذکر نمائید.

بخش عمده ای  از  مشکلات مربوط به فرهنگ سازی بوده که  با ورود مسئولین و کارشناسان ادارات ، در حال عبور از این مشکلات هستیم.  بعضی مشکلات درون سازمانی مثل عدم وجود سیستم های یکپارچه وزارتی ، نبود پورتال های آموزشی یکپارچه که درآن محتواهای درسی مدارس بصورت بروز وجود داشته باشد ، عدم  شاخص های ارزیابی عملکرد و داشبوردهای نظارتی بصورت یکپارچه و کمبود اعتبارات که امیدواریم امسال مرتفع شود. بعضی مشکلات خارج از سازمان است که بهتر است به نوعی دیگر بیان کنم،  انتظارداریم شرکت های بخش خصوصی در پشتیبانی از محصولاتی که بفروش می رسانند تعهد داشته باشند و پس از فروش تجهیزات، آموزش لازم را ارائه نمایند.

چه پیشنهاداتی در جهت روند سریعتر هوشمندسازی در استان اصفهان دارید؟

بیشتر فعالیت هائی که باید انجام شود درون سازمانی است . باید معلمان ما با انگیزه بیشتری سراغ فناوری ها بیایند چرا که با این کار امر یاددهی تسهیل پیدا می کند و از همه بیشتر خود معلمان منتفع خواهند شد. اما بخشی هم به جامعه و دانشگاههای دولتی متولی در استان وشهرستان ها برمی گردد که انتظار داریم با حمایت خود در شوراهای استان و شهرستانها ، درانگیزه بخشی به معلمان و تخصیص اعتبارات ویژه ،  به روند هوشمند سازی سرعت دهند.
آیا ساخت محصولات هوشمند سازی  در کشور آغاز شده است؟شرکت هایی که در تبلیغات خود را بعنوان تولید کننده معرفی میکنند از کجا مجوز گرفته اند؟
خیر! حداقل بنده خبر ندارم . آنچه که شرکت ها تبلیغات میکنند صنعت مونتاژ است که از قبل از انقلاب هم در ایران بوده.

آیا شرکتهائی که تصمیم به اقدام ساخت محصولات هوشمندسازی داشته باشند ویا بعنوان سازنده این محصولات در حال فعالیت باشند ،حمایتهائی صورت میگیرد؟چه نوع همکاری وحمایتی؟

این سؤال را باید از مسئولین استان بپرسید.

با شرکتهائی که در این حوزه تخلف کنند چه برخوردی صورت میگیرد؟(اجناس قاچاق یا جابجائی برندها)

آموزش و پرورش معمولا به مراجع ذی صلاح شکایت می کند و اسم این شرکت ها را در فهرست سیاه قرارمی دهد و به مناطق تابعه و وزارت متبوع نیز می فرستد.

آیا در انتخاب محصولات هوشمند سازی در مناقصات پارامترهای خاصی دارید؟

بله قطعا . پارامترها را قبل از مناقصه در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و  هنگام بررسی قیمتها و همینطور تحویل جنس توسط تیم فنی کنترل می کنیم.

در خصوص تولید محتوا در اصفهان سازمان آموزش و پرورش چه فعالیت های انجام داده است؟

بخشی از محتواها توسط خود معلمان تولید شده و در کلاسها هم استفاده می شود .ولی  دو سال قبل برای دوره های تحصیلی ابتدائی با یک شرکت قرارداد بستیم و سال بعد هم برای راهنمائی و امسال هم بخش زیادی از متوسطه انجام شده .

شرکت های خصوصی آیا در تولید محتوا وارد شده اند؟

خیلی کم در این خصوص فعالیت دارند. بیشتر شرکت ها در حال فروش تجهیزات یا نرم افزارهای اداری هستند و کمتر به محتوا می پردازند.

در خصوص مدارسی که در استان اصفهان تجهیز به وسایل کمک آموزشی شده اند آماری در اختیار دارید؟

آمار مربوط به خرداد ماه ما حاکی از این است که حدود ۸۷۰۰ کلاس به امکانات فناوری اطلاعات مجهز شده اند.

برنامه شما تا پایان سال ۹۲جهت هوشمند سازی مدارس؟

قصد داریم در سال جدید اتوماسیون یکپارچه را در مدارس تا سطح معلمان ، دانش آموزان و اولیاء آنها و حتی ارباب رجوع  توسعه دهیم که البته شاید بخش از آن در سال بعد اتفاق بیفتد. لازم به ذکر است طرحی در دست برنامه ریزی داریم که می خواهیم مکمل این نمایشگاه ،  یک نمایشگاه مجازی دائمی ایجاد کنیم که اولا همه شرکت ها از همه نقاط ایران در آن شرکت کنند و امکان فروش آنلاین را با یک سیستم پشتیبان پرداخت  مطمئن مثل Epay داشته باشند و دوما این نمایشگاه به همه مدارس و مراکز آموزشی  کشور خدمات ارائه کند.

logo-samandehi