چهارشنبه، 29 شهریور 02 - 04:34

 

لایحه عفاف و حجاب در مجلس تصویب شد. مجلس موافقت کرده است که این لایحه سه سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود.لایحه عفاف و حجاب هفتم مرداد ماه امسال از سوی دولت به مجلس ارائه شد و امروز در مجلس به تصویب رسید. با تصویب این لایحه اجرای آزمایشی این طرح به مدت سه سال انجام خواهد شد و در کنار اجرایی شدن مواد مختلف این قانون، فعالیت کاربران و کسب‌وکارها در فضای مجازی نیز زیر ذره‌بین لایحه عفاف و حجاب قرار می‌گیرد.لایحه ۷۰ ماده‌ای عفاف و حجاب در چند ماده به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته و وظایفی را به نهادهای ذی‌ربط، از جمله وزارت ارتباطات، محول کرده است.در ماده ۲۲ این لایحه وزارت ارتباطات مکلف به «سرعت بخشیدن به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی تحت نظارت آن شورا» شده است.همچنین «توسعه فضای ایمن و سالم و مفید خانواده‌محور برای خانواده‌ها و ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب» از تکالیف این وزارتخانه است.در همین ماده ۲۲، وزارت ارتباطات موظف به «حمایت از کسب‌وکارها، تولید بازی‌های رایانه‌ای و سکوهای مروج عفاف و حجاب و محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی» شده است.

اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها

بر اساس ماده ۴۱ این لایحه، هرگاه شخصی که دارای شهرت یا تأثیرگذاری اجتماعی است، در فضای مجازی یا غیرمجازی مرتکب هر یک از جرائم مورد اشاره در مواد مختلف این قانون و تبصره‌های آن‌ها شود، علاوه بر محکومیت به مجازات مقرر در خصوص جرم ارتکابی، به حداکثر جزای نقدی درجه دو یا یک تا ۵ درصد از کل دارایی (به جز مستثنیات دین) – هر کدام که بیشتر باشد – و محرومیت از فعالیت‌های شغلی یا حرفه‌ای یا تبلیغاتی به مدت تا شش ماه و به تشخیص قاضی به ممنوعیت از خروج از کشور به مدت تا دو سال و ممنوعیت از فعالیت عمومی در فضای مجازی تا دو سال و… می‌شود. تکرار این فعالیت‌ها توسط افراد در مراتب بعدی مجازات سنگین‌تری را در پی خواهد داشت.

پلتفرم‌ها در چه شرایطی مجازات می‌شوند؟

ماده ۴۲ نیز به سکوهای کاربرمحور پرداخته است. این سکوها «موظفند سازوکارهای انسانی و هوشمند تعدیل محتوا را حسب مورد مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی یا سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی(ساترا)، پیاده‌سازی و اجرا نمایند و از این طریق مانع انتشار محتوای مروج یا مبلغ برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی یا بدپوششی شوند و محتواهای مزبور را حداکثر ظرف مدت دوازده ساعت حذف کنند.»

سکوهایی که کاربرمحور نیستند هم موظف شدند در صورت تخلف علاوه‌بر حذف محتواهای مشابه، ۷ تا ۱۵ درصد سود حاصل از درآمد سالانه خود را به‌عنوان جریمه پرداخت کنند. اگر این تخلف تکرار شود مقدار این جریمه نقدی به ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وظایف فراجا در حوزه فضای مجازی

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) نیز در حوزه فضای مجازی مکلف به انجام وظایفی شده است:

«ایجاد و تقویت سامانه‌های هوشمند و شناسایی مرتکبان رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی از قبیل دوربین‌های ثابت و سیار و هوش مصنوعی»، «آموزش و به‌کارگیری نیروهای مورد اطمینان و استفاده از مأموران و سایر اشخاص مورد وثوق در مأموریت‌ها و تکالیف تعیین‌شده در این قانون در معابر، اماکن، واحدهای صنفی، وسایل نقلیه و فضای مجازی»، «ایجاد سامانه‌های لازم برای دریافت گزارش‌های مردمی و اعتراض اشخاص نسبت به جریمه‌های اعلامی با امکان پیگیری سامانه‌ای برای گزارش‌دهندگان و معترضان» و «رصد هنجارشکنی و عادی‌سازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی و معرفی به قوه قضائیه».لایحه عفاف و حجاب در حال حاضر به تصویب رسیده و مجلس با اجرای آزمایشی آن موافقت کرده است اما آغاز اجرای این طرح منوط به تصمیم و تأیید شورای نگهبان است.

وزارت ارتباطات باید از کسب‌وکارها، بازی‌ها و پلتفرم‌های مروج حجاب حمایت کند

نمایندگان مجلس با اجرای آزمایشی سه‌ساله لایحه حجاب و عفاف موافقت کردند. در این لایحه به وزارت ارتباطات تکلیف شده است ه فضای ایمن را برای خانواده‌ها در فضای مجازی توسعه دهد. همچنین این وزارتخانه بایستی از کسب‌وکارها، تولید بازی و پلتفرم‌های مروج حجاب حمایت کند.لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی» در ماده ۲۲ تکالیفی را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین کرده است.

طبق این لایحه، وزارت ارتباطات بایستی از کسب‌وکارها، تولید بازی‌های رایانه‌ای و پلتفرم‌های مروج حجاب حمایت کند.منظور از ترویج حجاب نیز ارائه محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده‌محور و ارائه فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی عنوان شده است.این وزارتخانه همچنین وظیفه دارد تا تحت نظارت شورای‌عالی فضای مجازی، به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات براساس مصوبات مجلس و شورای‌عالی فضای مجازی، سرعت ببخشد.همچنین باید زمینه توسعه فضای ایمن، سالم و مفید خانواده‌محور برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب، توسط وزارت ارتباطات فراهم شود.

این وزارتخانه آخرین‌بار برای ایجاد فضای مجازی سالم کودک و نوجوان، دست به فعال‌سازی اجباری SafeSearch موتورهای جستجو زد و ۸۵ میلیون کاربر ایرانی را کودک حساب کرد؛ محدودیتی که به نظر کارشناسان می‌تواند موجب کاهش محسوس کیفیت اینترنت شود.گفتنی است لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. هفتم مردادماه سال جاری، گزارش نهایی کمیسیون به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع و امروز برای اجرای آزمایشی در مجلس به رأی گذاشته شد.نمایندگان مجلس نیز با ۱۵۲ رأی موافق و ۳۴ رأی مخالف، با اجرای آزمایشی سه‌ساله این لایحه موافقت کردند. لایحه عفاف و حجاب درصورت تأیید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.

متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

logo-samandehi