شنبه، 02 اردیبهشت 96 - 12:30

 

تنور دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مراتب حساس‌تر، داغ‌تر و پرشورتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد از آب درآمده است.

این را می‌توان در هر گوشه از کشور و رسانه‌ها دید. از تحرکات بی‌سابقه دولتی‌ها گرفته که همچون ایام دهه فجر و هفته دولت در حال سفر و افتتاحیه و امضای تفاهم و قرارداد هستند، تا فضای مجازی و کوی و برزن.

از مقامات مسوول و کاندیداها گرفته تا طرفدارانشان، هر کدام خود را محق و برنده نهایی انتخابات می‌دانند و البته فضا کمی تا قسمتی به سمت برخوردهای تند و تعصبی نیز گرایش پیدا کرده است.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را که نگاه می‌کنید، پر شده از تبلیغ، تکذیب، تخریب و تحلیل و اتهام. هر کس تکان می‌خورد موجی از نقد نثارش می‌شود.

حال و هوای همین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خودمان نیز از این قاعده نه مستثنا است و نه می‌تواند مستثنا باشد. همین حوزه تخصصی ICT و حواشی آن کم مسوول سیاسی و امنیتی ندارد و آنها نیز لباس رزم به تن کرده‌اند و رقبا را می‌نوازند.

روی سخن البته با مسوولان این حوزه و ایجاد تغییر در رویکرد آنها نیست، چه ایشان راهی را می‌روند که می‌خواهند بروند. این یک نظر است که مثل همه نقدها و نظرها می‌تواند مخالفان و موافقان خود را داشته باشد.

شفاف و روشن باید گفت، دستاوردها و خروجی‌های حوزه فاوا با همه اهمیت و تاثیری که بر اقتصاد کلان و خرد و مردم دارد، به دو دسته تقسیم می‌شود، آنها که ملموس است و آنها که ملموس نیست.

چندی پیش در حاشیه نشستی خودمانی به یکی از معاونان وزارت ارتباطات گفتم، شما مکررا آمار می‌دهید که از زمان تصدی بنده به مسوولیت، فلان طرح و بهمان شاخص، ده‌ها و صدها برابر رشد و پیشرفت داشته است.

به او گفتم چرا صد برابر شما اصلا بگویید هزار برابر. اما محل و مصرف این دعواها و آمار از چند نفر بیشتر فراتر نمی‌رود. ته تمام این بگومگوهای سیاسی، اعداد و ارقام، سخنرانی‌ها، تفاهم‌نامه‌ها، افتتاحیه‌ها و غیره، مصرف‌کنندگان و در حقیقت مردم ایستاده‌اند که باید این جهش‌ها و پیشرفت‌های ده‌ها و صدها برابری را در قالب خدماتی که می‌گیرند، لمس کنند.

به قول معروف: مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.

این قول البته معطوف به دولتمردان نیست و همه طرف‌های ذینفع در هیاهوی انتخابات را در بر می‌گیرد.

سند این سخن روشن و ساده است. به میان مردم از مرفه‌ترین تا فقیرترین آنها که بروید و بپرسید، می‌دانید میزان پهنای باند و شبکه فیبرنوری کشور در سال‌های اخیر چند درصد رشد داشته است، آیا پاسخ آن را دارد؟ آیا اصلا ایشان راه و روش تایید آن را دارند؟

آری! حکایت این قیل و قال بلند، حکایت آن پیرزنی است که از او پرسیدند، اوضاع اقتصاد کشور چطور است و او در پاسخ یخچال خانه‌اش را نشان داد و گفت برای من که اینطور است.

logo-samandehi