چهارشنبه، 04 دی 92 - 04:54

 

admin-ajax.php

دکترمحمد جواد امیدی معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

استان اصفهان با وجود قابلیت ها وسرمایه های فراوان انسانی ، فنی و مدیریتی در بسیاری از زمینه ها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، علیرغم بی مهری­های ملی و عدم اختصاص بودجه های متناسب ملی، در زمینه بکار گیری علوم و فناوری­های نو و پیمودن مسیر تبدیل علم به ثروت اقدامات و پیشرفتهای چشمگیری داشته است. به اعتراف کارشناسان و مدیران بازدید کننده از اقدامات صورت گرفته در اصفهان، بسیاری از دستاوردهای حاصل در این استان با توجه به بودجه و هزینه های انجام شده درخشان و در کشور کم نظیر است. بر اساس آمار گیری های اخیر در حالی­که جمعیت استان اصفهان حدود شش درصد جمعیت کل کشور است، حدود یازده درصد دانش آموختگان دانشگاه­های کشور اصفهانی هستند. سرمایه انسانی توانمند و هوش اقتصادی  و انگیزه بالا برای ایجاد کسب و کار موفق همواره از شاخصه های بارز استان اصفهان بوده است.

در سالهای اخیر فعالان بخش خصوصی سهم عمده ای را در پیشرفت اقتصادی این استان به خود اختصاص داده­اند و با بهره گیری از فرصت ها و مقابله با مشکلات توانسته­اند با بکارگیری دانش و تولید فناوری و تجاری سازی آن در حد امکان فضای کسب و کاری را ایجاد کنند که در مقایسه با سایر نقاط کشور تحسین برانگیز بوده است. به عنوان یک نمونه از تلاشهای موفق انجام شده در بخش خصوصی میتوان به فعالیت های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره نمود. امروز ضرورت این فناوری و نقش غیر قابل انکار آن در توسعه ملی بر کسی پوشیده نیست. لکن بدلیل مشکلاتی که ذکر آن در این مقوله نمی گنجد تلاش در این عرصه برای بخش خصوصی با چالش های فراوانی همراه بوده است. با این وجود همدلی و همکاری سازمان یافته فعالان این حوزه در اصفهان باعث بوجود آمدن فرصت ها و موفقیت های بسیاری برای بخش خصوصی شده است.

یکی از فعالیت های سازمان یافته در حوزه فاوا برگزاری نمایشگاه اتوکام در اصفهان است که هرساله با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه استان اصفهان انجام میشود. این نمایشگاه که به طور عمده با حضور شرکت­های فعال در سطح استان برگزار میشود در سالهای اخیر نقش مهمی را در نشان دادن توان استان اصفهان در حوزه فاوا ایفا نموده است. هر ساله با نگاهی به شرکت های حاضر در نمایشگاه و ارزیابی قوت ها و ضعف­های هریک از آنها و بررسی جنبه های علمی و فنی محصولات عرضه شده، میتوان به رونق اقتصادی و فضای حاکم بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان پی برد.  با وجود سابقه چند ساله، نمایشگاه اتوکام جایگاه مهمی را در میان فعالان حوزه فاوا پیدا کرده است و به عنوان رویدادی مهم هر ساله بستر مناسبی را برای عرضه توانمندی های استان اصفهان در این حوزه فراهم می­سازد.

نمایشگاه اتوکام محصول یک همکاری قابل تحسین از سوی فعالان دلسوز صنف رایانه استان است که میتواند از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. برای مسئولین سازمانهای دولتی که ماموریت برنامه ریزی و تدوین و اجرای راهبردهای توسعه خدمات و زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات برعهده شان است هرساله نگاهی به این نمایشگاه نشان خواهد داد که تا چه حد در انجام وظایف خود در حمایت از بخش خصوصی و بستر سازی برای کارآفرینی در این حوزه موفق بوده اند. جذب بودجه های دولتی در پژوهش های مرتبط با حوزه فاوا، و فرهنگ سازی و تاکید بر اعتقاد به حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بجای بکارگیری صرف آن به عنوان یک ابزار از وظایف مهم مسئولین این حوزه است. انجام به موقع و صحیح این وظیفه موجب رونق بخشیدن به فعالیت های بخش خصوصی، جذب و بکار گیری نیروهای توانمند، و تقویت و تنوع بخشی به محصولات ارائه شده در این نمایشگاه خواهد شد.

 همچنین مسئولین سازمانهای دولتی که صرفا استفاده کنندگان از خدمات این صنف هستند می­توانند ببینند که با اعتماد کردن به این بخش و برون سپاری نیازهای خود تا چه حد میتوانند در رونق بخشیدن به کسب کار دانش بنیان و توانمند کردن بخش خصوصی استان نقش داشته باشند. بسیار دیده شده که شرکتهایی که با ورود به بخش دولتی، موفق به رفع نیازهای یک سازمان میشوند میتوانند با موفقیت کسب و کار خود را حول آن گسترش دهند و خدمات یا محصول خود را در سراسر کشور عرضه نمایند.

نمایشگاه اتوکام  برای دانشجویان رشته های مرتبط نیز نشانه ای است به سوی پتانسیل های موجود در بازار کار آینده. بازدید از نمایشگاه و دقت در محصولات و فناوری های بکار گرفته شده می­آموزد که بازار کار به دنبال چه توانایی هایی است و  هر کس با آموخته های خود چه نیازهایی از جامعه را میتواند مرتفع سازد. این نمایشگاه بستر بسیار مناسبی برای تشویق دانشگاهیان به کار آفرینی و ایجاد انگیزه برای ایجاد یک کسب و کار دانش بنیان در حوزه فاوا خواهد بود.

بخش خصوصی فعال در این حوزه شاید از مهم ترین مخاطبین نمایشگاه باشند. یافتن زمینه های مناسب برای همکاری با شرکت های دیگر رمز موفقیت شرکت هایی است که به اهمیت کارگروهی و هم افزایی حاصل از آن واقف هستند. در عرصه فعالیت تجاری و اقتصادی همیشه برد با کسانی است که خوب میدانند چگونه یک رقیب را به شریک تجاری تبدیل کنند. برگزاری نمایشگاه اتوکام فرصتی بسیار خوب برای آشنایی با همکاران فعال در این عرصه و ایجاد شبکه های همکاری است. در فضای نمایشگاه میتوان به راحتی و با صرف وقت کم با مدیران بسیاری از شرکت های همکار و محصولات و خدمات آنان آشنا شد و البته در این بین کسانی موفق تر خواهند بود که مهارت­های اجتماعی بالاتری دارند.

به هرحال یک نمایشگاه موفق و پر رونق نیازمند وجود شرایط مساعد و حضور شرکت­های موفق از لحاظ علمی و اقتصادی است. بسیاری از شرکت های فعال در حوزه فاوا که خدمات و محصولاتی را به بازار ارائه میکنند از شرکت های دانش بنیان محسوب میشوند. این شرکت ها از ابتدای شکل گیری تا سالها پس از آن تا زمانی که بتوانند به فناوری مورد نظر خود دست یابند و آن را به محصول تجاری تبدیل کنند نیاز به حمایت­های خاص دارند. تنها با وجود این حمایت ها از سوی دولت و مسئولین، نهال نوپای این شرکت ها ریشه میدواند و میوه آن که کار آفرینی و توسعه ملی مبتنی بر دانایی است محقق میشود. خوشبختانه در سالهای اخیر پارک­های علم و فناوری و مراکز رشد ساختارهای مناسبی برای ارائه این حمایت ها ایجاد نموده اند. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان یک نمونه بسیار موفق از این مراکز در سطح کشور است. افرادی که مایلند ایجاد یک شرکت دانش بنیان در حوزه فاوا را به عنوان یک انتخاب در مسیر آینده خود بررسی کنند، برای آشنایی با امکانات و حمایت های موجود میتوانند به سایت شهرک (www.istt.ir) و یا غرفه شهرک در نمایشگاه اتوکام مراجعه نمایند.

logo-samandehi