سه شنبه، 03 اسفند 00 - 10:21

 

نشست هم اندیشی فعالان حوزه رسانه های دیجیتال و سکوهای پر مخاطب استان خراسان رضوی با حامد حاجی ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد. در این نشست محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضمن تسلیت سالروز وفات الگوی شکیبایی و تقوا، حضرت زینب سلام الله علیها و عرض خیر مقدم به مهمانان حاضر در جلسه گفت: «صدور تعداد ۳۶ مجوز از مجوزهای کشوری بر عهده وزارت ارشاد است، این مجوزها در حوزه‌های کتاب، رسانه، سینمایی، تئاتر، هنرهای تجسمی، قرآن و عترت، مد لباس و… می باشد که نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به عنوان سیاستگذار فرهنگی نقش هدایت کننده و حمایت گر است. ما در حوزه اجرا وظیفه ای نداریم بلکه می بایست نقش نظارتی داشته باشیم و آنچه در این بین مغفول مانده است نقش هماهنگ کنندگی بین بخشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر است.»

در ادامه این نشست حامد حاجی ملا میرزایی با بیان اینکه شهر مشهد دارای ظرفیت بالایی در فضای مجازی است گفت: «برآنیم تا در چهارچوب ماموریت ها بتوانیم تعامل های بخش حاکمیت و صاحبان سکوها و پلتفرم ها را رشد دهیم، امروزه فضای مجازی تاثیرگذاری بسیار بالایی در جامعه دارد و برای تحقق و توسعه اهداف فرهنگی باید از این ظرفیت به بهترین نحواستفاده شود و مردمی سازی حکمرانی را با مشارکت فراگیر مردم در بستر سکوهای هوشمند رقم بزنیم، باید کار از جلسات و تشریفات ظاهری خارج شده و به سمت عملیاتی کردن آن برویم.»رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اظهار کرد: «نمی‌توانیم مدعی مردمی سازی حکمرانی باشیم ولی از ادوات و فناوری های نوظهور در این زمینه استفاده نکنیم.»

صاحبان سکوها به دستیابی به اعداف فرهنگی ایرانی-اسلامی کمک می‌کنند

وی در مقابل استفاده از ظرفیت فضای مجازی به شیوه سنتی برای توسعه فرهنگ وهنر در جامعه، نگاه نوین به این مقوله را بدین گونه عنوان کرد : «صاحبان سکوها از طریق مدیریت سلایق و علایق و مهارت های مختلفی که گستره آن یک گستره ۸۰ میلیونی است به ترویج و توسعه فرهنگ و هنر و دستیابی به اهداف فرهنگی ایرانی اسلامی کمک کنند، در این اکو سیستم و فضای جدید لزوم تقویت تولید محتوا توسط مردم ضروریست و باید به سمتی برویم که نهضت شبکه سازی مردمی در حوزه تولید و نشر با حضور ۸۰ میلیون کاربر در پلتفرم ها محقق شود و بتوانیم در مورد شاخص های فرهنگی و هنری و اسطوره های فرهنگی مانند نظامی و… صحبت و اهداف فرهنگی مد نظر را دنبال کنیم.»

ملامیرزایی افزود : «در این راستا قانون باید تسهیل‌گر باشد، تنظیم گر و شتاب دهنده باشد و نقش تقویت کنندگی داشته باشد و بتواند مزیت هایی را برای حمایت از سکوها قرار دهد و دنبال کند. در این حوزه تعاملی ما به دنبال عدم تصدی‌گری هستیم و می‌خواهیم تنظیم‌گری و رفع موانع و مشکلات و تسریع بخشی در رشد سکوها برای ایفای نقش جدید در حوزه فرهنگ و هنر را به عنوان یک دستور کار پیگیری کنیم و یک اقدام جدی با کمک سکوها و مردم درحوزه تولید محتوا و ارتقاء آن، شبکه سازی و ایجاد تشکل های مختلف برای تولید محتوا در عرصه‌های فرهنگی وهنری را رقم بزنیم.»

مطلوب است هر نوع خدمتی را با مولفه‌های اخلاق عمومی تلفیق کنیم

وی خاطر نشان کرد : «می بایست به دنبال بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه باشیم و دوگانه ای بین حاکمیت و سکوها وجود نداشته باشد، توقع داریم از صاحبان سکوها به عنوان یک پیشران و یک ابزار تحولی در توسعه و ترویج فرهنگی که متعلق به همه آحاد مردم است مشارکت کنند، این مشارکت می‌تواند با دو نگاه انجام شود یک نگاه تبلیغی و ترویجی که قدر متیقن است و استفاده از شعائر اسلامی، فونت های ایرانی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، و نگاه دوم که باید نهادینه شود تلفیق شدن ماموریت، فرآیند و بیزنس مدل های سکوها با رویکردهای فرهنگی و ارزش های ایرانی اسلامی است.»

ملامیرزایی تصریح کرد: «مطلوب این است که بتوانیم هر نوع خدمتی از جمله خدمت پرداختی، خدمت نرم‌افزاری، خرید و فروش و غیره را با مولفه‌های اخلاق عمومی اعم از صداقت، کرامت، صبر و.. تلفیق کنیم و انتظار این است که بتوان در یک سکوی بالغ و رشد یافته ایرانی ارزش ها و باورهای نهادینه فرهنگی را دید.»رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی افزود: «سکوی داخلی ما باید بتواند به صورت نهادینه شده و پیش فرض با ذهن شاعبه یافته از ارزشها و فرهنگ عمیق ایرانی اسلامی طراحی و خدمت‌رسانی کند و خدمت سرویس را با یک منطق، انگیزه و تئوری و جهان‌بینی ارائه کند و این غایت مطلوب از ترویج و توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی است.»در خاتمه این نشست، مدیران کسب و کارهای دیجیتال حاضر در جلسه به بیان دغدغه‌ها و مشکلات موجود پرداختند و پیشنهاداتی از جمله ایجاد انجمن، ایجاد اتحادیه سکوهای فضای مجازی و مشارکت سکوها در سیاست گذاری ها و تدوین نظام نامه های تولید محتوا ارائه شد.

logo-samandehi