پنجشنبه، 05 بهمن 91 - 10:00
امید صفوی مدیرعامل شرکت عصرارتباط و ارتباط داده سپاهان

 

  امید صفوی مدیرعامل شرکت عصرارتباط و ارتباط داده سپاهان

امید صفوی مدیرعامل شرکت عصرارتباط و ارتباط داده سپاهان

۱٫بیوگرافی خود را همراه با سابقه فعالیت و ذکر نام مجموعه های قبل بیان کنید؟

اینجانب امید صفوی متولد ۱۳۵۸ شهر اصفهان می باشم.از سال ۱۳۷۹  فعالیت رسمی خود را با بنیان گذاری شرکت خدمات اطلاعات رسانی صبای نقش جهان به همراه چند  تن از دوستان با هدف ارائه سرویس اینترنت آغاز نمودم و به عنوان مسئول فنی شرکت مشغول گردیدم البته قبل از آن نیز به صورت پراکنده به انجام امور فنی در شرکتها و دانشگاه مشغول بودم.در سال ۱۳۸۱ اقدام به تأسیس شرکت نوآوران مهر تهران نموده و به عنوان مدیر عامل شرکت در تهران مشغول فعالیت شدم.

در سال ۱۳۸۴ به عنوان مدیر فنی شرکت ریز پرداز تراشه و مدیر پروژه نگهداری شبکه شهرداری اصفهان و سازمانها و ساختمانهای وابسته انجام وظیفه نمودم در سال ۸۶ به اتفاق آقای رضا رجال زاده اقدام به تأسیس شرکت عصر ارتباطات و انتقال داده های سپاهان با هدف ارائه اینترنت پر سرعت در شهرکهای صنعتی نمودم البته در آن زمان بنده در شرکت شاغل نبوده و در خارج از دنیای فن آوری مشغول فعالیت بودم. از اواخر سال ۱۳۸۸ تاکنون به عنوان مدیر عامل شرکت انجام وظیفه می نمایم.

۲٫شرکت عصرارتباطات و انتقال داده های سپاهان را با ذکر سابقه فعالیت به صورت تخصصی معرفی نمائید؟

همان طور که ذکر کردم شرکت در ابتدا به منظور ارائه خدمات اینترنت پر سرعت در شهرکهای صنعتی تأسیس گردید و اولین مرکز توزیع اینترنت در شهرک صنعتی جی در حدود ۴ ماه پس از تأسیس شرکت به بهره برداری رسیده و سرویس اینترنت در شهرک راه اندازی شد که این اولین بار در استان بود که اینترنت پر سرعت به مراکز صنعتی استان راه یافت. پس از آن علاوه بر توسعه شبکه در چندین شهرک صنعتی دیگر با توجه به دانش و توان فنی شرکت وارد حوزه پروژه های ICT گردید که تاکنون پروژه  های بسیاری را در جهت توسعه ICT در استان اجرا کرده و به بهره برداری رسانده است.

۳٫در خصوص خدمات قابل ارائه شرکت به طور کامل توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

فعالیت های اصلی شرکت شامل طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه به خصوص به صورت بی سیم و فیبرنوری و طراحی و اجرای سوئیچینگ و مسیریابی شبکه ها به همراه سرویسهایی مانند کیفیت سرویس (QoS)و کنترل پهنای باند هوشمند ،مرکز تماس ، ویدئوکنفرانس و در دو سال اخیر مجازی سازی و امنیت و نگهداری شبکه می باشد. با توجه به توان فنی موجود انجام خدمات تخصصی و حرفه ای بیشتر مد نظر بوده است.

اخیرا نیز با همکاری یک شرکت خارجی اقدام به بومی سازی یک نرم افزار امنیتی NAC نموده ایم که مراحل پایانی خود را جهت ورود به بازار طی می کند.

۴٫چند نمونه از پروژه های شرکت در دو سال اخیر را توضیح دهید؟

از جمله پروژه های دو سال اخیر شرکت سرویس و نگهداری شبکه و دیتا سنتر استانداری و فرمانداری اصفهان به همراه دو ساختمان وابسته، نگهداری شبکه و دیتا سنتر شهرداری اصفهان و ۶۵ ساختمان وابسته ،توسعه شبکه بی سیم شعب موسسه مالی و اعتباری مهر، توسعه شبکه فیبر نوری شهرداری اصفهان در ۱۹ ساختمان وابسته، پروژه مجازی سازی سرور ها در دیتا سنتر شهرداری اصفهان که هم اکنون دارای ۸۴ سرور مجازی می باشد، نصب و راه اندازی ارتباط شبکه ۵۵ تقاطع در سطح شهر اصفهان با سرعت Mbps 100 جهت ایجاد بستر انتقال تصاویر کنترل ترافیک و دیتا های ترافیکی شهری است و نیز پروژه نصب و راه اندازی شبکه دولت اختصاصی بی سیم استانداری اصفهان نیز در دو فاز و  ۹شهرستان استان که هم اکنون در دست اجرا است. در این پروژه بیش از ۳۰۰ مرکز دولتی با پهنای باندی در حدود ۱۰Mbps در سطح ۹ شهرستان به یکدیگر متصل خواهند گردید و تا کنون در حدود ۹۰ درصد از پروژه با موفقیت به پایان رسیده است.

۵٫در زمینه آموزش مبتنی بر تخصص پرسنل و تربیت نیروهای متخصص شرکت شما چگونه عمل کرده است؟ هم اکنون در این زمینه شرکت شما در چه نقطه ای قرار دارد؟

آموزش در شرکت یک امر همیشگی است. آموزش ها در دو نوع تخصصی و عمومی صورت می گیرد. آموزش های تخصصی شامل مباحث ICT و تکنولوژیک است و آموزشهای عمومی شامل مدیریت، مدیریت  پروژه، اصول مذاکره، مشتری مداری، بازاریابی و مواردی از این قبیل می باشد. آموزشها در چند سطح مختلف انجام می گیرد. در سطح اول پرسنل قدیم به پرسنل جدید آموزش  می دهند. در سطح بعد از آموزشگاه های اصفهان جهت آموزش پرسنل استفاده می شود و در سطوح بالاتر از آموزشگاه های تهران در پاره ای موارد بین الملل نیز استفاده می شود.

در این زمینه  که هم اکنون از نظر آموزش در چه نقطه ای قرار داریم از نظر بنده همیشه در نقطه شروع هستیم چون آموزش و کسب علم و مهارت پایانی ندارد. در حال حاظر نیروی انسانی شرکت بیشتر از ۳۰ مدرک آموزشی معتبر دارا می باشد و صدها نفر/ ساعت آموزش انجام گرفته است.

۶٫نحوه ارائه خدمات و پشتیبانی فنی این شرکت چگونه است و در چه زمینه هایی خدمات و پشتیبانی فعالیت شرکت ارائه می شود؟

خدمات پشتیبانی فنی شرکت به صورت نیروی مستقر در محل، On Call و یا ترکیبی از هر دو انجام می شود. این خدمات شامل نگهداری و پشتیبانی در کلیه لایه های شبکه و سرویسهای آن می باشد. درخواست خدمات از طریق یکی از روشهای ارتباطی فاکس، تلفن، Email، و یا وب به شرکت ارسال می شود و سپس به سیستم گردش کار مکانیزه با تعیین زمان مجاز انجام کار وارد می شود. نیروی انسانی متخصص آن را بررسی کرده و بنا به تخصص مورد نیاز به پرسنل مسئول و متخصص همان مبحث ارجاع می دهد. انجام امور پشتیبانی به دو صورت از راه دور و یا حضور در محل انجام می پذیرد و پس از انجام آن از مشتری تأئید اخذ می شود و کار ایجاد شده در سیستم مکانیزه بسته می گردد. اگر به هر علت زمان بسته شدن کار از زمان تخمین زده شده اولیه در هنگام ایجاد کار یا درخواست مشتری بیشتر باشد در گزارشات مدیریتی نرم افزار مشخص گردیده و علت آن جهت بهبود بعدی پیگیری می گردد.

به طور کلی در ارائه خدمات از استانداردهای ITIL , ISO 20000 استفاده می گردد.

۷٫آیا در پروژه های خود پروژه های برون استانی نیز داشته اید؟ نحوه حضور شرکت شما در پروژه ها به چه صورت است؟

بله، در استان تهران پروژه هایی انجام شده است که می توان به ایجاد شبکه شهری انتقال شهرداری اسلامشهر اشاره نمود.

۸٫مشکلات فعلی شرکت شما و سایر شرکتهای همکار در فناوری اطلاعات ایران را توضیح دهید؟

از مشکلات فعلی شرکتهای ICT می توان به وجود تحریم ها و مشکل در تهیه سخت افزار و نرم افزار و پشتیبانی شرکتهای سازنده اشاره نمود. به خصوص در این صنعت چون اکثر بازار تولید در دست شرکتهای آمریکایی و اروپایی می باشد مشکلات زیادی به وجود آمده است. مورد دیگر افزایش ناگهانی نرخ ارز است که باعث گردید بودجه های تخصیص شده جهت توسعه ICT کفایت نداشته و بسیاری از پروژه ها با مشکل مواجه گردد همچنین شرکت های این صنعت هم با مشکل سرمایه در گردش مواجه شوند. مشکل دیگر عدم تخصیص کافی منابع تسهیلات مالی به شرکتها و پروژه های ICT است و در آخر کمبود نیروی انسانی کارآزموده و متخصص در این صنعت است. آموزشهای دانشگاهی کلیه نیازهای آموزشی این صنعت را پوشش نمی دهد به عبارت دیگر رشد تکنولوژی و علم و گسترش حوزه ها در این زمینه سرعت بسیار بیشتری از رشد آموزشها ی آکادمیک کشور داشته است و لذا شرکتها متحمل هزینه های سنگینی جهت آموزش نیروی انسانی در زمینه کاری خود می شوند. یک مشکل فرهنگی نیز در این صنعت خود را بیشتر نشان می دهد و آن ضعیف بودن روحیه کار تیمی است که لازمه این صنعت است و یکی از دلایل اصلی است که کشور عزیزمان علی الرغم وجود پتانسیل ها و تواناییها جهت ورود به بازارهای جهانی در این زمینه هنوز نتوانسته است حضور پررنگی داشته باشد.

۹٫در اجرائی کردن طرح ها و پروژه ها با مشکلات لاینحل برخورد کرده اید؟ نحوه تصمیم گیری شرکت در چنین موقعیتهایی چگونه بوده است؟

در تمام شرکت ها این چنین مسائلی به وجود می آید. روش شرکت ما این است که جلسات مشترکی جهت بررسی و ارائه راه حل برگزار می گردد و راه حل ها استخراج می گردد. بعد از آن راه حل ها بررسی دقیق از لحاظ هزینه، عملی بودن، زمان و مسائلی از این قبیل گردیده و یک راه حل انتخاب می گردد و در برخی موارد نیروی انسانی کارفرما نیز در تیم مشارکت می نمایند و شرکت از این نظر نتایج بسیار مثبتی گرفته است.

۱۰٫نحوه همکاری شما با شرکت های همکار و بخش دولتی به چه صورت است؟

با شرکت های همکار هم رقیب هستیم و هم دوست و همکار. در بسیاری موارد در تأمین تجهیزات همکاری داریم و در برخی موارد خدماتی به همکاران برون سپاری می گردد و یا برعکس آنها به ما برون سپاری انجام میدهند. استراتژی بنده در رابطه با همکاران بیشتر مشارکت و تقسیم منافع و استفاده از پتانسیل های طرفین است تا تقابل. البته در بازار رقابتی گاهی جز رقابت راه حلی نیست البته این رقابت صرفاً تجاری است و بنده تمام همکاران را دوست خود دانسته و احترام خاصی برای آنان قائل هستم.

۱۱٫و اما صحبت پایانی

امیدوارم بتوانیم با تلاش و پیشرفت و آموزش توسعه ماندگاری در صنعت ICT ایجاد کرده و خدمات ماندگاری جهت استفاده مردم در استان و کشور برجای گذاریم. اعتقاد دارم صنعت ICT دارای پتانسیل لازم جهت رشد در کشور را دارد و می تواند مزیت رقابتی در منطقه و جهان داشته باشد و با رشد خود اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخل را شکوفا سازد البته رسیدن به این نقطه حمایت مسئولین و دولت و مراکز آموزشی کشور را می طلبد و امیدوارم برنامه ریزی و حمایت های لازم در این زمینه صورت گیرد.

logo-samandehi