شنبه، 17 اسفند 92 - 08:27

 

میثم غره الحمید

• بیوگرافی ،معرفی شرکت و رتبه انفورماتیک سابقه فعالیت را بفرمایید.

سلام.بنده میثم غره الحمید ، متولد سال ۱۳۶۱ در اصفهان ، دانش آموخته رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر متاهلم ویک پسر ۲ سال و نیمه دارم به اسم مانی. بنیانگذار، رئیس هیات مدیره و مدیر فنی شرکت فن آوران اطلاعات ترنج هستم. البته همسرم هم مدیر عامل شرکت هستند و در اصل با هم کار میکنیم. عاشق طراحی وب و ایجاد پروژه های آی تی هستم.پروژهای شرکت رو مثل بچه های خودم میدانم و نسبت به آنها حساسیت شدیدی دارم. کار تیمی را خیلی دوست دارم و از دوران دبیرستان دلم میخواست یک روز یک تیم کاری رو هدایت کنم که خدا رو شکر به این هدفم رسیدم.کار دولتی رو هیچوقت دوست نداشتم چون فکر میکنم تنوع در آن نیست! همیشه دلم میخواست توی کارم متفاوت باشم و بجای دنباله رو بودن پیشتاز باشم.

• در زمینه ی طراحی وب سایت چند سال است که فعالیت می کنید ؟

از سال ۱۳۸۱ و همزمان با پروژه پایانی دوره تحصیلاتم پا به عرصه وب گذاشتم.در آن سالها وب هنوز توی ایران نوپا بود و بیشتر مراکز دولتی و شرکتهای خصوصی بزرگ سایت داشتند،ضمنا نسبت به زمان ، هزینه طراحی ،پیاده سازی و نگهداری سایتها هم بیشتر بود چون متخصصین و فارغ التحصیلان کمتری توی این عرصه فعالیت میکردندطبیعتا تکنولوژی وب در دنیا هم نسبت به حالا خیلی عقبتر بود و در نتیجه سایتها خیلی ساده تر و با امکانات کمتری بودند.

• اولین سایتی که طراحی کردید چه بود ؟

در اصل تا حالا خیلی سایت طراحی کردم.البته چون هم به کار تیمی اعتقاد دارم و هم از کار تیمی لذت میبرم بیشتر کارهایم را بصورت گروهی بوده است ولی اولین سایتی تجاری که طراحی کردم سایت فروش کارت تلفن بود برای یکی از شرکتهای مخابراتی کشور امارات.البته این کار هم کار تیمی بود ولی الان که فکر میکنم میبینم چقدر ساده بوده!اما الان بدون در نظر گرفتن سایتهایی که برای مشتریان شرکت کار کردیم ،۴ تا سایت توی زمینه های خاص داریم :مستر چنگال ، مستر تخفیف ، دامپزشک آنلاین برد-برد

• بهترین کارهایی که طراحی کرده اید؟کدام یک را بیشتر می پسندید؟

یک اصلی که از روز اول سعی کردم به آن پایبند باشم این است که مخصوصا توی طراحی گرافیک وب سایت ، کیفیت کار را فدای پول نکنم یعنی نه تنها مهمتراز بعد مادی طراحی یه پروژه ، بلکه بیشتر از آن در کار مایه بزارم و سعی کردم این موضوع را به تیم کاریمون هم تسری دهم که خدا رو شکر این کار  به نقطه قوت ما تبدیل شده است .البته وقتی پای کار برای مشتری پیش میاد ، تابع نظرات و سلیقه مشتری هستیم ولی باز هم سعی می کنیم برای بهبود کیفیت به مشتری مشاوره دهیم اما در پروژه های خودمان دستمون بازتر است و هر کاری که بخواهیم را روی طراحی و پیاده سازی میکنیم.برای همین خیلی سخت است یکی را انتخاب کنم.

• اکنون چه پروژه هایی را در دست دارید ؟

راستش این سئوال یه جورایی جزو اسرار هر شرکتی تلقی میشود.اما با توجه به علاقه ای که به پروژه های IT و مخصوصا تجارت الکترونیک داریم ، این نوید رو به مدیران و صاحبان وب سایت های و وبلاگها میدهم که در سال جدید منتظر یک پروژه جدید باشند که امیدواریم بتواند در   درآمدزایی سایت ها نقش موثری را داشته باشد و روز بروز پولدارتر شوند!چند تا ایده دیگر هم هست که مخاطبین خاص خودش رو داره که البته فعلا در فاز نیاز سنجی و امکان سنجی هست.

• در خصوص جشنواره وب بگویید و سابقه خودتون را در این خصوص بفرمایید

جشنواره وب را میشود جایی برای شناسایی و معرفی سایت های برتر ایران دانست که هر سال از اول پاییز با ثبت نام از وب سایت های متقاضی  آغاز شده و در اویل اسفند با معرفی سایت های برتر به کار خودش خاتمه میدهد.این جشنواره از سال ۸۷ کار خودش را شروع کرده و امسال ششمین سال برگزاری خودش را پشت سر میگذارد.ما از سال ۱۳۹۰ و با سایت مستر چنگال پا به عرصه رقابت در  چهارمین جشنواره وب ایران گذاشتیم که خوشبختانه در همان سال ، سایت مستر چنگال در ۳ گروه کاندیدا و در گروه تغذیه بعنوان بهترین وب سایت ایران معرفی شد. در جشنواره پنجم در سال ۱۳۹۱ با سایت های مسترچنگال ، مستر تخفیف و برد-برد وارد جشنواره شدیم که البته موفق به کسب مقامی نشدیم.جشنواره امسال یا جشنواره ششم را نیز با ۵ سایت مستر چنگال ، مستر تخفیف ، سایت شرکت ترنج ، برد-برد و دامپزشک آنلاین وارد جشنواره شدیم که سایت مستر تخفیف در گروه خرید گروهی بعنوان کاندیدا معرفی و روز یکم اسفند به عنوان وب سایت برتر معرفی شد که بنا به دلایل نامعلوم و طی یک حرکت کاملا خودجوش در روز ۵ اسفند ، دبیرخانه جشنوراه سایت تخفیفان را به عنوان سایت برتر انتخاب کرد!!

• به نظر شما جشنواره وب منصفانه برگزار شد؟

ابتدا اجازه دهید یک نکته را در مورد انتخاب سایتهای برتر جشنواره توضیح دهم.سایتهای تایید شده در جشنواره از اول دی ماه تا اوخر بهمن توسط داوران جشنوراه مورد ارزیابی قرار می گیرند و پس از اتمام زمان داوری ، دبیرخانه جشنوراه نسبت به معرفی کاندیدها اقدام می کند.در  روز معرفی سایت های برتر ، هیات انتخاب سایت برتر را از بین کاندیدها انتخاب می کند.بنده از هم در سال ۹۱ و هم در سال ۹۲ بعنوان داور با جشنواره همکاری داشته ام و در طول این ۲ سال ، سعی کردم سایت ها را با نگاهی منصفانه داوری کنم اما چون تاکنون در هیات انتخاب که وظیفه معرفی سایت های برتر را دارند حضور نداشته ام در مورد انتخاب منصفانه سایت های برتر هیچ نظر نمیتوانم ارائه کنم!

• برای کسانی که میخواهند طراحی وب را  اصولی شروع کنند ، چه پیشنهاداتی دارید؟

از سال ۸۶ تا به امروز خیلی کارآموز داشته ام ،کارآموز هنرستانی، دبیرستانی،دانشگاهی و حتی کسایی که فقط علاقمند به یادگیری طراحی وب بودند و حتی رشته تحصیلی آنها هم غیرمرتبط بود.اما همیشه گفتم که اول باید عاشق کارتون باشید!اگر علاقمند به کاری که میخواهد انجام دهد باشد،همه سختیها و فراز و نشیبهایش را تحمل میکند ولی اگه ذره ای بی علاقه باشد، با بروز ناملایمات پا پس میکشد.حالا به فرض اینکه که شما واقعا عاشق طراحی وب هستید سئوال مهم اینجاست که شما ذاتا یک برنامه نویس هستید یا یک طراح؟البته یک اصل مهم این است که یک طراح وب باید همه جوانب وب را خوب بشناسد تا بتواند در مواقع ضروری به اصطلاح گلیم خودش را از آب بیرون بکشد مثلا بتواند از کدهای html و css  سر در بیاورد ، با فتوشاپ کار کند ، وب سرور رو بشناسد ، با مفاهیم بازاریابی وفروش آشنا باشد و …اما قرار نیست همه در همه کارها متخصص شوند چون هرکسی را بهرکاری ساختند!اصل مهم بعدی را میشود در دو کلمه خلاصه کرد : مشاهده و تمرین (البته به توان بی نهایت).

• به نظر شما تاثیرگذارترین تغییری که طراحی وب در طول این سال ها داشته است ، چه بوده است؟

در طی سالهای اخیر ، تغییرات تاثیر گذار در عرصه وب هم مانند سایر عرصه ها کم نبوده است! افزایش روز افزون کاربران اینترنت در جهان و بالاخص در ایران ، افزایش کاربران اینترنت پر سرعت ، تغییر سبک نگرش از وب یک بعدی به وب  چند بعدی ، همه و همه متخصصان عرصه وب در دنیا را برآن داشت تا روز به روز بدنبال ایجاد تغییر در شکل و ساختار وب باشند.به نظر من کاربردی تر شدن وب برای عموم مردم برای دریافت اطلاعات ، تجارت الکترونیک ، آموزش ، سرگرمی و سایر جنبه ها ، وب را به یک ابزار کاربردی تبدیل کرده است.

• با وجود اینکه طراحان ماهری در ایران فعال هستند ، سایت‌های دولتی ما از نظر طراحی در سطح پایینی قرار دارند. دلیل این موضوع چیست؟

حق با شماست.معمولا سایتهای بخش دولتی ، سایتهای بسیار ضعیفی از نظر طراحی هستند و در اکثر موارد از قالب های مشابه یکدیگر استفاده می کنند.  به نظر من قرار نگرفتن سایتهای دولتی در فضای رقابتی ، عدم برون سپاری پروژه سایتهای دولتی به شرکت های خصوصی خلاق در طراحی وب ،ریسک پذیر نبودن مدیران دولتی از مهمترین دلایل ضعیف بودن سایتهای دولتی از نظر طرحی میتواند باشد.

•  از سال ۲۰۰۸ html5 توسط کنسرسیوم جهانی وب عرضه شد ، پیشرفت این تکنولوژی جدید را در وب دنیا و وب ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من html5 یکی از مهمترین پیشرفت های وب بود که هر چند هنوز تمام امکاناتش توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمیشود اما باعث دمیده شدن روح تو کالبد وب شد و در اصل وب رو زنده و پویا کرد. نکته دیگرش ، به حاشیه رونده شدن flash با ایجاد افکت های تصویری و انیمشن های زیبا بود و با حضور html5 ،  flash منقرض شد.

• به نظر شما چه مسائلی در وب ایران ، باعث جلوگیری از پیشرفت هرچه بهتر طراحی وب شده است؟

اجازه دهید به عنوان یک فعال در عرصه وب  با نظرتان مخالفت کنم.به نظرمن وب در ایران خیلی رشد کرده و با وجود فاصله ای که با کشور های پیشرفته داریم ،توی آسیا کشور اول هستیم.این پیشرفت با وجود همه محدویتهایی که داریم.باید به این نکته توجه داشته باشیم که این تکنولوژی مال کشور ما نیست و ما در واقع استفاده کننده هستیم .با این وجود اعتقاد دارم متخصصین عرصه وب ایران طی چند سال اخیر به بهترین نحو از تکنولوژی های  روز ارائه شده  برای خلق پروژه های خود استفاده کرده اند و این پیشرفت را میشود در پروژه های آنلاین به وضوح دید.

• استاندارد و همگام بودن یک قالب با مباحث سئو همراه با محتوا و کلمات کلیدی مناسب در رشد یک وبسایت تاثیر گذار است؟

صد در صد.امروزه یکی از مهترین معیار های ارزیابی یک وب سایت ، بهینه سازی سایت ها برای موتور های جستجو یا همان مبحث سئو است.یک قالب استاندارد و بهینه سازی شده برای موتور های جستجو ، ایجاد محتوای مناسب و استفاده از کلمات کلیدی و توضیحات کلیدی و حتی استفاده از سایر المان های سئو ، تاثیر انکار ناپذیری در رشد بازدید کنندگان وب سایت خواهد داشت.

• گرافیک یک وب‌سایت ، کاربرد پذیر بودن آن و رعایت نکات سئو. به نظر شما رعایت نکردن کدام یک بیشتر از همه به یک وب‌سایت ضربه می‌زند؟

رعایت نکردن هر یک از موارد ذکر شده ضربات جبران ناپذیری را برای یک وب سایت به دنبال خواهد داشت. گرافیک وب سایت را می توان دروازه ورود کاربران به وب سایت دانست.به همان اندازه که یک گرافیک قوی باعث خواهد شد بازدید کنندگان وقت بیشتری را در سایت سپری کنند ، یک گرافیک ضعیف سبب ریزش شدید بازدید کنندگان سایت خواهد شد حتی اگر سایت از لحاظ محتوا ، بسیار با ارزش باشد. طراحی گرافیک زیبا بدون در نظر گرفتن اصل کاربرد پذیری و در واقع طراحی سایت بدون در نظر داشتن توقعات و انتظارات بازدید کنند گان و کاربران ، از دیگر مواردی است که عدم رعایت اصول آن یک سایت را با چالش های متعددی مواجه خواهد کرد.به یاد داشته باشیم  فقط ۲  الی ۳ ثانیه برای برقراری ارتباط با بازدید کننده وقت داریم ! نکته مهم دیگر اینجاست که اگر بهترین سایت را آماده کرده باشیم ولی بازید کننده ای به سایت ما سر نزند پس هدف ما از راه اندازی سایت چه بوده است؟در اصل بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو را می توان حلقه  مفقوده بسیاری از سایت های خوب ایرانی دانست و بطور حتم ، عدم به کار گیری شیوه های بهینه سازی ، سایت را از دست یافتن به جایگاه واقعی خود دور خواهد ساخت.

• رعایت کپی رایت در ایران را چگونه می‌بینید؟

در یک جمله باید گفت کپی رایت در ایران معنی ندارد، چون نه کسی حق کپی رایت را رعایت میکند و نه کسی از حق کپی رایت حمایت میکند!

• سخن پایانی

امیدوارم فضای رقابتی سالمتری در کشور و مخصوصا در شهر خودم اصفهان در عرصه طراحی وب  شکل بگیرد تا بتوانیم به جای پرداختن به حواشی ، دست به دست هم دهیم و در کنار هم و در یک فضای رقابتی سالم و پویا ، هم به منافع شخصی خودمان دست پیدا کنیم و هم باعث رشد و پیشرفت هرچه بیشتر صنت آی تی در کشور شویم.

logo-samandehi