سه شنبه، 05 خرداد 94 - 12:45

 

پنجمین رویداد استارتاپ ویکند اصفهان

پنجمین رویداد استارتاپ ویکند اصفهان در فضای مدرن مجموعه سیتی سنتر اصفهان و دانشگاه علمی و کاربردی سیتی سنتر اصفهان ، بزرگترین مرکز خرید کشور و چهارمین مرکز خرید بزرگ دنیا از ۳۰ اردیبهشت تا ۱ خردادماه ۱۳۹۴ برگزار شد.در این ۵۴ ساعت کار آفرینی با مشاوره مربیانی که خود در حوزه کسب و کار شناخته شده بودند بروی ایده ی خود کار کردند و در نهایتا ۳ تیم بعنوان ایده های برتر معرفی شدند.در بخش داوری ایده ها جاوید شهریاری مدیرعامل شرکت فن آوران اطلاعات هم سو ، محمد گوهریان دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان و کوروش خسروی داور جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی حضور داشتند.

البته این گزارش در شماره ۷۰۸ عصرارتباط به چاپ رسید که میتوانید فایل آن را از اینجا دانلود کنید

[divider]

niyazimanesh

مهدی نیازی منش یکی از برگزارکنندگان رویداد در مورد استارتاپ اینگونه میگوید: اصولا استارتاپ یک سازمان موقتی ست که بر پایه ی ایده ای نو شکل میگیرد و در پی یافتن مدل کسب و کاری تکرارپذیر و توسعه پذیر است. استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی ست که در آن افراد سعی بر یادگیری علمی و عملی شروع یک استارتاپ دارند. خروجی این رویداد لزوما یک کسب و کار نیست و این اشتباهی رایج بین عموم افراد است. هدف اصلی این رویداد، آموزش و ترویج کارآفرینی در جهان است. اما جدای از هدف آن، شما در این رویداد یاد می گیرید چگونه درست فکر کنید وایده خود را در جهتی درست و عملی شدن رشد دهید. با افراد یا شریک های جدیدی آشنا میشوید که میتوانید در پیشبرد ایده خود به شما کمک کنند.

[divider]

mehran

مهران کرمی، ایده پرداز و پژوهشگر برتر دانشگاه تهران و ابراهیم زرگران دبیر علمی برتر کشور در جشنواره ملی حرکت از دیگر برگزارکنندگان این رویداد بودند. ایشان در رابطه با رویداد گفتند: تا کنون در ۱۶ شهر کشور، ۳۴ رویداد برگزار گردیده که بیش از ۳۵۰۰ شرکت کننده و کارآفرین در خود داشته اند. این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز شتابدهی فناوری و با همکاری کانون کارآفرینی ایران برگزار میگردد. بخش فنی و سایت رویداد را اعضای شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه اصفهان هدایت میکردند.

[divider]

در ادامه با مربیان و سوابق کاری آنها آشنا میشویم.

آرلن طهماسیان

arlen-300x300آرلن  سخنران، آموزگار و مشاور بازاریابی و تبلیغات است. او توانسته طی ۷۳ روز فروش یک سازمان خدماتی را ۵۷۶٪ و سود آن را ۳۴۳٪ افزایش دهد. وی فارق التحصیل MBA از آکادمی OXFORD Cert Universal انگلستان است و تدریس در دانشگاه علمی کاربردی نیز در سوابق او دیده می‌شود.آرلن طهماسیان در خصوص استارت آپ ویکند گفت : باید در حضور کسب و کار نگاه ملی داشته باشیم.با توجه به اینکه در بازار فعلی هنوز بصورت سنتی عمل میشود نمی توان گفت که کسب و کاری مدرن داریم. استارت آپ ویکند سعی دارد با حضور جوانان و فرهیختگان این روشهای سنتی  را به سبک امروزی تبدیل کند.در این فضا فرد میتواند آموزش ببنید،خود را به چالش بکشاند و بصورت کلی میتواند ایده ی خود را قبل ورود به این بازار سنتی ارزش یابی کند.علاوه بر این ارزش فرهنگی چنین رویدادهایی که میتواند کل فرهنگ کسب و کار متحول کند بسیار عالیست و اینکه از لحاظ علمی همپای روشهای مدرن در سایر کشورهای پیشرفته جای صحبتی نمیگذارد.وی در ادامه با توجه به حضور در رویدادهای قبلی  افزود : هر کدام از این رویدادها با توجه به موضوع متفاوتی که دنبال میکنند ارزشهای خود را دارد.

طهماسیان در خصوص ایده های ارایه شده گفت : ایده های ارایه شده عالی و  خوب بود و ما اگر بتوانیم قبل از برگزاری آموزشی در جهت معرفی ایده ها بدهیم خیلی موثرتر خواهد بود.البته یکی از مزیتهای کار تیمی این است که افراد در یک گروه یاد میگیرند که چگونه میتوانند مغایرت و تضادها را تحمل کنند .وی در خصوص محل برگزاری این رویداد نظر مساعدی داشتند و از امکاناتی که در اختیار تیم ها گذاشتند مناسب بوده است.از نقاط مثبت این رویداد هماهنگی کامل مربیان بود و از نقاط ضعف میتوان به عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص رویداد که میتواند با برنامه ریزی بیشتر تعداد افراد حاضر را در چنین رویدادهایی ببینیم،اشاره کرد.موضوع دیگر اینکه میتوانیم فضای کار را بصورت جدی تر دنبال کنیم تا تیم ها با چالشهای بیشتری دسته و پنجه نرم کنند.چون همین تیم ها در آینده  در فضای کسب و کار جدی وارد خواهند شد.

[divider]

پویا محمودیان

pooya-160x160پویا عضو هیئت مدیره و مدیرعامل «عکس پرینت» سرویس خدمات اینترنتی چاپ عکس و محصولات اختصاصی شده می باشد. مدیریت این شرکت موفق، تجربیات گران بهایی در زمینه راه اندازی شرکت های استارت آپ از طراحی پایه کسب و کار، تعیین استراتژی ها و افق های آینده شرکت تا مدیریت عملیات، برندیگ و بازاریابی برای او به همراه داشته است. پویا همچنین عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه و رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک این سازمان می باشد.

پویا محمودیان در خصوص استارت آپ ویکند گفت : از زمان شروع این رویداد در ایران باعث تغییر رویکرد مدل کسب و کار شد که برای شکل گیری کسب و کارهای نوپا بخصوص در حوزه ICT بسیار موثر است و موفق عمل کرده است و از تعداد مشارکت کنندگان در این رویداد مشخص است و اینکه افراد در این رویداد از ایده های خود صحبت میکنند نشان از اعتماد به این رویداد است.وی در نحوه برگزاری این دوره گفت : من در ۳ دوره از این رویداد حضور در اصفهان  داشتم و تمامی این دوره ها توسط تیم اجرایی قوی و تیم های پرانرژی بوده است و به نظرم یکی از بهترین محلهای برگزاری اصفهان است.پویا محمودیان در ادامه در خصوص ایده های ارایه شده گفت : اصل برگزاری این رویداد این است که ایده هایی که به ذهن شرکت کننده ها میرسد در داخل محل برگزاری باشد و ایده ای نباشد که قبل از برگزاری پخته شود و به همین دلیل نباید انتظار ارایه عالی یک ایده را داشته باشیم.علاوه بر این در این رویداد یاد میگیرند که یک ایده را چگونه ارزیابی و تبدیل به یک مدل تجاری کنند.ولی سیر تکامل یک ایده را میتوان از روز اول تا روز سوم ببینید و این کیفیت رویداد را نشان میدهد.وی یکی از نقاط ضعف بعضی رویدادها را این گونه تشریح کرد که اساس کار استارت آپ ویکند جهانی بروی مدل تجاری بر اساس یک چارچوبی است که خود بنیاد مشخص کرده است این درحالیست که بعضی از داوران با فضای استارت آپی آشنا نباشند و از تیم ها بیزنس پلان میخواهند که با اصل این رویداد مغایر است.

[divider]

محمد علی زاهدی

m-zahediکارشناس ارشد بازاریابی دارد و از سال ۱۳۸۰ با تاسیس سایت “اصفهان چت” تجرب حضور جدی در اینترنت را دارد مدیر برگزاری TEDx نقش جهان، همراهی در تاسیس سایت Apple724، عضویت هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری “هدهد زنده رود”، مربیLean Startup Machine، شرکت در دوره های NEXT و Disciplined Entreprenuership از فعالیتهای اخیر اوستوی در خصوص استارت آپ ویکند گفت : اینجا شبیه سازی از یک محیط کسب و کار است که در آینده هریک از این افراد میتوانند با آن مواجح شوند.به نظر من هدف اصلی این رویدادها این است که به حاضرین یاد دهد که چگونه یک کسب و کار را ایجاد کنند.الزاما هر یک از این ایده ها از روز آتی نمیتواند منبع درآمد باشد ولی مطمنا تمامی حاضرین در این رویداد از روز آتی میدانند که از چه راهی به درآمد برسند.وی در خصوص ایده های این رویداد را درمرحله اول خوب ارزیابی کردند و ادامه دادند که این رویداد سه روزه باعث میشود حتی اگر یک ایده مدل تجاری مناسبی نداشته باشد فرد بتواند بعد از این رویداد مدلهای تجاری خود را ارزیابی کند.وی دو ایده sharespace و بچین،بخر،بخور را خوب ارزیابی کردند.محمد علی زاهدی در خصوص نحوه برگزاری و مدیریت اجرایی رضایت داشتند ولی درخصوص اینترنت مثل همه ی ما ناراضی بودند.برای بالا بردن سطح کیفی این رویدادها بهتر است یک پیش رویداد برای انتقال اطلاعات به تیمهای  برگزار شود تا تیمها با ایده های پخته تری در این ۵۴ ساعت حضور داشته باشند.

[divider]

مرجان نواب

image12مرجان فارغ التحصیل رشته گرافیک و تصویرسازی است. او سوابق متعددی در زمینه تصویر سازی تبلیغاتی با رویکرد برندیگ دارد. مدیریت هنری و تدریس گرافیک نیز در سوابق او دیده می‌شود. وی طراح برتر تصویرسازی تبلیغاتی دانشگاه مبارکه در سال ۹۱ شد. مرجان در حال حاظر مدیر و طراح گرافیک در هتل عباسی است. او به شما کمک می‌کند که جایگاه گرافیک در کسب و کار خود را بشناسید و بتوانید تصویر زیباتری از کسب وکار خود ارائه دهید .وی در خصوص استارت آپ گفت : این رویدادها به کسب و کار ضعیف کشور با توجه به عدم برگزاری اصولی و علمی دیگر کسب و کارها ما کمک میکند .سود معنوی و مالی برابر نیست و افراد اطلاعی از کسب و کار علمی ندارند.استارت آپ کمک میکند که افراد با یک رویکرد علمی وارد فضای کسب و کار میشوند.وی کاهش تعداد شرکت کننده ها،قوی نبودن پرزنت ایده ها  را از نقاط ضعف و محل برگزاری را از نقاط مثبت دانستند.مرجان نواب در خصوص ایده های ارایه شده گفت : یکسری از ایده ها مناسب نیازهای جامعه دانستند ولی اعتقاد داشتند در دوره قبل ایده های قوی تر ارایه شد.وی ایده سبد کپل را یکی از ایده های خوب دانستند.وی کمک افراد متخصص در حوزه های مختلف و کارآفرین ها را برای بهبود این رویداد مناسب دانستند و اطلاع رسانی بصورت سراسری صورت گیرد.

[divider]

مهدی ناصری

 nasseriمهدی ناصری عضو هئیت علمی دانشگاه شیخ بهایی و فارغ التحصیل ممتاز مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص استارت آپ ویکند گفت : استارت آپ فراتر از آن چیزی است که ما مشاهد میکنیم .این رویداد بستری را برای به فعل رساندن بسیاری از ایده ها فراهم کرده است.به نظرم استارت بسیار مناسب بروی چشم انداز و توسعه یک کسب و کار تمرکز دارد.مهدی ناصری در مورد برگزاری گفت : ما شاهد این هستیم که هردوره نسبت به دوره قبلی شاهد رشد هستیم.البته هنوز جای خالی بسیاری از سازمانها و شرکتهای بزرگ برای استفاده از این بستر و ظرفیتهای موجود به چشم می آید.وی در ادامه گفت : ایده های مطرح شده با توجه به موضوع این رویداد ایده های بسیارخوبی ارایه شد و ایده ی بچین،بخر،بخور و ایده ی کوکب خانم را از لحاظ توسعه مناسب می بینم.برای بهبود این رویداد ها به نظرم جای خالی سرمایه گذارها احساس میشود.

[divider]

میلاد صالحی

milad-salehiمیلاد بنیانگذار استودیوی طراحی و توسعه بازی و برنامه های موبایل زاناگیمز و زاناموب است، که بازی های طراحی شده توسط او در استورهای مختلف از قبیل اپ استور اپل قرار گرفته است. او همچنین برگزیده بهترین بازی موبایل در جشنواره سال ۹۱ بازی های رایانه ای تهران می باشد. میلاد همچنین تجربیات و افتخارات فراوانی در پروژه های شبیه سازی کمک آموزشی نظامی دارد. سایت AppReview برگزیده ششمین جشنواره وب ایران مرجع نقد و بررسی اپلیکیشن های موبایل نیز توسط وی پایه گذاری شده است.وی در خصوص استارت آپ ویکند گفت : این رویداد اتفاق خوبی است که تیم های میتوانند در ۵۴ ساعت از تجربیات مربیانی که خود در این عرصه فعالند استفاده کنند برای پیشبرد کسب و کار خود تا در آینده بتواند بر اساس آموخته ها کسب و کار خود را راه اندازی کند.وی تیم اجرایی و نحوه برگزاری و تیم های شرکت کننده را خوب عنوان کردند.میلاد صالحی در ادامه گفت : ایده های ارایه شده مطلوب است ولی جای کار برای ارایه ایده های بهتر و تجاری شدن این ایده ها وجود دارد .وی ایده sharespace را مثبت ارزیابی کردند و گفت : این ایده یکی از ایده های خوب در این رویداد است که جای کار دارد. Sharespace قرار است از طریق سامانه (وب/اپ) فضاهایی خالی که در محل کار یا خانه وجود دارد با دیگران جهت استفاده به اشتراک گذاشته شود.

[divider]

جاوید شهریاری

Javid03جاوید شهریاری مدیرعامل شرکت فن آوران اطلاعات هم سو که بعنوان داور دراین رویداد حضور داشت گفت : فضای کاری در این رویداد مناسبتر از دوره های قبلی برگزار شد و افراد متخصص تر را دیدیم، فقط تعداد ایده ها نسبت به دوره های قبلی کاهش داشته است.وی در خصوص ایده های ارایه شده افزود : با توجه به اینکه ایده ها ارایه شده در کشورهای دیگر به توسعه رسیدند ایده های مطرح شده در این رویداد قابل سرمایه گذاری هستند و باید نقشه توسعه ی مناسبی داشته باشند. جاوید شهریاری ایده ی شیر اسپیس را مناسب سرمایه گذاری دانستند.وی در خصوص ایده ی مطرح شده در فضای استارت آپ گفت : بیشتر ایده ها به سمت  خرید و فروش میروند این در حالیست که ایده های زیادی برای کسب و کار وجود دارند .معمولا بیشتر در این فضا افراد در فکر راه اندازی یک وب یا اپلیکیشن هستند تا یک خریدار را به یک فروشنده متصل کنند .

ادامه گزارش را با آشنایی با تعدای از ایده ها میخوانیم

[divider]

محمدرضا نوروزی دانشجوی نرم افزار دانشگاه شهرکرد صاحب ایده بساز بفروش که برای اولین بار است در این رویداد شرکت میکند،برگزاری چنین رویدادهایی را در دسترسی به منابع بسیار مفید دانستند و گفت : ایجاد یک محیط علمی برای کسب و کار و تجربه داشتن یک تیم از مهمترین مزیتهای استارت آپ است و قطعا منتظر برگزاری دوره ی دیگر هستیم.در این رویداد به فرد آموزشهایی برای ارزیابی ایده و چگونگی توسعه کسب و کار داده میشود . محمدرضا نوروزی در خصوص ایده ی بساز بفروش گفت : این ایده در راستای حمایت از صنایع دستی که بیشتر بانوان در منزل تهیه میکنند است.ما برای صاحب این مشاغل پس از ایجاد صفحه ی اختصاصی بازاریابی محصولات را انجام می دهیم که پس از آموزشهایی که از مربیان داشتیم تمرکز خود را بروی محصولات چرمی گذاشتیم و این ایده بروی وب و اپلیکیشن خدمات خود را ارایه خواهد کرد.وی در پایان مشکل اینترنت را یکی از نقاط ضعف عنوان کردند.

[divider]

فهیمه جعفری کارشناس زیست شناسی صاحب ایده ی سبد کپل  گفت : برگزاری این رویداد از لحاظ علمی و آموزشهایی که به دانشجویان جهت کسب و کار داده میشود را عالی عنوان کردند.در این رویدادها افراد متخصص در زمینه های متفاوت در کنار هم و در قالب یک تیم کسب تجربه میکنند.وی از حضور در دوره های بعدی استارت ویکند و از معرفی این رویداد به دیگران جهت توسعه کسب و کار خود اعلام آمادگی کردند. فهیمه جعفری در خصوص ایده ی سبد کپل که شامل پکیج تغذیه ی کودکان است گفت : با توجه به مشکلات تغذیه و عدم آگاهی والدین از تغذیه کودکان  و با توجه به نیاز جامعه به این موضوع حدود دو سال در این رابطه تحقیقاتی را انجام دادیم  تا این مشکلات به مرور حل شود.البته مدارس و محیط های آموزشی میتوانند کمکهای مفیدی در رابطه با آموزش  و معرفی این ایده داشته باشند.وی امکاناتی را که در اختیار شرکت کننده های قرار دادند از جمله اینترنت را ضعیف دانستند.

[divider]

صمصام احمدی بعنوان توسعه دهنده اندروید و صاحب ایده ی sharespace گفت : فضای برگزاری و هیجانی که در ایجاد کسب و کار و فعالیت در قالب یک تیمی که بیشتر افراد با نظرات متقاوت برای اولین بار در کنار هم هستند را مثبت دانستند .این رویدادها برای دانشجویان بسیار مناسب است و بر موضوع کارآفرینی تمرکز دارد.وی از حضور در دوره بعدی با توجه به موضوع رویداد استقبال کرد. صمصام احمدی در خصوص ایده ی sharespace گفت : sharespace برای اشتراک گذاری فضاهای خالی در خانه و محل کار مثل پارکینگ است که پس از مشورت و آموزش قرار بر فعالیت در اصفهان و آن هم در حوزه املاک است.

[divider]

مهدی عسکری ۲۸ ساله  که در دوره قبلی استارت آپ ویکند ایده ی به خرید بعنوان کسب و کار برتر معرفی شد گفت : توصیه میکنم به کسانی که در فکر راه اندازی یک کسب و کار هستند در چنین رویدادهایی شرکت کنند تا پس از بررسی های علمی بصورت کاملا تخصصی ایده ی خود را توسعه دهند.بنده برنامه ای برای حضور در این رویداد نداشتم و بیشتر برای ایجاد ارتباطات و آشنایی شرکت کردم.ولی در برگزاری جلسه ی معرفی موضوع این رویداد ایده ی کوکب خانم را مطرح کرد.مسلما افراد زیادی هستند که توانایی بازاریابی برای شرکت ها و گروه های مختلف را دارند.با توجه به اینکه ایران جاذبه های گردشگری زیادی دارد و این صنعت بعنوان یکی از قطب های اقتصادی است مناسب دیدیم که این برنامه را توسعه دهیم.این برنامه قرار است آخرین تورهای درون و برون شهری را اعلام کند که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که توانایی این سامانه میتواند بیشتر باشد و اینکه در کلیه ی محصولات و فروش آن مشارکت داشته باشد.

تیم کوکب تالک تیم سوم

تیم دوم بچین بخور ببر

تیم اول. تیم sharespace

logo-samandehi