سه شنبه، 19 آبان 94 - 09:11

 

سایه سنگین رکود اقتصادی ناشی از تحریم ها، و فقر توسعه ICT در چندسال اخیر،  تاثیر خود را روی شرکت های این حوزه نیز گذاشته است. چندسالی است که رشد شرکت های این حوزه نه تنها صعودی نیست که گاهاً افول و زوال را نیز به همراه داشته است. همین موضوع باعث شده است که در نمایشگاههای بین المللی کشور (هم در تهران و هم در اصفهان) دستاورد جدیدی عرضه نشود و بیشترین حضور مخاطبین در نمایشگاهها به منظور دریافت تخفیف همان محصولات و سرویس هایی باشد، که شرکت ها در محل خود نیز ارائه می کنند. خلاقیت و نوآوری، توسط نهادهای ارزش گذار بر خلاقیت، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مفهوم استراتژی اقیانوس آبی که رقابت را بر ایجاد ارزش روی محصولات و خدمات نو و تازه، ایجاد می نماید، کمرنگ تر شده و بیشتر جدال رقابتی بین شرکت ها، بر اساس سرویس های تکراری و قدیمی، پایه گذاری شده است.

سهم شرکت های استانی از عرضه محصول خود در سطح ملی و حضور در سطح کشور کمتر و کمتر شده، و کلاً مسیر تکاملی رشد شرکت ها دچار اختلال است.اما با وجود این روند نابسامان، هنوز شرکت هایی هستند که در دوران سخت و نفس گیر حفظ وضع موجود خود، با تقویت واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) و تمرکز روی ایجاد زیرساختهای فنی و کاربردی، نه تنها عقب گرد نداشته اند بلکه با موفقیت توانسته اند محدوده  و عرصه محصولات و خدمات خود را فراتر از استان اصفهان برده و در سطح کشور حرفهایی برای گفتن داشته باشند.از جمله این شرکت ها گروه ارتباطی آریافون است که با اقتدار توانسته علاوه بر کسب رتبه های نخست کشوری هرساله خدمات و محصولات جدیدی را نیز به بازار عرضه نماید. مطلع شدیم دوازده سرویس جدید در نمایشگاه امسال توسط این گروه، عرضه می گردد. برآن شدیم تا ضمن مصاحبه با مدیران این مجموعه با محصولات و خدمات جدید گروه ارتباطی آریافون نیز آشنا شویم:

 گروه ارتباطی آریافون از پرسابقه ترین شرکت های حوزه ICT استان اصفهان است، همه آریافون را با اولین محصولش در سال ۱۳۸۰ که ارتباطات بین المللیVoIP  بوده شناخته اند. از آن سال تا کنون هرسال حداقل یک سرویس جدید به مجموعه سرویس های آریافون اضافه شده است، در نمایشگاه امسال از چه سرویسی رونمایی می کنید؟

حمیدرضا ابوطالبی

حمیدرضا ابوطالبی مدیرعامل گروه ارتباطی آریافون گفت : همانطور که اشاره نمودید گروه ارتباطی آریافون از ابتدای ورود به عرصه اپراتوری خدمات و سرویس ها در سال ۱۳۸۰، با درک درستی که از وضعیت بازار ICT داشت، علاوه بر ارائه محصولات، نسبت به تحقیق و توسعه روی خدمات جدید نیز تمرکز نمود. تقریباً تمام سرویس هایی که این شرکت در استان اصفهان و حتی کشور ارائه نموده، بعد از یک یا دوسال در حیطه و محدوده پروانه فعالیت خود، بهترین و برترین فراهم کننده درآن سرویس شده است.وی افزود : بعد از راه اندازی موفق دیتاسنتر، شرکت در سال ۱۳۹۳ و اخذ رتبه اول کشوری و دریافت تندیس پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات از دست معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات،تیم تحقیق و توسعه را گسترش دادیم. بیشتر سرمایه گذاری شرکت بعد از ایجاد زیرساختهای فنی و تجهیزاتی، روی توسعه منابع انسانی صورت گرفته است و پر هزینه ترین بخش در هزینه های جاری شرکت نیز محسوب می گردد. در نمایشگاه امسال دو محصول منحصر بفرد در سطح ملی و حتی بین المللی ارائه شده است. محصول کلبه الکترونیک (پلت فرم ارائه سرویس در پنجره واحد خدمت) و آلبوم الکترونیکی که ذخیره سازی اطلاعات مبتنی بر تکنولوژی ابر می باشد. چهار سرویس با تشابه نمونه های خارجی عرضه شده که حتماً تفاوتها و نوآوری هایی در تولید و ارائه آنها نیز وجود دارد. شامل:دفتر کار مجازی مبتنی بر تکنولوژی ابر، سرور های VPS و VDS یا سرور مجازی، سرویس های هاستینگ داخلی با اتصال به XCRM تولید داخل و سرویس آموزش ابری که تحت تکنولوژی XaaS راه اندازی شده است.شش سرویس و محصول دیگر هم وجود داردکه قبلاً ارائه می شده ولی در نمایشگاه امسال خدمات جانبی و نوآوری جدید به آنها اضافه شده است.

گروه ارتباطی آریافون در استان اصفهان در بسیاری از حوزه ها سرآمد و الگوی خیلی از شرکتهای استانی است، آیا از سال ۱۳۷۶ تا کنون بعد از ۱۸ سال سابقه، طی روند مطلوبتری امکانپذیر بود؟ به عبارت دیگر آیا سهامداران از مسیر تکاملی شرکت رضایت دارند؟

رضا حاج احمدی

رضا حاجی احمدی  نایب رئیس هیات مدیره گروه ارتباطی آریافون  گفت : بله درست است که ۱۸ سال سابقه، زمان زیادی است، اما به جرات میگویم جزء معدود شرکتهایی بودیم که بدون پشتوانه مالی و بدون حمایتهای سیاسی یا اقتصادی و تنها بر پایه محوریت دانش و نوآوری، روند رشد خود را طی کردهایم. از طرفی شرایط اجتماع طی سالهای اخیر مدام تغییر کرده است و تهدیدها و موانع بسیار زیادی در سر راه قرار داشته که با حوصله و درایت تمام موانع پشت سر گذاشته شده است و سعی شده توسعه ها پایدار و دائمی باشند تا مقطعی و زود گذر.

  اخبار واصله حاکی از اخذ موافقت اصولی پروانه FCP تحت نام کنسرسیوم اسپادانا است؟ آیا در این خصوص برنامه ای دارید؟

ابوطالبی گفت : کنسرسیوم اسپادانا متشکل از ۴ شرکت از استانهای اصفهان، فارس، زنجان و خراسان جنوبی به مرکزیت اصفهان است. پروانه FCP یک گام زیرساختی برای ایجاد Connectivity در حوزه ارتباطات ثابت است که لازم بود این گام برداشته شود. به لطف خدا در مرحله اول موافقت اصولی اخذ گردید. حسب اینکه سرمایه گذاری لازم در این حوزه چشمگیر و حداقل ۲،۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد، مذاکرات جذب سرمایه انجام گرفته است و منتظر اخذ بازخورد از تعداد پروانه های FCP می باشیم. چنانچه تعداد پروانه ها زیاد باشد، احتمال موفقیت کم خواهد بود. بهمین علت در نهایی نمودن اخذ پروانه کمی با تامل پیش می رویم. در ماهیت اخذ پروانه FCP مصمم هستیم ولی در شکل انجام آن تامل می کنیم.

 در صورت اخذ پروانه FCP برنامه تان چیست؟

مدیرعامل گروه ارتباطی آریافون : طبق توافقات انجام شده با اعضای کنسرسیوم رویکرد ما برای FCP  ایجاد BU هایی است که مستقل در کل کشور فعالیت هایی در حوزه ICT خواهند داشت. وجود دیتاسنتر، ایجاد زیرساختهای ارائه سرویس، شناخت استانداردها و فاکتورهای موثر در اپراتوری موفق خدمات مخابراتی، وجود شریک احتمالی خارجی (که خود اپراتور این حوزه است) و وجود تجربه در حوزه مولتی سرویس جزء نقاط قوت کنسرسیوم اسپادانا محسوب می گردد و از حیث اجرایی و عملیاتی هیچگونه مشکلی احساس نمی شود.

 آیا اخذ پروانه FCP تعاملات آریافون با شرکت مخابرات را دچار اختلال میکند؟آیا اصولاً آریافون رقیب مخابرات محسوب می شود؟

ابوطالبی افزود : این سوال را بارها در مجامع مختلف پاسخ داده ام، شرکت مخابرات اصفهان و مخابرات ایران رقیب FCPها نیستند، آنها مکمل یکدیگرند. مخابرات ایران بعلت ساختار قبلی اش که عمدتاً روی مباحث شبکه (یا Network) تمرکز داشته است روی سرویس انعطاف و چابکی لازم را ندارد. طبیعی هم هست اما رابطه آریافون با مخابرات های استانی و مخابرات ایران از نوع تعاملی است نه تقابلی. شرکتهای FCP و حتی Servco با شرکت های مخابرات مکمل همدیگر هستند، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.
بعد از اخذ رتبه برترین اپراتور توزیع پهنای باند در استان و رتبه سوم کشوری در سال ۱۳۹۳که توسط سازمان تنظیم مقررات بدست آمد در مصاحبه با یکی از روزنامه ها اعلام گردید برای سال ۱۳۹۴ رتبه اول در کشور را نشانه گرفته ایم. آیا این امر محقق شد؟

Abedini

یدالله عابدینی عضوهیات مدیره گروه ارتباطی آریافون گفت : هدف گذاری درست بود. ما در سال ۱۳۹۴ بعنوان برترین دیتاسنتر کشور انتخاب شدیم. انتظاری غیر از این هم نداشتیم چون واقعا چهارسال تلاش کردیم تا دیتاسنتر روشن شد و به بهره برداری رسید. در این راستا رقابت با شرکت های پایتخت کار آسانی نبود ولی به لطف خدا و همت همه کارکنان این امر محقق شد.

 ارزیابی تان از  جایگاه آریافون در استان و کشور چگونه است؟

Ghasemaghaei

منصور قاسم آقایی  مدیر روابط عمومی گروه ارتباطی آریافون گفت: ما در رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک رتبه یک هستیم، عضو شرکت های دانش بنیان در حوزه تولید محصولات SaaS، IaaS، PaaS، هستیم، از نظر تعداد پرسنل فعال در بخش R&D بیشترین پرسنل را در شهرک علمی تحقیقاتی استان مستقر کردیم، در حوزه دیتاسنتر برترین در سال ۱۳۹۴ و بزرگترین دیتاسنتر بخش خصوصی در مرکز و جنوب کشور محسوب می شویم. درحوزه اپراتوری سرویس های مخابراتی در استان بعد از شرکت مخابرات اصفهان، بیشترین میزان پهنای باند را داریم.بعد از شرکت مخابرات استان اصفهان گسترده ترین شبکه اختصاصی بیسیم استان را ایجاد نموده ایم و از نظر تعداد کارکنان فعال نیز ، دومین یا سومین شرکت حوزه IT در استان می باشیم.

 شنیده ها حاکی از آن است که آریافون برای اخذ پروانه MVNO هم اقدام کرده است، امکان توضیح بیشتر دارید؟

حاجی احمدی  نایب رئیس هیات مدیره گفت : بله درست است ما برای پروانه MVNO که همان اپراتوری شبکه تلفن همراه است با این تفاوت که بخش اکسس تلفن همراه را از سایر اپراتورها اجاره می کند، اقدام کرده ایم. یک شریک اسپانیایی و دو شرکت داخلی که یکی از آنها در حوزه ICT و یکی در حوزه خدمات بانکی فعال است شریک ما در این پروژه هستند و انشالله تا نیمه اول سال ۹۵  نهایی و به اجرا در خواهد آمد.

 پروژهای تحت نام کلبه الکترونیک در این نمایشگاه رونمایی می شود. چه سرویسی توسط این پروژه ارائه می شود؟

Parsamehr

احسان پارسامهر  مدیر فروش و بازرگانی گفت : از سال ۱۳۹۰ واحد تحقیقات آریافون این پروژه را کلید زده است. پستی ها و بلندیهای بسیاری را طی نموده، در سال ۱۳۹۴ این پروژه با موفقیت تست عملیاتی گردید. در این پروژه راه حلی جامع برای بخش G2C دولت الکترونیک (ارتباط شهروند با دولت) ارائه شده است. تمام سرمایه گذاری بخش تحقیقات و تامین زیرساختهای فنی آن توسط آریافون تامین و درحال بهره برداری است . انشاالله در صورت توفیق پروژه ملی خواهد شد. سرمایه گذاری انجام شده روی این پروژه بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال می باشد.

 آریافون هم اکنون زیرساخت هایی دارد که با توسعه سرویسهای الکترونیکی محدودیتی در نوع فعالیت تجاری ندارد، خلاق است و امکانات دارد، اما آیا سیاست شما این است که خودتان همه سرویس ها را ارائه نمایید؟

IMG_4011

ابوطالبی گفت :  نه به هیچ وجه چنین سیاستی در دستور کار شرکت نیست. از هیجده سرویس فعال که هم اکنون در حال ارائه است، حداقل چهار مورد آن مشارکتی است. آریافون در سال گذشته در دو کنسرسیوم اخذ پروانه حضور فعال و عضو پیشرو بوده است. حوزه فعالیت کل کشور است. طبیعی است که تمایل به بزرگ شدن بیش از اندازه شرکت وجود ندارد.سرویس های حرفه ای نیازمند توجه و کانون تمرکز و دقت هستند. بنابراین به شدت از شرکت های همکار و البته اهل عمل، اشخاص حقیقی و حقوقی، دعوت به مشارکت و همکاری می کنیم. در نمایشگاه امسال هم برای این موضوع غرفه ای جداگانه تشکیل داده ایم. از استارت آپ ها و ایده ها و سرویس هایی که قابلیت تجاری سازی دارند به شدت استقبال می کنیم. بخصوص اینکه دو شبکه مخابراتی تلفن همراه و شبکه ارتباطات ثابت ظرف دوسال آینده به سبد محصولات و خدمات این شرکت افزوده می شود و موضوع Connectivity برای ارائه سرویس های اختصاصی که ماهیت خلاق و نوآوری دارد بوجود می آید.

در صحبت ها،  اشاره به سرویس آموزش ابری و آلبوم ابری شد، امکان توضیح بیشتر در این زمینه وجود دارد؟

IMG_4041

نایب رئیس هیات مدیره گروه ارتباطی آریافون  گفت :  در فرآیند آموزش به شیوه سنتی، امکانات و ابزارهای مختلفی مانند سیستم آموزشی و … وجود دارد. در یک مرحله موسسات آموزشی به منظور مکانیزه کردن این ابزارها اقدام به تامین امکانات سخت افزاری شبکه ای (اینترنت) و نرم افزاری نظیر LMS ، e-Learning و غیره نمودند. آنچه ما در سبد سرویس های خود ارائه می کنیم تجمیع این امکانات به صورت بسته سخت افزاری و نرم افزاری و البته شبکه ای و ارائه امکانات در قالب اجاره می باشد. مخاطب این سرویس موسسات آموزشی، دانشگاهها، مدارس، شرکت های متوسط و بزرگ است که به منظور تامین امکانات آموزشی، نیازی به خرید تجهیزات و صرف هزینه های هنگفت ندارند، بلکه با اجاره این امکانات تنها با تامین استاد درس می توانند کلیه امکانات آموزش بصورت مجازی را از آریافون دریافت کنند و در قبال آن با هزینه بسیار کمتر از هزینه های جاری نگهداری و پشتیبانی از سخت افزار و نرم افزار، توجه خود را به محتوای آموزشی معطوف نمایند.

در خصوص آلبوم ابری هم باید بگویم این سرویس در واقع یک NAS یا ذخیره ساز اطلاعات است مبتنی بر Cloud(ابر) که با توجه به فرهنگ ایران و عدم اعتماد مردم به نگهداری اطلاعاتشان در مکانهایی خارج از دسترس خود نظیر Drop box یا G Drive  می توانند اطلاعات خود را در خانه خود نگهداری و مراقبت نمایند. کافی است با تامین امکانات آلبوم ابری و اتصال آن به هر اپراتور ADSL از امکانات ذخیره سازی شامل عکس، فیلم، سند و غیره بهره مند شوند و از عدم دسترسی دیگران به اطلاعاتشان نیز، مطمئن باشند. امروزه با گسترش حجم اطلاعات و محتوا در قالب عکس ، فیلم، داکیومنت و غیره هرلحظه امکان پر شدن حافظه گوشی موبایل، لب تاپ و PC در محل کا ریا محل زندگی (خانه) وجود دارد . آلبوم ابری این امکان را می دهد که هرکس برای خود یک محل ذخیره سازی اختصاصی داشته باشد و از هر نقطه دنیا بتواند با سیستم ذخیره سازی خود ارتباط برقرار کند. این سرویس بصورت Transparent روی شبکه ADSL خانگی نصب می شود و می تواند حتی بخشی از پردازش های روی موبایل افراد را به پردازشگر آلبوم ابری خود منتقل نماید. علاوه بر آن از امنیت و صحت اطلاعات ارسالی خود مطمئن باشد.

حوزه ICT استان اصفهان همیشه منتظر محصولات و خدمات جدید آریافون هستند ، برنامه هایتان برای سال آتی چیست؟

آریافون

قاسم آقایی مدیر روابط عمومی آریافون گفت: واحد R&D آریافون روی موضوع تجارت الکترونیک فعال است درصورت نتیجه بخش بودن تحقیقات احتمالاً در سال آینده به این حوزه نیز ورود می کنیم. پروانه های FCP و  MVNO در دستور کار جدی شرکت می باشند. سرویس هایی که سال ۱۳۹۴ راه اندازی شده اند هنوز به مرحله سود دهی نرسیده اند تمرکز بخش فروش روی سود ده نمودن آنهاست. پروژه کلبه الکترونیک در صورت حمایت همه دستگاهها می تواند ملی شود. علیرغم تلاش های بی وقفه بخصوص طی ۱۰ سال گذشته، زیرساختهایی فراهم شده است اما احساس می کنیم هنوز ابتدای راه هستیم.

در سال گذشته آریافون موفق به کسب گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره شد و این به مفهوم آن است که در تعالی سازمانی دارای برنامه ای مدون و ساخت یافته هستید. یکی از شاخص های موثر در امتیاز این گواهینامه ، مسئولیت اجتماعی شرکت-هاست در این خصوص چه برنامه ای دارید؟

عابدینی گفت : امروزه فضای کسب و کار بسیار پرچالش است. پرهزینه ترین بخش شرکت های دانش بنیان، هزینه های منابع انسانی است و البته سخت ترین انها، فکرمی کنم افتخار اصلی شرکت تاکنون بر این است که توانسته بدون هیچگونه حمایت های جنبی، مجموعه یکصدنفری از بهترین های استان را تحت پوشش اشتغال خود گردهم آورد. به لطف خداوند متعال این تعداد در صورت تحقق برنامه ها تا ۵۰۰ نفر هم قابل افزایش است و با توجه به شرایط اجتماع و وضعیت اشتغال جامعه این مسئله تحقق یک مسئولیت اجتماعی  در حد و اندازه ما محسوب خواهد شد .

سخن آخر

ابوطالبی گفت : سخن آخر اینکه اولاً دست همه همکاران، رقبا، اشخاص حقیقی و حقوقی برای توسعه صنعت IT (بخصوص در شرایط پساتحریم) را به گرمی می فشاریم و آمادگی خود را به منظور هرگونه مشارکت در ارائه سرویس یا جذب سرمایه یا سرمایه گذاری اعلام می نمائیم .

دوم آنکه مستقل از فضای تبلیغاتی، قبل از آنکه یک شرکت تجاری باشیم یک شرکت تحقیقاتی و دانش بنیان هستیم. برای شرکت هایی که عمده درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهند، همیشه چالش ها و مشکلات فراوانی وجود دارد. امیدواریم حمایت شویم تا عرصه فعالیت خود را از سطح ملی به خارج از کشور نیز توسعه دهیم اگرچه گامهایی در این خصوص برداشته شده است اما هنوز معتقدم، در ابتدای راهی ناهموار هستیم .

سوم آنکه مثل همیشه از همه مشتریان وفادار آریافون که سابقه بعضی از آنها ۱۴ سال می باشد از طریق این رسانه تشکر و قدردانی می نماییم و معتقدیم اگر در حوزه جغرافیایی فعالیت مان بهترین هستیم بخاطر وجود بهترین مشتریانی است که طی این سالها با ما شروع کردند و با ما همراه ماندند.

logo-samandehi