سه شنبه، 29 آبان 97 - 06:06

 

اتوکام ۲۴ در حالی برگزار شد که شرکتها و فروشگاه های فعال حوزه ی فناوری اطلاعات بواسطه نوسانات نرخ ارز،تورم،رکود بی سابقه در بازار بدلیل حذف کالاهای آی تی از سبد خرید مردم حال خوبی نداشتند.در اتوکام ۲۴ دیگر خبری از حضور پرشور شرکتهای سخت افزاری و نرم افزاری نبود و اتوکام امسال رنگ و بوی یک رویداد کارآفرینی و استارتاپی به خود گرفته بود تا در کنار برگزاری هفته ی کارآفرینی اصفهان،گوشه چشمی بعنوان محل برگزاری برخی رویدادهای کارآفرینی به آن شود.
اتوکام بدلیل نحوه ی برگزاری به نقطه ای رسیده است که دیگر خود جذابیتی برای اهالی و علاقمندان به فناوری ندارد و برای حفظ خود ناچار به تلفیق با سایر رویدادهای آی تی است،گواه این موضوع مانور تبلیغاتی بسیار زیادی که امسال خود برگزارکنندگان نه بروی خود نمایشگاه ،بلکه بروی حضور استارتاپها و برگزاری رویدادهای کارآفرینی در نمایشگاه ، مورد توجه قرار گرفتن همین بخش توسط بازدیدکنندگان و مسئولینی که از نمایشگاه بازدید کردند است.روالی که مسئولین برگزار کننده ی نمایشگاه آن را اجر کردند و بجای شرکتها و فروشگاه های بزرگ امسال اتوکام میزبان استارتاپها بود.
یکی از دلایلی که امسال اتوکام میزبان استارتاپ ها و رویدادهای کارآفرینی بود ریشه در وضعیت نامطلوب شرکتهای آی تی داشت ،این در حالیست که در اصفهان شرکتهای بزرگی در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات داریم که در سطح ملی نیز نقش آفرینی خوبی دارند ولی در اتوکام حاضر نمیشوند.در این مطلب با نگاهی منصفانه ، به بررسی نمایشگاه پرداخت شده است.

 

 

عدم استقبال خصوصی ها از نمایشگاه

در نگاه اول ، موضوع وضعیت اقتصادی مطرح می شود که اگر شرایط اقتصادی مساعد باشد شاهد نمایشگاه های پررونق هستیم.این نگاه تا حدی درست است ولی سوالی که پیش می آید اینست که اگر شرایط اقتصادی مطلوب باشد ،دیگر چه نیازی به حضور در نمایشگاه است؟ مگر حضور در نمایشگاه در جهت رسیدن به بازار وسیعتر نیست ؟ و این دقیقا نقطه مقابل وضعیت اقتصادی است.یعنی در شرایط اقتصادی نامطلوب تمایل بیشتری برای معرفی و نمایش توانمندیها در محیط های گوناگون است.پس مشکل کجاست؟اگر بخواهیم دلایل عدم استقبال شرکتهای خصوصی و بازدیدکننده از نمایشگاه را بررسی کنیم در کنار تمام مشکلات اقتصادی ،بایستی مدیریت برگزاری نمایشگاه را در نظر داشته باشیم. جیتکس میتواند درسهای زیادی در مدیریت برگزاری به ما دهد .
مدت زیادی از برگزاری نمایشگاه جیتکس نگذشته و سیل نظرات بازدیدکنندگان ایرانی از این نمایشگاه را دیده ایم.با وجود دلار با نوسان بالا،جیتکس میزبان خیل عظیم بازید کننده ایرانی بود که بازتاب کننده ی مدیریت برگزاری جیتکس بود. خیلی ها یادشان رفته که سالهای قبل شعارهای زیادی برای تبدیل شدن نمایشگاه الکامپ ایران به بزرگ ترین رویداد نمایشگاهی فاوا در منطقه سر داده می شد. آن سال ها گذشت و کسی اصلا دقت نکرد که حالا یکی از جوایز اصلی به شرکت های فناوری، دانش بنیان و استارت آپ های ایرانی حاضر در نمایشگاه الکامپ و دیگر رویدادهای کارآفرینی ایران، حمایت از حضور آنها در نمایشگاه جیتکس است تا شاید از آن طریق بتوانند صدای خود را به سرمایه گذاران منطقه و حتی دنیا برسانند.قرار بود اتوکام جای الکامپی را بگیرد که خود قرار بود بزرگ ترین رویداد نمایشگاهی فاوا در منطقه باشد!!!!
دو سال پیش در مطلبی کامل به بی‌برنامگی و نیاز نمایشگاه به برنامه‌ریزی، استاندارد و زمان‌بندی مشخص اشاره شد.وقتی سیر برگزاری اتوکام را در این چند سال بررسی میکنیم نکته ی قابل ذکر این است اتوکام هر سال کوچکتر شده است و بواسطه ی همین ناگزیر به برگزاری در کنار دیگر نمایشگاه ها و حتی رویدادهاست. این در حالیست که به گفته ی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان، اتوکام در بین ۴۷ نمایشگاهی که در سال برگزار میشود ،پس از نمایشگاه هایی مانند خودرو، کتاب و گل و گیاه، در رتبه چهارم پرمخاطب ترین نمایشگاه ها قرار گرفته است.

حمایت از استارتاپها

تنها نقطه ی قوت و قابل اتکا در اتوکام امسال را میتوان حضور پررنگ استارتاپها دانست. حضوری را که میتوان مدیون الگو گرفتن نمایشگاه از جیتکس در حمایت از استارتاپها و وضعیت بد اقتصادی شرکتها دانست که اگر شرایط مساعد بود همانند سالهای قبل فضای محدود به استارتاپها داده میشد.ولی موضوعی که بایستی به آن توجه شود مقیاس اختصاص فضا به حوزه های مختلف است .جیتکس در مساحتی حدود ۰۰۰ ۸۴ مترمربعی با حضور بیش از ۵۰۰۰ شرکت و بازدید بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ نفر از ۱۲۰ کشور مختلف با موضوعاتی چون رایانش ابری ، سخت افزار ، نرم افزار ، تکنولوژی مصرف کننده، – پلت فرم تخصصی تجارت برای توزیع کنندگان گوشی های همراه ،امنیت شبکه و زیر ساخت ، مرکز داده ، دیتا های بزرگ ، چاپ سه بعدی ، شهرهای هوشمند ، خانه های هوشمند ، محل کار هوشمند ، حمل و نقل در آینده ، هواپیمای بدون سرنشین و پهباد ، رباتیک برگزار میگردد. این درحالیست که محل برگزاری نمایشگاه های اصفهان ۳ سالن دارد و اختصاص یک سالن به استارتاپها سایر موضوعات را تحت الشاع قرار میدهد.
مطمنا استارتاپها با حمایت های خاص در این نمایشگاه حاضر شدند.آیا نمیشد این حمایت ها را از شرکتها و فروشگاه ها صورت داد تا در این شرایط اقتصادی با حضور در نمایشگاه ، به حفظ کسب و کارشان که نفراتی بیشتر به آن وابسته هستند،کرد؟ آیا نمیشد بدلیل کمبود فضا،نمایشگاه در تایم صبح و بعدظهربرگزار شود و با چیدمان غرفه ها ، صبحها نمایشگاه چهره ی کار آفرینی بگیرد و رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی در صبح برگزار شود و بعدظهرها چهره ی یک نمایشگاه با معرفی شرکتها و فروشگاه های ارایه دهنده تجهیزات و زیرساخت های آی تی و نرم افزاری؟ آیا به فاصله ی یک ماه قبل،نمایشگاهی با عنوان استارتاپها در جهت حمایت از استارتاپها برگزار نشده بود ؟ آیا امکان کاهش نرخ هر متر از نمایشگاه با رایزنی و تشریح شرایط موجود برای شرکت نمایشگاه برای حضور حداکثری اعضای صنف با توجه به شرایط موجود وجود نداشت ؟ آیا نمیشد هم حمایت از استارتاپها در دستور کار قرار می گرفت هم حمایت ویژه از اعضاء؟اعضایی که همیشه با حضورشان در نمایشگاه ، باعث رونق و بقای اتوکام تاکنون بوده اند.مطمئنا همین اعضاء زمانی استارتاپ بوده اند و الان در شرایط جنگ اقتصادی علیه کشورمان و با سوء مدیریت در شرایط بحرانی به سر میبرند.موضوع عدم حمایت از استارتاپها نیست،بلکه برنامه ریزی کارآمدتر در جهت برگزاری یک نمایشگاه در راستای حمایت از تمام ذینفعان صنف می باشد.
همانطور که سال گذشته بخشی از نمایشگاه به استارتاپها داده شد و بواسطه حضور بیشتر شرکتها و فروشگاه ها ، علاوه بر جذابیت بیشتر ، بازدیدکننده ی بیشتری بواسطه ی تبلیغات خود غرفه داران از نمایشگاه شد که برای استارتاپها هم موثر بود.علاوه بر این عمده مشکلات استارتاپها در مراحل شکل گیری و توسعه چون مالیات و بیمه و مجوز است.
لازم به ذکر است یکی از موضوعاتی که در این چندسال بارها از سوی ما پیگیری شد و جوابی برای آن نبود خروجی نمایشگاه از لحاظ آماری و گزارشی از تاثیرات نمایشگاه بروی شرکت کننده ها بوده است.علاوه بر این گزارشی از حمایتهایی که از استارتاپها طی ۳ سال اخیر انجام شده ،منتشر نشد. سال پیش قرار بر انتخاب و سرمایه گذاری بروی چند استارتاپ و ایده ی برتر بود که بعد از نمایشگاه به فراموشی سپرده شد.

دولتی ها وصله ی ناجور نمایشگاه

یکی از بخشهای جدا نشدنی نمایشگاه ها در این چند سال،حضور غرفه های منتسب به بخش دولتی با رویکرد دولت الکترونیک بوده است. غرفه هایی که مخاطب چندانی ندارند و عملا سرویسها و خدماتشان در حد یک سایت و سامانه پیامکی است. وقتی متولی دولت الکترونیک بخش حاکمیتی است چه تعامل سازنده ای میتواند با بخش خصوصی آن هم در یک نمایشگاه ایجاد کند؟وقتی مرکز IX (مرکز تبادل اطلاعات) راه اندازی شده است ولی هنوز سرویسی ارایه نمیشود،شرکتهای خصوصی چگونه در پیاده سازی دولت الکترونیک به کمک دولت آیند؟چگونه است که بعد از اینهمه تعامل با بخش دولتی ، همان اندک پروژه هایی که بخش خصوصی میتواند آن را انجام دهد به شرکتهای غیراصفهانی واگذار میشود؟مگر فلسفه وجودی نمایشگاه تعامل و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی نیست؟

جمع بندی
موارد مطرح شده حاصل ساعتها تبادل نظر با فعالین حوزه فناروی اطلاعات اصفهان جمع آوری شده است.موضوعاتی چون سایت و اپلیکیشن نمایشگاه، بازدید آنلاین ، اختصاص تخفیف های ویژه مراکز اقامتی در ایام نمایشگاه ،استفاده از تاکسی های اینترنتی برای تسهیل عزیمت به محل برگزاری، برگزاری تورهای اصفهانگردی با رویکرد بازدید از نمایشگاه ها با تعامل با دیگر نصرهای استانی و ….جزء مواردی هستند که میتوان از هرکدام بعنوان نقطه قوتی برای نمایشگاه استفاده کرد.
با توجه به موضوعات مطرح شده و فضای موجود نمایشگاهی در اصفهان ، مدیریت موثرتر در برگزاری یک نمایشگاه استانی بیش از بیش به چشم میخورد. سازمان نظام صنفی در عرصه ی برگزاری نمایشگاه از تمام توان و پتانسیل وارتباطات خود جهت برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه استفاده میکند و اتوکام بضاعت صنف رایانه ی اصفهان است . وقت آن رسیده مسئولین استانی با همراهی خود به برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کمک کند.یکی از ابعاد این همراهی میتواند تعامل در جهت کاهش نرخ متراژ غرفه از نمایشگاه باشد. شرکت نمایشگاه و شهرداری که از ذینفعان اصلی برگزاری نمایشگاه هستند، بهتراست در شرایطی که رکود اقتصادی در تمامی بخشها علی الخصوص حوزه ی آی تی بدلیل اینکه اکثر محصولات آن وارداتی می باشد،کمی با بخش خصوصی مدارا کند.
اگر رویکرد برگزار کنندگان نمایشگاهی تلاش یک ماهه باشد نباید انتظار یک نمایشگاه با کیفیت را داشته باشیم.اگر بدنبال آن هستیم که پسوند بین المللی نمایشگاه ها واقعی باشد بهتر است پس از پایان نمایشگاه امسال ، در تدارک برگزاری نمایشگاه سال آتی باشیم.علاوه بر این سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان میتواند بجای اینکه خود را درگیر فروش غرفه و سایر امور اجرایی کند ،بهتر است این کار را به یک برگزارکننده واگذار کند و از پتانسیل و ارتباطات خود در جهت ایجاد جذابیت و مدیریت نمایشگاه کند تا نمایشگاهی به بزرگی و شکوه نام اصفهان داشته باشیم.

logo-samandehi