سه شنبه، 26 فروردین 99 - 09:27

 

ازوقتی دنیا ترسناکتر از قبل شده و زمین دارد انتقام میگیرد، طبیعت ازهمیشه بی رحم تر شده ، انسانها از یکدیگر بیشتر فاصله گرفته اند ، مدتهاست با مرگ گپ میزنیم، حق انتخابی درکارنیست ، این روزهای خاکستری گریبان کل جهان را گرفته وحالا که کرونا اقتصاد دنیا را دچار سرگیجه کرده است . سرگیجگی ناشی از کرونا دراقتصاد ایران هم بروز کرده، اقتصادی که تازه داشت خود را با تحریم ها وفق میداد . جدا ازموضوع تحریم های ظالمانه افت شدید قیمت نفت راهم باید به این بدبیاری اقتصادی اضافه کرد حالا دراین اوضاع کرونایی با دنیایی ازدغدغه ها روبرو شدیم. سرنوشت ما دردوران کرونا و پیامدهای ناگواری که باآن روبرو خواهیم شد

کرونا دراشتغال و سپس تولید و بعد ازآن به تورم حمله ور میشود .بیکاری به اوج میرسد و مراکز تولیدی و خدماتی که دست به عصا میروند به طور کامل از بین خواهند رفت. شرایط اقتصادی پسا کرونا طوری درحال رقم خوردن است که حتی کشورهای توسعه یافته نیز نگرانند. شبکه درمان کشور با هزینه بسیار بالا و به شدت آسیب جانی و مالی دیده است .ناراحتی های روحی روانی ناشی ازکرونا بحران ساز میشود و اقتصاد به کما می رود . بدیهی است اگردولت نتواند این تعادل فاصله گذاری اجتماعی و مدیریت بحران را به خوبی برقرارکند باید منتظر عواقب سهمگین تری بود. مطالعات و تحقیقات آکسفام نشان میدهد اگر بیست درصد درآمد افراد به دلیل رکود ناشی ازهمه گیری کرونا کاهش یابد. درخاورمیانه حدود چهل و پنج میلیون نفرزیر خط فقر خواهند رفت .

تأثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها

در نظر بسیاری از افراد، کرونا یک بیماری با تأثیر وسیع و کوتاه مدت بر روی کسب وکارها است. با این وجود، هنگامی که مسأله ای در جهان چنین وسعت همه گیری دارد، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که تأثیر آن پس از مدتی از بین برود. بلکه باید خود را برای تأثیر پایدار در جنبه های مختلف کسب وکار آماده نماییم. شاید بتوان این تغییرها را به نوعی یک جهش ژنتیکی در بازارها و کسب وکارها یا قدرت تخریب خلاقانه در اقتصاد نامید که میتواند بقا یا نابودی کسب وکارها را مشخص کند.
تأثیر این بحران از اثرگذاری بر روی مشتریان کسب وکارها آغاز میشود، سپس شرکتها را تحت تأثیر قرار داده و در نهایت، وضعیت رقابت در صنایع مختلف را تغییر میدهد. تغییر رفتار مصرف کنندگان در این شرایط میتواند پایدار بوده و محصولها و کانالهای توزیع کسب وکار را تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر، شرکتها برای جلوگیری از ضرر و زیانهای بیشمار در این بحران، نیازمند راه حلهای خلاقانه ای برای رفع چالشها در زمینه های مختلف سرمایه انسانی، مدیریت زنجیره تأمین، فروش و بازاریابی، فناوری ها، فرآیندهای کاری مورد استفاده و سایر بخشها هستند که در بسیاری از موارد میتواند به عنوان دانش در درون سازمان ذخیره شده و شایستگی های خاصی را برای آن ایجاد نماید. این تغییرها در بازار خدمات شرکتها و نیز در درون آن تحول هایی که در این بحران باقی خواهد ماند.بنابراین، ضروری است که همه رهبران کسب وکارها با نگاه و برنامه ریزی برای بحران فعلی، آینده پس از بحران را نیز در نظر گیرند.

اثر اقتصادی

انتظار وجود دارد که رشد جهانی برای سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.با این وجود، جوامعی که سیستمهای بهداشتی ضعیفتری دارند، میتوانند انتقال عمومی گسترده تری را شاهد باشند.
با این وجود، مشخص است این ویروس تأثیرهای متفاوتی بر بخشهای اقتصادی مختلف خواهد داشت. بخشهایی مانند حمل ونقل هوایی، گردشگری، هتل و رستوران با تقاضای از دست رفته زیادی مواجه خواهند شد. این کاهش تقاضا تا حد زیادی غیر قابل بازگشت است؛ زیرا بخشهای دیگر اقتصاد میتوانند جانشین آن شوند. سایر بخشها تقاضای با تأخیر خواهند داشت.سناریوی بدبینانه، و درادامه رکود اقتصادی این ویروس فصلی نیست و در طول سال ۲۰۲۰ ادامه مییابد. این سناریو میتواند تأثیر چشمگیری در رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ داشته باشد و در نتیجه، باعث ایجاد رکود اقتصادی در جهان گردد.در هر دو حالت، علاوه بر مواجهه با تأثیر بیماری بر تقاضای مصرف کننده، شرکتها باید به رفع چالشهای زنجیره تأمین نیز بپردازند.

logo-samandehi