یکشنبه، 20 بهمن 98 - 10:03

 

 

 

 

نریمان پورطلایی دانش آموخته مهندسی متالوژی صنعتی و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه مدیریت MBA از دانشگاه علم و فرهنگ در رشته فناوری اطلاعات و DBA مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار در موسسه آموزش عالی آزاد می باشد.وی  از سال ۱۳۸۵ تا کنون مدیریت شرکت های آموزشی ، فناوری اطلاعات و بازرگانی را برعهده داشته است. مشاور امنیت سایبری در چند موسسه حقوقی و سازمانی را در کارنامه ی خود دارد.وی به مدت یک سال عضو کمیسیون آموزش سازمان نظام صنفی رایانه استان اصفهان بوده و هم اکنون عضو و رئیس کمیسیون نرم افزار، وب و امنیت سایبری اتحادیه صنف فناوری اطلاعات و خدمات رایانه استان اصفهان می باشد. در گزارش نظرات وی را در خصوص وضعیت شرکتهای وب جویا شدیم.

 

کمیسیون وب سایت اتحادیه با چه اهدافی تشکیل شده است؟

کمیسیون وب سایت اتحادیه فناوری اطلاعات در حال حاضر کارگروه تخصصی شامل ۵ نفر از فعالان این حوزه و اینجانب به عنوان رئیس کارگروه مشغول به تبیین برنامه ها هستیم ، با رویکرد طراحی ساز و کار در سه حوزه نرم افزار ، وب سایت ، امنیت سایبری تشکیل شده است تا علاوه بر تعیین حرفه ای و فنی تعرفه ، چهارچوب قرارداد ها و تبیین استانداردها در این سه حوزه خط مشی فرهنگ سازی استفاده صحیح از بستر اینترنت و فناوری اطلاعات را گسترش دهد و در نهایت در کنار کاهش و کنترل مسائل حقوقی و حل اختلاف فی مابین مشتریان و شرکت های زیر مجموعه ، گامی مثبت در توانمندسازی منطقه در زیرساخت و بازار آی تی بردارد.

 

از فعالیتهای صورت گرفته ی این کمیسیون بفرمایید.؟

تقریباً هر هفته کمیسیون برقرار می گردد و به مسائل مختلف با چشم انداز و خط مشی ای که قبلاً خدمتتان عرض کردم می پردازد سند چشم انداز فعالیت ها مشخص شده ، پورتال خبری WSG-ICTisfahan.ir در حال راه اندازی است و به زودی از طریق بسترسازی گسترده گام های بعدی برداشته خواهد شد و سعی داریم کلیه خدمات و ارتباطات مردمی ، مشاوره ای و فرهنگ سازی ، فرم های خام و دستورالعمل ها را مکانیزه و از طریق وب سایت فوق به اطلاع عموم برسانیم..

 

وضعیت شرکتهای طراحی وب در اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید

در حال حاضر توسعه دهندگان حرفه ای و توانمندی در اصفهان مشغول به فعالیت می باشند که متأسفانه به دلیل برخی مسائل از جمله نبود حمایت های دولتی در بخش حمایت از بنگاه های اقتصادی و عدم توان پرداخت حقوق در خور افراد متخصص این حوزه ، این افراد بیشتر ترجیح دارند به صورت Free lancerیا کار پروژه ای مستقیم مشتری یابی نمایند و بعد از آن هم فرد متخصص فنی و هم مشتری هر دو با مشکلات زیادی از نظر حقوقی و اجرائی مواجه می گردند در اصفهان هنوز هم افزائی و تمرکز قوی وجود ندارد.

 

چرا با وجود شرکتهای فعال و توانمند در اصفهان ، هنوز سایتهای نهادهای دولتی کیفیت مطلوبی از لحاظ طراحی و کد نویسی ندارد؟

احتمالاً دو دلیل اصلی را می توان عامل آن دانست :
۱) عدم اعتماد یا عدم جست و جو به دنبال شرکت های جدیدی که با تخصص و ایده های جوان وارد بازار می شوند و اعتماد و کار با شرکت هایی که از گذشته همچنان با آن ها در ارتباط بوده اند.
۲) معمولاً شرکت های دولتی حاضر به پرداخت هزینه به ازای کیفیت مطلوب نیستند و در نهایت به دلیل نبود متخصص در سازمان ها یا عدم تعیین داور به عنوان مرز کنترل کیفیت نهائی کار خود نیز اطلاع ندارند که وب سایت هایشان از نظر کیفی یا امنیتی مطلوب نیست یا حداقل استاندارد ها را ندارد و یکی از اهداف اساسی تشکیل کمیسیون وب ، نرم افزار و امنیت در اتحادیه صنف فناوری اطلاعات اصفهان نیز همین موضوع است.

چه مسائلی در وب ایران ، باعث جلوگیری از پیشرفت هرچه بهتر طراحی وب شده است؟

وب در ایران یک موضوع گسترده به اندازه مرزهای جغرافیایی ایران است ، در هر گوشه و کنار یک یا چند موضوع خاصی وجود دارد که می توان ساعت ها راجع به آن صحبت کنیم اما از نظر استراتژیک مهمترین مسئله سرمایه گذاری در این حوزه است و جوانان صاحب ایده و تخصص ، سرمایه مادی و تجربه مدیریت کسب و کار ندارند و جامعه ثروتمند و صاحب تجربه مدیریت کسب و کار هم ساز و کار مشخصی و یا حتی علاقه ای به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند ، از سایر دلایل اصلی :
قوانین مقاومت سیستم سنتی در مقابل سیستم مدرنیزه – مسائل تحریم بین الملل و عدم امکان نقل و انتقالات مالی آسان ، را می توان نام برد.

 

مهمترین مشکلات شرکتهای طراحی وب سایت را چه چیزهایی میدانید؟

همان مسائلی که باعث جلوگیری از پیشرفت ایران در حوزه وب می گردد مشکلات برون سازمانی شرکت های فعال حوزه وب هستند و مشکلات درون سازمانی بیشتر مسائلی از جمله تجربه و علم مدیریت ، فرهنگ سازی و اجتماعی پرسنل ،فشار اقتصادی و کار در شرایط عدم اطمینان و ثبات اقتصادی یا اجتماعی است.

 

اکثر فعالان فناوری اطلاعات هنوز با موضوع مالیات درگیر هستند. این موضوع در خصوص شرکتهای طراحی وب چگونه است؟

باید عرض کنم آینده تمام جوامع بشری ، آینده محیط زیست و کره زمین و حتی سایر سیاره ها به بحث برنامه نویسی ، وب و امنیت به سختی گره خورده است ، ما در ایران معاونت علمی و فناوری داریم و شرکت های دانش بنیان معاف از پرداخت مالیات هستند ، نظر بنده را می خواهید ؟ آیا می خواهید کشور در حوزه وب ، نرم افزار و امنیت پیشرفت کند ؟ کلیه شرکت های دارای پروانه فعالیت در هر کدام از این زمینه ها می بایست معاف از مالیات و معاف از پرداخت حق بیمه باشند مگرحیطه فعالیت فناوری اطلاعات اسمش فناوری نیست که معاونت جدائی تشکیل شده که این شرکت ها را شناسایی کند ؟! ابتدا باید بستر فراهم باشد تا جوانه رشد کند ، وگرنه درخت به ثمر رسیده حمایت نمی خواهد. بنده دارای دو محصول دانش بنیان هستم و دو سال هم عضو شرکت های دانش بنیان بودیم و مثل تمام موارد دیگر فقط صدها کاغذ گزارش و بررسی و چکاپ و غیره … که اساساً نیازی نیست ، حمایت کردن ساده است و نیازی به این همه سازو کار ندارد.

 

در ماه های اخیر بواسطه شرایط ویژه شاهد قطع دسترسی اینترنت بودیم.تاثیر قطع اینترنت برای شرکتهای طراحی وب چگونه بود؟

همه دنیا با شرکت های طراحی وب ایران در جنگ هستند ، به تازگی علاوه بر موضوعات داخلی بسیاری از سرویس های بین المللی نیز بر روی ایرانی ها بسته شده است. هم مزایا و هم معایب دارد ، تأثیر این وقایع و قطع اینترنت برای بسیاری از شرکت های وب و بیشتر شرکت های در حوزه میزبانی فضای هاست یک فرصت عالی ایجاد نمود زیرا بسیاری از شرکت ها یا سایت های خود را انتقال دادند و یا یک نسخه (CDN) کپی از سایت را آماده در بستر اینترنت ملی قرار دادند ، اما برای بسیاری دیگر هم خسارت جبران ناپذیری بود و بیشتر شرکت های تجارت الکترونیک ، زیرا هم تجارتشان متوقف شد و هم زمان و هزینه زیادی صرف پیشگیری یا آمادگی در آینده گشت ، توجه کنید که انتقال یک سایت بر روی سرورهای ایران به همین سادگی نیست ، مسائل زیادی مانند استفاده از آپدیت های برخی از اسکریپت ها ، بسترهای بعضاً غیر ممکن در داخل ، سرورهای پر هزینه از نظر نگهداری و پشتیبانی در داخل و گاهی عدم اعتماد از پایدار بودن سرورهای داخلی و سایر موارد.

یکی از مشکلات موجود حضور شرکتهای غیرتخصصی و صرفا فروشنده است که لطمه ی زیادی به اعتبار شرکتهای فعال وارد کرده است.در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

البته این موضوع لطمه به اعتماد مشتری و دید ایشان نسبت به بازار می زند و گرنه اعتبار شرکت های فعال بر اساس سوابق فعالیتشان است و تنها در زمانی که هر شرکتی عملکرد بدی داشته باشد به اعتبار خود لطمه می زند ، ما در کمیسون برنامه داریم تا شرکت های تخصصی در این حوزه را شناسائی ، جذب و عضو وب سایت نمائیم تا بستر معرفی قابل اعتمادی برای شرکت ها باشد، هدف ما تقویت و معرفی شرکت های معتبر و فرهنگ سازی است.

 

با گسترش دسترسی به اینترنت ، سایتهای زیادی بعنوان فروشنده کد و قالب فعالیت دارند. آیا این فعالیتها قانونی است؟

از نظر قوانین داخلی منعی وجود ندارد و به هر حال ابتدا از فروش کد و قالب های فارسی شده خارجی شروع و در آینده و تقویت خویش قطعاً شاهد فروش کد و قالب های بومی هم در آن ها خواهیم بود ، در هر حال در این حوزه باید پیشرفت کرد و هرچه امکانات بیشتر باشد بیشتر می توان رو به جلو حرکت نمود.

 

با وجود چنین رقبایی برای شرکتهای تحت فعالیت اتحادیه ، برای بازار سازی اعضاء اتحادیه چه فعالیتهایی را انجام داده است؟

در پاسخ های قبلی هم عرض کردم خدمتتان ما در فاز اول تمرکز بر روی فرهنگ سازی و کاهش اختلافات مشتریان و شرکت های زیرمجموعه اتحادیه و یا حتی الگوئی برای سایر شرکت ها تمرکز داریم و در فاز بعدی به معرفی شرکت های زیرمجموعه از طریق وب سایت رسمی کمیسیون می پردازیم تا برای مشتریان اطمینان خاطر از تخصص ایشان باشد و بتوان از این طریق بازارسازی نمود. البته برنامه های دیگری هم هست که به اتفاق آراء سایر اعضاء محترم کمیسیون باید به آن ها پرداخته شود.

logo-samandehi