شنبه، 04 شهریور 96 - 10:59

 

این روزها در خصوص تپسی زیاد میشنویم.تاکسی یاب اینترنتی که با تمام مخالفینی که داشت توانست نظر استفاده کنندگان را جلب کند و به سرعت مورد توجه مردم قرار گرفت.در این گزارش با احسان نصر کارشناس ارشد مدیریت صنعتی مدیر عملیات تپسی اصفهان به گفتگو نشستیم.از سوابق احسان نصر میتوان به سرپرست پشتیبانی شرکت Canaca-Com Inc. کانادا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ (فعالیت شرکت در زمینه Webhosting, DSL and VOIP services) و مدیر عملیات و قائم مقام شرکت پارت صفحه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ (فعالیت شرکت در زمینه تولید ورقهای PVC) اشاره کرد.

 

 

تپسی از کجا شروع شد؟

از سال ۱۳۹۴ تعدادی از نخبگان کشور و از نفرات برتر کنکورها و المپیادهای سالهای نه چندان دور، که در بهترین دانشگاههای ایران و جهان تحصیل کرده و در شرکتهای معتبر خارجی مشغول فعالیت بودند، با مناسب دیدن فضای کسب و کار در کشور و با هدف ایجاد تغییرات مثبت و بزرگ تصمیم به شروع این کار گرفتند. با طراحی اپلیکیشن قدرتمند کاملا بومی و تاسیس شرکتی دانش بنیان از اوایل سال ۹۵ در تهران تپسی رسما وارد بازار حمل و نقل درون شهری بر بستر موبایل و فضای مجازی شد. در اصفهان هم از فروردین ماه ۹۶ شروع به فعالیت نمودیم.

شما در تپسی با چه چالش ها و مشکلاتی روبرو هستید؟

چالش های اصلی برقراری توازن بین کیفیت و قیمت خدمات است. ما سعی داریم ضمن ارتقا محسوس کیفیت حمل و نقل درون شهری و ایجاد تجربه خوشایند سفرهای با کیفیت برای مسافران، هزینه حمل و نقل را کاهش دهیم. با توجه به اینکه معمولا افزایش کیفیت منجر به افزایش هزینه ها می شود برقراری این توازن مورد نظر کار بسیار پیچیده ایست.

راجع به بازار جهانی نظر شما چیست؟آیا روزی می خواهید با اوبر یا رقبای منطقه ای مثل ایزی تاکسی رقابت کنید ؟

همانطور که عرض کردم هدف اصلی از تاسیس تپسی ایجاد بهبود در جامعه خودمان است و اولویت اول شرکت تمرکز بر بازار داخل و توسعه خدمات به اقصی نقاط ایران است. در خصوص ورود به رقابت بین المللی شاید الان زمان مناسبی نباشد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که ظهور شرکتهای قدرتمندی مثل تپسی باعث می شود که امکان حضور و موفقیت شرکتهای مشابه خارجی در بازار ایران کاهش یابد و منابع کشور صرف واردات تکنولوژی و خدمات خارجی نشود.

از اعداد و ارقام بگویید ؟ تعداد کاربران ؟ تعداد سفر ؟ناوگان تپسی چند نفر هستید ؟

ما در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کاربر فعال در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد و شیراز داریم و تیم تپسی با بیش از ۳۰۰ نفرکارشناس و ۴۰هزار راننده در شهرهای مختلف مشغول فعالیت و خدمات رسانی است.

شما برنامه خاصی برای گزینش رانندگان تپسی دارید ؟

رانندگان تپسی باید از فیلترهای سختگیرانه کارشناسان شرکت عبور کنند، این فیلترها شامل کیفیت خودرو، وضعیت ظاهری و شخصیتی و رفتاری راننده می باشد. به علاوه کلیه رانندگان ضمن ارائه مدارک هویتی خود و خودرو ملزم به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه بوده و لیست کلیه رانندگان هم به صورت دوره ای برای پلیس ارسال و در خصوص صلاحیت آنان استعلام صورت میگیرد.

کیفیت در کار شماچگونه تعبیر می شود؟

کیفیت در کار ما دو جنبه اصلی دارد: کیفیت خودرو ها و کیفیت عملکرد راننده
در طراحی اپلیکیشن تپسی مسافران و راننده‌ها یکدیگر را ارزیابی می‌کنند و درواقع امتیاز می‌دهند، دلیل این امتیاز‌دهی چیست؟
امتیاز دهی در سیستم تپسی اجباری است و ملاک اصلی ارزیابی کیفیت برای ما همین نظر سنجی هاست. در واقع مسافران تپسی کارشناسان پایش کیفیت شرکت هستند. سفیرانی که میانگین امتیاز دریافتی آنها از مسافران زیر ۸ از ۱۰ باشد حساب کاربریشان مسدود و مجددا تحت آموزش قرار میگیرند و در صورتی که امتیاز آنها زیر ۷ باشد با آنها یصورت دایم قطع همکاری می شود.
علاوه بر میانگین امتیازخطوط قرمزی هم در تپسی وجود دارد که رانندکان در خصوص آنها آموزشهای لازم را میبینند مانند بی احترامی و توهین به مسافر و در صورت عدم رعایت آنها بدون در نظر گرفتن امتیاز با آنها قطع همکاری میگردد. در خصوص مسافران هم مسافرانی که چند نوبت متوالی و از چند سفیر مختلف امتیاز پایین دریافت کنند از سیستم حذف میشوند.

برای کسانی که دغدغه معضل بیکاری یا کمبود درآمدها به نسبت هزینه‌های زندگی را دارند، بارزترین نقطه قوت کسب‌وکارهای این چنینی اشتغالزایی و کارآفرینی است، خود شما این موضوع را چگونه ارزیابی کردید؟

با توجه به سهولت استفاده از سیستم تپسی و نیز انعطاف پذیری آن در خصوص زمان و مکان فعالیت سفیران، بسیاری از افراد ضمن استفاده از زمانهای مرده و غیر قابل استفاده خود در طول شبانه روز با به اشتراک گذاشتن صندلی خالی خودروی خود به کسب درامد می پردازند.

استراتژی‌های به‌روز و همگام با نیازهای جامعه باعث شد که تپسی خیلی زود بازار حمل‌ونقل درون شهری را بدست گیرد، برای رضایت مشتریان و بهینه‌کردن این سیستم چه برنامه‌ای را در اولویت قرار داده‌اید؟

تپسی به صورت مستمر در حال به روزآوری و رفع نواقص نرم افزاری و سخت افزاری (ناوگان) خود است و با ایجاد تنوع در خدمات مانند سرویس های تپسی پرو (VIP) و تپسی پرایم (ویژه بانوان) سعی در رفع نیازهای متنوع بازار دارد.

سیستم جذب رانندگان تپسی چگونه است ؟نحوه محاسبه کرایه و سود شما چگونه است ؟آیا مجوزی برای اینکار وجود دارد و شما اخذ کرده اید ؟

جذب رانندگان در ۲ روش کلی است: ۱- دفتر و مرکز آموزش شرکت واقع در خیابان محتشم کاشانی ۲- کارشناسان جذب شرکت که روزانه در نقاط مختلف شهر مشغول فعالیتند. محاسبه کرایه توسط نرم افزار و به صورت کاملا هوشمند با در نظر گرفتن زمان، مسافت،‌ترافیک و اوقات مختلف (مانند نیمه شب و …) محاسبه میشود و محاسبه کمیسیون و بخش قابل توجه پرداختهای مسافران و تسویه حساب رانندگان به صورت آنلاین انجام میشود. بر اساس قانون نظام صنفی کشور کسب و کارهای فضای مجازی موظف به اخذ پروانه کسب از وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشند که تپسی این مجوز را دریافت نموده و دارای اعتبار کشوری (بدون محدودیت جغرافیایی) است.

در رابطه با مناسب‌بودن نرخ‌های سفر با این سیستم‌ها صحبت شد، دلایل قیمت پایین تر این نوع تاکسی‌ها نسبت به سیستم سنتی چیست؟

دلیل این موضوع بسیار ساده است. افزایش بهره وری. در سیستم های سنتی راننده مسافتهای طولانی را خالی طی می کند و دقایق طولانی را در انتظار برای مسافر تلف میکند. در این سیستم راننده در هر نقطه که مسافر خود را پیاده کند ظرف مدت کوتاهی (بعضا بسته به ساعت و موقعیت قرارگیری ظرف چند ثانیه) سفر بعدی را دریافت میکند.
در شرایط فعلی هنوز سیستم‌های سنتی با تکنولوژی نوین منطبق نشده‌اند، به دلیل همین تضادها در حوزه حمل‌ونقل گاهی‌اوقات

شایعات زیادی مبنی بر پلمپ کردن این شرکت‌ها شنیده می‌شود، بفرمایید در این شرایط چطور می‌توان بازار تکنولوژی نوین را حفظ کرد؟

کسب و کارهای سنتی هم به مرور خود را هماهنگ میکنند و تغییر شکل میدهند. اتفاقی که در تهران افتاد و در اصفهان هم دیر یا زود خواهد افتاد، این بود که تاکسیرانی هم اقدام به ارائه اپلیکیشن و آنلاین نمودن ناوگان خود نمود. البته این نکته را هم مدنظر بگیرید که هنوز حدود نیمی از حامعه کاربر گوشی های هوشمند نبوده و متقاضی سیستمهای سنتی هستند..بحث پلمپ کردن بیشتر در حد شایعه و بعضا بر اساس سوء تفاهم ایجاد میشد که در حال حاضر با توجه به محوزهای اخذ شده و تعاملاتی که با نهادهای نظارتی و قانونی انجام شده هیچ منعی برای فعالیت تپسی وجود ندارد.به علاوه تپسی همیشه و در همه شهرها اعلام کرده که آمادگی کامل برای جذب رانندگان تاکسی در ناوگان خود دارد. تضمین میکند برای رانندکان فعال با توجه به راندمان بالای سیستم بین ۳۰-۴۰ درصد افزایش درآمد نسبت به سیستم سنتی اتفاق بیافتد.

ابتدا اسنپ و بعد هم تپسی پدیده‌های‌ سال ٩۵ در تکنولوژی بودند. پس از آن واکنش‌های متفاوت، موافقان و حتی مخالفان این سیستم‌ها به نوعی مهم بودن فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل درون شهری اینترنتی را نشان دادند، به‌طوری که حتی سازمان تاکسیرانی هم به فکر طراحی نرم‌افزای افتاده تا بتواند با استفاده از این تکنولوژی فعالیت کند. نظر شما در رابطه با استقبال مردم از این پدیده چیست؟

همیشه در طول تاریخ و در تمام جهان مردم از هر پدیده مثبتی استقبال میکنند، مردم ما هم مستثنی نیستند و با اعتماد به دانش جوانان کشور و استفاده روز افزون از این سیستم به پیشرفت آن کمک می کنند. اینکه میگویید “مهم بودن” این فعالیت ها محرز شده کاملا درست است. تپسی برای انجام کار مهم و ایجاد تغییر بزرگ و مثبت شکل گرفته و خوشحالیم که این اتفاق در حال افتادن است.

چه پیشنهادی برای کسانی که می خواهند استارتاپی را شروع کنند دارید ؟

زودتر شروع کنید، همین امروز، فردا دیر است

کسادشدن بازار سیستم‌های سنتی ناگزیر از ورود تکنولوژی است، در دنیای مدرن امروز وقتی سیستم‌های سنتی نمی‌توانند با کسب‌وکارهای نوین مبارزه کنند سعی می‌کنند خودشان را با تکنولوژی تطبیق دهند و درواقع «up to date» شوند؛ برای جمع‌بندی بفرمایید که صنعت حمل‌ونقل ایران را چقدر برای تغییر سیستم‌های سنتی قابل‌انعطاف می‌بینید؟

ایران در سالهای اخیر نشان داده از ظرفیت فوق العاده بالایی برای استفاده از تکنولوژی و بهبود وضعیت در همه زمینه های صنعتی و خدماتی دارد و بدون شک خدمات حمل و نقل هم یکی از بهترین حوزه ها برای استفاده از تکنولوژی های نوین است.

logo-samandehi