چهارشنبه، 25 تیر 99 - 01:24

 

 

سیدحمیدرضا ابطحی متولد ۱۳۵۳ به عنوان هشتمین مدیرعامل، سکان‌‌دار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان است. وی دانش آموخته کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش برنامه‌ریزی استراتژیک از دانشگاه علوم تحقیقات تهران است.ابطحی از سال ۱۳۸۴  تا کنون مسئولیت های مختلفی در شهرداری اصفهان از جمله: مدیر اجرایی سازمان مدیریت پسماند،  معاون اداری مالی سازمان مدیریت پسماند، رییس اداره آموزش شهرداری،  عضویت در کمیسیون تحویل سازمان آرامستانها،  معاون اداری مالی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و مسئولیت  بازرسی سازمان پسماند شهرداری اصفهان بر عهده داشته است.وی همچنین در خارج از مجموعه شهرداری، مدرس دروس مدیریت دانشگاه های غیرانتفاعی و موسسات آموزشی اصفهان و مولف کتب “مدیریت اجرایی”  و “مهندسی صنایع” بوده  و درگذشته به عنوان کارشناس شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، عضو هیات مدیره و معاون آموزشی مرکز فرهنگی امام صادق (ع) و مدیرعامل شرکت رایه پژوه سپاهان فعالیت نموده است.مهندس سیدحمیدرضا ابطحی با حکم دکتر قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان از تاریخ ۱۰/۱۰/۱۳۹۷ فعالیت خود در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان را آغاز نمود.

 

به عنوان اولین سوال ، با شیوع کرونا ، وضعیت استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری به چه صورت بود؟

قبل از پرداختن به موضوع کرونا باید گفت، این سازمان پیش از شیوع ویروس کویید۱۹ اقداماتی به منظور ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی به شهروندان انجام داده و زیرساخت‌های آن را  فراهم  نموده بود که با آغاز بحران،  این زیرساخت‌ها با جدیت بیشتری در مدار استفاده قرار گرفت.

در این راستا پروژه های شهروند سپاری  و میز خدمت شهرداری با اولویت بالاتری در دستور کار قرار گرفت و با راه انداز  آن وضعیت استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری با رشد قابل توجهی روبرو شد و سازمان نیز در خصوص الکترونیکی کردن بیشتر خدمات منابع بیشتری را اختصاص داد.

در گذشته هر یک از معاونت ها و سازمان‌های شهرداری، خدمات خود را از درگاه های مختلف ارائه می کرد که با راه‌اندازی این سامانه به نشانی my.isfahan.ir  تمامی خدمات الکترونیکی مورد نیاز شهروندان به صورت یکپارچه ارائه می شود.

همچنین از ابتدای تیرماه نسخه اول میز خدمت جهت سرویس دهی بهتر به شهروندان راه اندازی شده که در آن حدود ۹۰ خدمت الکترونیکی قابل ارائه است.

 

آیا زیرساخت موجود پاسخگوی نیاز شهروندان بود؟

در سال های گذشته زیرساخت ما با توجه به نیازهای شهرداری پیش بینی و توسعه یافته بود. به طور مثال در بیش از یک دهه سازمان فاوا  نسبت به ایجاد شبکه فیبر نوری اختصاصی شهرداری  اصفهان اقدام نموده بود که این شبکه در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر مسیر کانال کشی و بیش از ۳۴۰ کیلومتر کابل کشی است و بیش از ۱۰۰ ساختمان شهرداری را در راستای خدمات رسانی سریع و بهنگام به یکدیگر متصل نموده است.

ارتقاء و بهسازی مرکز داده شهرداری اصفهان مطابق استانداردهای روز دنیا و افزایش ظرفیت این مرکز داده متناسب با نیازهای روز شهرداری نیز مهمترین اقدام صورت گرفته در این حوزه بوده است.

به نظر اینجانب در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز برای خدمات رسانی سریع و آسان به شهروندان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، فراهم شده و با تسهیل زمینه دسترسی و تبدیل فرایندهای فیزیکی شهرداری به الکترونیکی، زمینه تحقق شهر الکترونیکی و در مرحله بعدی شهر هوشمند بیش از پیش فراهم شده است.

 

بودجه سال گذشته و سال‌جاری سازمان فاوا چقدر بوده و چه میزان از آن محقق شده است؟

اصلاح بودجه سال ۱۳۹۸ این سازمان بالغ بر ۳۵۹٫۷ میلیارد ریال بود که با وجود مسائل و مشکلات فراوان سال گذشته، خوشبختانه به میزان ۸۰ درصد تحقق یافت.

بودجه سال جاری(۱۳۹۹) نیز بالغ بر ۶۲۹ میلیارد ریال پیش بینی شده که امید است با تحقق آن گام مهمی در پیشبرد اهداف فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان و خدمت به شهروندان برداشته شود.

از حوزه های که فاوا در شهرداری در آن حضور دارد، بگویید.

فاوا در کلیه حوزه های کسب و کاری شهرداری حضور فعال و پر رنگ داشته و هر ساله با اولویت بندی بخش های مختلف، مکانیزه کردن و اتوماسیون فعالیت های اداری و کسب و کاری شهرداری، در دستور کار سازمان بوده و هست.

با الکترونیکی شدن فرایند های حوزه هایی نظیر شهرسازی، خدمات شهری، عمران و… هر سال از درصد فعالیت های سنتی، فیزیکی و دستی کاسته شده و این اقدامات به صورت غیرحضوری و فیزیکی ارائه می شود. این مهم علاوه بر کاهش هزینه‌های شهرداری افزایش شفافیت، پاسخگویی و رضایتمندی مخاطبان شهرداری را نیز به دنبال خواهد داشت.

در خصوص خدمات شهروندی نیز هر ساله حوزه فاوا در شهرداری اصفهان برنامه هایی در خصوص خدمات الکترونیکی داشته، ولی امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا موضوعات شهروند سپاری و میز خدمت در اولویت بالاتری قرار گرفت.

 

تجاری سازی فیبرنوری به کجا رسید؟

همانطور که قبلا عرض کردم، این سازمان در دهه گذشته با راه اندازی شبکه فیبر نوری شهرداری، یکی از زیرساخت های مهم و حیاتی این حوزه را برای شهرداری فراهم نمود که اگر چنین آینده نگری و تدبیری صورت نگرفته بود، اکنون ایجاد شبکه‌ای با این وسعت، عملاً بسیار سخت، غیرممکن و هزینه‌بر بود.

در همان زمان در کانال مورد استفاده شهرداری، در کنار داکت مورد استفاده شهرداری، یک کانال ذخیره نیز قرار گرفت تا در صورت نیاز به عنوان پشتیبان این شبکه مورد استفاده قرار گیرد.

با گذشت زمان و با توجه به اینکه کانال دوم هیچ وقت مورد نیاز مستقیم شهرداری نبود، پیشنهاد شد با تجاری‌سازی آن و واگذاری این ظرفیت مازاد به یک سرمایه گذار بخش خصوصی به عنوان یک پروژه مشارکتی، ضمن توسعه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر اصفهان، از منابع درآمدی آن نیز در جهت توسعه برنامه‌های ICT شهرداری استفاده شود که در این زمینه با انجام مکاتبات مختلف با مراجع ذی‌صلاح، مجوز اجرای این امر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ شد.

ناگفته نماند با توجه به اینکه تجربه مشارکت در چنین پروژه ای در کشور ما وجود ندارد، مدل های تجاری و درآمدی مختلفی به سازمان پیشنهاد شد که سال گذشته مجموعه شهرداری در یک مدل به جمع بندی رسید، اما متاسفانه در فراخوان برگزار شده با استقبال سرمایه گذاران مواجه نشد و عملاً هیچ شرکتی در مرحله نهایی فراخوان شرکت نکرد.

پس از آن در بهمن و اسفند سال گذشته مجددا با اعمال تغییراتی، مدل جدید مشارکت و همکاری سازمان با متقاضیان به فراخوان گذاشته شد که در این زمینه ۷ شرکت FCP فعال در کشور در آن شرکت کردند و در حال مذاکره و کسب نظرات هستیم.

هم اکنون مدل جدید همکاری این پروژه در  مرحله تدوین و تایید شرح خدمات فنی است و ان شاء الله به زودی پس از هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ابلاغ به سرمایه گذاران و متقاضیان، وارد مرحله اجرا و انعقاد قرار داد می شود.

 

نقاط ترافیکی متصل به شبکه فیبرنوری چند تعداد است و آیا افزایش پیدا می‌کند؟

تا پایان سال ۹۸ تعداد ۱۵۰ نقطه ترافیکی به شبکه فیبر نوری شهرداری متصل شده بود. در حال حاضر ۱۶ نقطه دیگر در مراحل پایانی اتصال است که امید است ظرف مدت ۲  تا ۳ ماه آینده به طور کامل به این شبکه متصل شود.

 

به گفته برخی شرکت‌ها ، مطالبات آنها در ازای انجام پروژه ها از سال گذشته پرداخت نشده که گویا شرکت‌ها را با مشکل روبرو کرده است. برخی از عنوان تهاتر خدمات شهرداری با بدهی فاوا صحبت کردند. در این خصوص شفاف سازی بفرمایید.

این سازمان از سال ۱۳۹۴ وارد زیان شده و این زیان در هر سال با رشد دو برابری نسبت به سال قبل تا سال ۹۷ ادامه داشته است. در سال  ۱۳۹۷ با تلاش و مدیریت بهینه معاونین، مدیران، کارکنان و مهندسان سازمان این رشد متوقف شده و  در سال ۹۸  علاوه بر توقف کامل زیان سالیانه، با سود اندک وارد سال ۹۹ شدیم.

در این زمینه از اواسط سال قبل با تامین منابع مالی مورد نیاز  نسبت به جبران این زیان انباشته اقدام کردیم. البته اولویت ما در این چند سال اجرای پروژه های جاری و اختصاص بودجه برای این پروژه ها بود تا بتوانیم از محل درآمدهای کسب شده، زیان قبلی را جبران نماییم. از طرف دیگر به دلیل کمبود منابع مالی و نقدینگی از سال گذشته تا کنون پرداخت مطالبات پیمانکاران را به صورت تهاتر با ملک یاخدمات شهرداری در دستور کار قرار دادیم که این روش مورد استقبال پیمانکاران قرار گرفته و به طور کلی فرایند تسویه مطالبات سازمان شرکت ها در حال انجام است.

 

اصفهان در حال حاضر در خصوص، زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری به صورت کلی در بخش‌های مختلف چه وضعیتی دارد؟

در خصوص زیرساخت های نرم افزاری، بخش های کسب و کاری مختلف شهرداری اصفهان در حوزه فناوری نظیر شهرسازی، عمران، خدمات شهری، مالی- اقتصادی و همچنین برنامه ریزی با توجه به کیفیت منابع انسانی و همچنین خدمات قابل ارائه به صورت مجازی و الکترونیکی در سطوح بلوغ متفاوت هستند. برخی از خدمات مهم و راهبردی توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تولید شده و سایر خدمات مورد نیاز نیز توسط بخش خصوصی تأمین و با نظارت سازمان فاوا در اختیار حوزه های کسب و کاری قرار گرفته است.

در حوزه سخت افزاری و زیرساختی نیز در حال حاضر شرایط موجود شهرداری برای ارائه خدمات به شهروندان در حد مطلوب است لیکن همانطور که متخصصان این حوزه اطلاع دارند، تجهیزات سخت افزاری دارای عمر مفیدی هستند که در صورتیکه برای بهسازی، نوسازی و  ارتقاء این تجهیزات بودجه قابل توجهی اختصاص نیابد، ممکن است در آینده مشکلاتی برای شهرداری فراهم شود. البته همکاران ما در این حوزه تمام تلاش خود را انجام داده اند که این به روز رسانی در زمان مناسب خود اتفاق بیفتند ولی گاهی محدودیت های بودجه ای و درآمدی، نوسانات نرخ ارز، وجود تحریم ها در تامین اقلام مورد نیاز و… باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود که البته تاکنون با تلاش، همفکری و همکاری مدیران و کارکنان سازمان و شهرداری، از این مشکلات به نوعی عبور کرده ایم.

هدف سازمان فاوا توزیع عادلانه سرویس های فناوری به حوزه های کسب و کاری در نحوه بودجه ریزی و همچنین تامین زیرساخت ها بوده و تقریبا از نظر زیرساخت نرم افزاری شهرداری اصفهان در سطح بلوغ نسبی خوبی قرار دارد.

در حال حاضر بیش از ۹۰ نرم افزار و حدود ۱۰هزار  انواع تجهیزات سخت افزاری در مجموعه شهرداری اصفهان تحت پشتیبانی این سازمان قرار دارد.

 

یکی از موضوعاتی که فاوا بروی آن تمرکز دارد، هوشمندسازی شهر است.چه اقدامات واقعی صورت گرفته است؟

با توجه به اینکه ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان ذیل معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری فعالیت می کند، در این راستا بایستی نظرات دبیر این ستاد را نیز جویا شوید.

اما به طور کلی در خصوص هوشمند سازی، در شهرداری اصفهان با تامین زیرساخت های ارتباطی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. تامین زیرساخت های مورد نیاز به همراه نرم افزار های هوشمند و سامانه هایی نظیر شهروند سپاری و میز خدمت، باشگاه شهروندی، سامانه(App) جامع اصفهان، پروفایل شهروندی که این پروژه ها ان شاء ا… در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید، گام مهمی در حرکت به سمت شهر هوشمند خواهد بود.

ناگفته نماند، شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و خدمت رسان  و با وظایف متعدد خود، تنها یکی از دستگاه های اجرایی شهر است  و برای هوشمند سازی شهر و تحقق شهر هوشمند بایستی تمامی دستگاه ها و  نهادهایی مرتبط به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل نمایند.

شهر هوشمند نیاز به شهروندانی هوشمند دارد، برای ارتقا سطح هوشمندی شهروندان چه اقداماتی انجام شده است؟

در خصوص ارتقاء سطح دانش و آگاهی شهروندان برای پروژه هایی نظیر میز خدمت شهرداری، کاربران میز خدمت در ورودی مناطق حضور فعال خواهند داشت و نحوه ارائه سرویس های الکترونیکی را به شهروندان را آموزش خواهند داد.

در رابطه با پروژه هایی نظیر باشگاه شهروندی با اعطای امتیاز به شهروندان نمونه که در زیست پذیر بودن شهر نقش ایفا می‌کنند و همچنین ارائه خدمات در ازاء این امتیاز ها به شهروندان؛ هدف ارتقاء سطح دانش و فرهنگ شهروندان خواهد بود.

در پروژه هایی نظیر اپ اصفهان، شهروندان در اداره شهر در کنار شهرداری بوده و در این مهم سهیم خواهند شد. به عنوان مثال موارد مشکلاتی که در سطح شهر مشاهده می شود از طریق این اپ قابل ارسال به شهرداری و پیگیری خواهد بود.

ضمن آنکه در سالهای گذشته مرکز آموزش این سازمان که از اولین و معتبرترین مراکز آموزشی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر اصفهان بوده و هست، برنامه هایی برای آموزش شهروندان در دستور کار قرار گرفته و اقشار مختلف مخاطبان از کودکان تا بزرگسالان از این آموزش ها به صورت رایگان یا هزینه اندک بهره برده اند.

در سال ۹۸  سازمان فاوا برای تحقق این مهم اقدام به راه اندازی سامانه شهر یادگیرنده برابر با استانداردهای بین المللی شهرهای یادگیرنده دنیا نمود که در بهمن ماه گذشته رونمایی و هم اکنون به نشانی Lcity.ir در اختیار شهروندان قرار دارد.

همانطور که اطلاع دارید شهر یادگیرنده مفهومی بین المللی است که سازمان جهانی یونسکو به جهت ایجاد ارزش افزایی از مشارکت گروهی شهرهای با این هدف شبکه ای ایجاد کرده است و در جهت تحقق اهدافی مانند دستیابی به شهر خلاق و هوشمند پایدار، افزایش کارافرینی نقش آفرینی کند.

در این راستا قرار است در سامانه شهر یادگیرنده اصفهان بیست و شش حوزه عمومی و تخصصی مورد نیاز شهروندان آموزش داده شده و سواد کاربردی فناوری اطلاعات شهر ارتقا یابد.

 

از سامانه های نرم افزاری سازمان فاوا که به تازگی رونمایی شده است بگویید.

سامانه جامع منابع انسانی تحت عنوان HRM ، سامانه یکپارچه مالی و اقتصادی، سامانه بازرسی و شکایات شهرداری اصفهان، سامانه بودجه و اعتبارات، سرویس های شهروندسپاری و … در سال گذشته رونمایی شد که از  سامانه های اشاره شده ۴ مورد اول توسط سازمان فاوا به صورت داخلی تولید شده است.

همچنین همانطور که در سوال قبل عرض کردم، سامانه شهر یادگیرنده نیز با مشارکت شرکت دانش بنیان پیشرو اندیشه پرداز سی پل مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در سال قبل به بهره برداری رسید.

سامانه منابع انسانی چه ویژگی‌هایی دارد و چقدر می تواند در بالابردن راندمان شهرداری تأثیر بگذارد؟

این سامانه از زیرسیستم‌های متنوعی نظیر اطلاعات فردی، پرسنلی، حقوق و دستمزد، معوقه، بیمه تکمیلی، بازنشستگان، ارزشیابی، رفاهیات، رزرو ویلا، کارانه، تشویق تحصیلی، گزارش‌ها و داشبوردها تشکیل شده است.

نکته مهم در این سامانه یکپارچه‌سازی کل شهرداری اصفهان شامل مناطق، معاونت‌ها، سازمان‌ها و همچنین شرکت‌های وابسته می باشد. با وجود این سامانه بحث های سلیقه ای و شخصی در خصوص کلیه پرسنل شهرداری کنار گذاشته خواهد شد و کلیه پرسنل از  روندها و  رویه های یکسان در خصوص خدمات منابع انسانی از حقوق تا رفاهیات بهره مند می شوند که این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش کارایی، بهره وری و اثربخشی کارکنان خواهد داشت.

در پایان ضمن تشکر از شما که این فرصت را در اختیار ما قرار دارید، جا دارد از همراهی مدیریت ارشد شهرداری، اعضای محترم شورای اسلامی شهر و تمامی معاونین و مدیران گرانقدر مجموعه بزرگ شهرداری اصفهان که با وجود مشکلات موجود در حوزه تامین منابع مالی، در حمایت از مهندسان و کارکنان این سازمان از هیچ کوششی فروگذار نکردند، و نیز کارکنان عزیز سازمان فناوری اطلاعات وارتباطات که به حق سرمایه های ارزشمند ما در این زمینه هستند صمیمانه قدردانی بنمایم.

همچنین  شایسته است یک قدردانی ویژه هم از پیمانکاران و شرکت هایی داشته باشیم که علی رغم داشتن مطالبات مالی، باز هم خدمات رسانی به سازمان فاوا و در مجموع شهرداری اصفهان و شهروندان این شهر را متوقف نکردند.

این اطمینان را به ایشان می دهم که مهمترین دغدغه ما در زمان حاضر، پرداخت تمامی مطالبات ایشان است که اگرچه این مطالبات، تماماً در زمان مدیریت فعلی شهرداری اتفاق نیفتاده اما به طور قانونی اکنون ما باید پاسخگوی این عزیزان باشیم که هستیم و تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا در سال جاری این مطالبات پرداخت و ان شاء ا… رضایت این شرکت ها عزیز نیز کسب شود.

ما مجبوریم برای ادامه حیات سازمان و عمل به تعهداتمان، روند اجرای پروژه های جاری را متوقف نکنیم و با کسب منابع جدید، مطالبات پیمانکاران محترم را تسویه نماییم.

به نظر می رسد با پروژه های اجرا شده و در دست اجرا، و نیز افق های سرمایه گذاری که در چشم انداز این سازمان و شهرداری مشاهده می شود، در آینده شاهد اقدامات موثرتری در این زمینه باشیم. ان شاء ا…

logo-samandehi