چهارشنبه، 18 دی 98 - 04:43

 

موضوعی که در چند سال اخیر هرازگاهی مورد توجه رسانه ها و مسئولین تصمیم گیر قرار میگرد قیمت اینترنت در ایران است که بسیاری عقیده دارند اینترنت ایران یکی از ارزانترین ها در میان سایر کشورهای دیگر است .این در حالیست که گروه مخالف این موضوع مسایلی چون کیفیت اینترنت ، سطح درآمد و پارامترهای دیگری را در مقابل این گروه قرار میدهند.اما در سوی دیگر شرکتهای که بعنوان سرویس دهنده اینترنت فعالیت دارند، تجربه ابطال و اخذ مجوزهای گوناگون را داشته اند.در چند ماه اخیر مجددا موضوع تعرفه ی اینترنت میان مدیران شرکتهای اینترنتی و وزیر ارتباطات به فضای مجازی کشیده شد.در این گفتگو نظرات یکی از فعالترین و با سابقه ترین مدیران شرکتهای اینترنتی در اصفهان را جویا شدیم که در ادامه آن را میخوانیم.هر چند به خواسته ی ایشان نام و اسم شرکت بواسطه رپرتاژ آگهی قلمداد نشدن ، حذف شده است.

بعنوان اولین سوال وضعیت بازار ارتباطات ثابت کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟

وضعیت بازار ارتباطات ثابت کشور خوب نیست و مشتریها با مشکل تکنولوژی مواجه می باشند و مجبورند از سرویس ADSL ای استفاده کنند که طبق آمار و ارقام ، متوسط سرعت آپلود آن حدود ۵ مگابیت بر ثانیه است و حتی یک سوم از مشتریها از سرویسی استفاده می کنند که آپلود کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه دارد و به همین دلیل اعتراض و شکایات مشترکین در خصوص کیفیت سرویس ها زیاد بوده و علت اصلی آن نیز همین محدودیت تکنولوژی است . همچنین برخی از سیاستهایی که اعمال می شوند نیز موجب افزایش نارضایتی مشترکین می گردد

 

به نظر شما عمده مشکلات شرکتهای خدمات اینترنتی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، شرکتهای اینترنتی با محدودیت تکنولوژی مواجه شده اند و همانگونه که بیش از یک دهه پیش محدودیت تکنولوژی شرکتها را مجبور به حرکت از Dial up به ADSL کرد، هم اکنون نیز برای غلبه بر محدودیتهای تکنولوژی می بایست شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی از ارایه سرویس های ADSL به سمت ارایه سرویس های VDSL حرکت کنند . برای ارایه این سرویس شرکت ها می بایست تجهیزات مربوطه را به جای مراکز مخابراتی در قالب کابینتهایی درسطح شهر نصب کنند که نیازمند اجرای خدماتFTTCاست و در این راستا با ۲ چالش عمده نیز مواجه می باشند . اول اینکه برای نصب کابینتهای تجهیزات در سطح شهرها ، نیاز به همکاری شهرداریها می باشد و دوم نیاز به همکاری شرکت مخابرات ایران ، که متاسفانه شرکت مخابرات به هیچ عنوان همکاری لازم را در این خصوص ندارد .
از سوی دیگر پروژه FTTC یا مهاجرت به VDSL نیازمند سرمایه گذاری عظیم است که بازار ارتباطات ثابت بنا به دلایل گوناگون دارای رکود جدی بوده و بسیاری از شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنت توانایی سرمایه گذاری در این پروژه را ندارند.
در اینجا لازم به ذکر است علی رغم سرمایه گذاری یکی از شرکتهای اینترنتی در زمینه پروژه مذکور و راه اندازی حدود ۳۶۰۰ کابینت در ۹ شهر کشور و آمادگی ارایه بیش از ۲۰ میلیون پورت ، متاسفانه شرکت مخابرات هیچ گونه همکاری بعمل نمی آورد .

 

در برهه ای از زمان ،بیشتر شرکتهای اینترنتی با مخابرات مشکلاتی چون رانژه،عدم اختصاص پورت و … داشتند.وضعیت کنونی چگونه است؟

این مشکلات همواره وجود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد با اینحال اکنون به دلیل اشباع بازار و کاهش درخواستها نسبت به گذشته، این مشکلات فقط کمتر به چشم می آیند چه آنکه اگر همچنان رقابت برای جذب مشتری به شکل قبل وجود داشته باشد پررنگ بودن مشکلات همچنان دیده خواهد شد .

 

فضای شرکت های اینترنتی در سالهای اخیر متاثر از مجوزهای گوناگون بوده است.این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

در گذشته شرکتهای اینترنتی دارای پروانه PAP بودند که به شرکت ها اجازه می داد خدمات Data را مبتنی بر تکنولوژی سیم مسی یا DSL ارایه بدهند، این در حالی است که مجوزهای اخیر مثل مجوز FCP دست شرکت ها را برای ارایه خدمات Voice و Data باز گذاشته است اما این موضوع زمانی اتفاق افتاده که بازار به مرحله اشباع رسیده بود و مشکلات عدیده ای هم در بازار وجود داشت نظیر وضعیت ارز ؛ در حال حاضر قیمت تجهیزاتی که خریداری می شوند نسبت به سال قبل ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.
از سوی دیگر فعالیت شرکت های اپراتور همراه هم بازار را دچار تحول اساسی کرده است . در دنیا تکنولوژی سیار به دلیل بالا بودن قیمت و همینطور با سیاستهای اتخاذی برای مدیریت بازار، هیچ گاه رقیب ارتباطات ثابت نبوده است اما در ایران وضعیت به این شکل نیست و قیمت شکنی شرکتهای ارتباطات همراه و پروموشنهایی که ارایه می دهند عملا بازار را در دست می گیرند . چنانکه طبق آمار ما، ۴۷ تا ۵۰ درصد از مشترکینی که نسبت به تمدید سرویس خود اقدام نمی کنند از بازار ارتباطات ثابت به سیار کوچ کرده اند .

 

در این سالها شرکتهای ارایه دهنده سرویس اینترنت انواع و اقسام مجوزها از PAP و FCP را تجربه کردند.دلیل کاهش شرکتهای ارایه دهنده اینترنت را در چه می بینید؟

البته باید گفت تعداد این شرکتها کاهش پیدا نکرده است بلکه فعالیت آنها به شدت افت پیدا کرده و علت اصلی آن هم همان اشباع و رکود شدید بازار است . در گذشته ۱۱ شرکت دارای پروانه PAP وجود داشت ولی در حال حاضر ۱۷ شرکت دارای پروانه FCP و بیش از ۵۰ شرکت دارای پروانه Serveco وجود دارد و خود همین مسئله هم باعث از بین رفتن بسیاری از شرکتهای ارایه دهنده سرویس اینترنت و یا رکود جدی آنها شده است

 

وزیر ارتباطات به درخواست شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت برای افزایش قیمت واکنش نشان داده و شرط گذاشته که باید کیفیت افزایش پیدا کند تا قیمت افزایش داشته باشد. وزیر همینطور می‌گوید که تکنولوژی ADSL منقرض شده و این یعنی شما باید به سمت تکنولوژی جدید بروید. آیا شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در شرایط فعلی توانایی رفتن به سمت تکنولوژی‌های جدیدتر را دارند؟

باید یادآور شد در بازار رقابتی بهترین عامل تنظیم کننده بازار، عرضه و تقاضا است . وقتی بازار رقابتی باشد شرکتها به خودی خود برای داشتن مشتری نهایت تلاش خود را برای بهبود کیفیت خواهند داشت و خود بازار کیفیت و قیمت را تنظیم و اصطلاحا نقطه optimum را مشخص خواهد کرد و اصلا نیازی به دخالت هیچ سازمان یا وزارتخانه ای نخواهد بود. مشکل اینجاست وزارتخانه در بازاری که چند غول انحصاری نظیر اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران وجود دارد از شرکت های فعال در بازار رقابتی می خواهد که قیمت خود را ثابت نگه دارند آن هم در شرایطی که قیمت ها در بازار افزایش زیادی داشته ، حقوق پرسنل افزایش ۴۰ درصدی داشته و هزینه تجهیزات ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است . صحبت ما این است که وزارتخانه اجازه بدهد بازار، تعیین کننده قیمت و کیفیت باشد .

 

به نظر شما قرارگیری شرکت‌های اینترنتی و FCP در بن بست فعلی، الزاماً به خاطر عدم افزایش تعرفه است یا نرفتن به سمت تکنولوژی جدید؟

مجددا تاکید می کنم شرکتها خواه ناخواه به سمت تکنولوژی جدید خواهند رفت و نیازی به اجبار برای این موضوع نیست اما دستکاری قیمت ها در بازار رقابتی باعث ایجاد پدیده ای با عنوان Price Distortions یا انحراف قیمت می شود . در بازار رقابتی نباید قیمت ها را تغییر داد و باید اجازه داد عرضه و تقاضا تعیین کننده تعرفه ها باشد. وزارتخانه می بایست برای رفع موانع انحصاری مانند عدم همکاری شهرداریها و شرکت مخابرات ایران تلاش نماید تا شرکتهای اینترنتی بتوانند تکنولوژی های خود را توسعه دهند .
برای مثال در دو سال گذشته با وجود پیگیری‌های بسیار زیاد با مدیران وزارت خانه و شرکت مخابرات ایران برای انجام پروژه هایی در راستای راه‌اندازی تکنولوژی‌های جدید و اعلام سرمایه‌گذاری بیش از دویست و بیست میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و انبار و نگه‌داری آن‌ها، همکاری لازم در این خصوص انجام نشده است. بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که بخش خصوصی به سمت تکنولوژی‌های جدید نرفته است.

 

در سال‌های اخیر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت گفته اند که کاربرهایشان در حال ریزش هستند. علت اصلی هم اینترنت موبایل ذکر شده است. امروز شما درخواست دارید تا قیمت اینترنت ثابت افزایش پیدا کند. آیا همین اتفاق باعث نمی‌شود تا موج مهاجرت به سمت راهکارها و اینترنت سیار افزایش پیدا کند؟

خیر چرا که قیمت ها و پکیج هایی که ارایه می شوند قابل تنظیم هستند. در آذرماه سال ۹۶ مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب وزارتخانه رسید که بر اساس این مصوبه امکان ارایه یکسری از سرویس ها از شرکتهای اینترنتی گرفته شد و شرکت های اینترنتی ناچار به تعریف سرویسهای غیرحجمی شدند که در نتیجه آن حق انتخاب نیز از مشتری ها گرفته شد وکابر مجبور است هزینه زیادی را پرداخت کند. در حالیکه ما می گوییم مشتری باید بتواند بر اساس انتخاب خودش سرویس حجمی یا غیرحجمی را انتخاب کند.
اپراتورهای سیار فقط سرویس های حجمی را ارایه می دهند و مشتری فقط و فقط هزینه مربوط به گیگ را پرداخت می کند و هزینه ای بابت دوره پرداخت نمی نماید . درخواست ما این است که به شرکتهای اینترنتی نیز امکان ارایه چنین سرویسهایی داده شود تا مشتری خودش امکان انتخاب داشته باشد .
زمانی که از طرف شرکتهای اینترنتی نسبت به مصوبه مذکور اعتراض می شد ، در پاسخ اعلام می کردند که این مصوبه به نفع مشتری است در حالیکه مشتری باید توانایی انتخاب داشته و نفع خود را انتخاب نماید .
تقاضای ما این است که وزارتخانه اجازه دهد شرکتهای اینترنتی خودشان نسبت به تعریف و ارایه سرویس اقدام کنند چرا که همانطور که پیش تر نیز اشاره شد بازار رقابتی قادر به تامین رضایت مشتری خواهد بود .
شواهد نشان می دهد که از یک سو مهاجرت بسیار جدی به سمت اپراتورهای همراه اتفاق افتاده و از سوی دیگر نارضایتی و شکایات مردم نیز افزایش یافته است و این کاملا طبیعی است چرا که در بازار رقابتی هیچ گزینه ای بهتر از عرضه و تقاضا بر رضایت مشتری تاثیر گذار نمی باشد .

 

در این سالها بجز ارایه سرویس اینترنت پرسرعت چه خدماتی را ارایه داده اید؟

مطابق پروانه‌ی FCP شرکت‌ها می‌توانند خدمات متنوعی را ارایه دهند که می‌توان به سرویس VOICE و سرویس تلفن در سراسر کشوربرای مشترکین سازمانی(B2B) و مشترکین مسکن‌های مهر(B2C) اشاره کرد البته خدمات شرکت ها به این موارد محدود نیست.

 

در این میان وضعیت شرکتهای استانی و شهرستانی به چه صورت است؟

نبض شرکتهای استانی و شهرستانی اصلا خوب نمی زند و بسیاری از آنها تنها برای نفس کشیدن و ادامه حیات تلاش می کنند. در این میان نقش مدیران و مسئولین صنفی و استانی در قبال این شرکتها که روزی برای استان ارزش آفرینی داشته و باعث کارآفرینی این شهر بوده اند، می تواند نقشی ویژه و بسیار تاثیرگذار باشد .

 

چرا شاهد اجماع شرکتهای استانی در قالب یک شرکت و ارایه خدمات کشوری نبودیم؟

فعالیتهای تیمی و کنسرسیومی و به طور کلی فرهنگ کار تیمی در کشور ما بسیار ضعیف است و متاسفانه این نقطه ضعف در استان اصفهان مشهودتر می باشد . همانطور که در سالهای اخیر شاهد بوده ایم، اغلب کنسرسیومهایی که در حوزه شرکتهای اینترنتی شکل گرفته اند موفق نبوده و بسیاری از شرکتهای اینترنتی در استان از نبود اجماع و فرهنگ کار تیمی دچار ضرر و زیان شده اند . این موضوع مقوله ای فرهنگی است که باید به صورت ریشه ای به آن پرداخته شود.

 

در این سالها شاهد فضای حمایتی از استارتاپها وکارآفرینان هستیم.به نظر شماآیا شرکتهای باسابقه نیاز به حمایت ندارند؟

حمایت از شرکتهای باسابقه و توانمند که خوشبختانه تعدادی از آنها هنوز در استان وجود دارند، به آنها امکان می دهد تا به صورت VC یا اصطلاحا سرمایه گذاری ریسک پذیر، حامی استارتاپها ، شرکتهای کارآفرین و نوپا باشند. با توجه به این موضوع به نظر من در کنار حمایت از استارتاپها و کارآفرینان ، تسهیل گری و حمایت همه جانبه از شرکتهای با سابقه به لحاظ موفقیت استارتاپها و کارآفرینان ضروری است .

 

و بعنوان آخرین سوال وضعیت آی سی تی استان و شرکتهای فعال در حوزه های مختلف را چگونه ارزیابی میکنید؟

از دو بعد می توان به این سوال پاسخ داد . از یک سو همانطور که در پاسخ به سوالات قبلی هم اشاره شد، برخی از شرکتها با وجود پتانسیلهایی که دارند در وضعیت خوبی به سر نبرده و نبض آنها به خوبی نمی زند و باید از این شرکتها به طور خاص حمایت شود تا بتوانند پتانسیلهای بالقوه ای را که در آنها وجود دارد به بالفعل تبدیل نموده و مجددا به جریان عادی خود برگردند . از سوی دیگر و در این بین، شرکتهایی هم هستند که در شرایط اقتصادی سالهای گذشته مقاوت کرده اند ، ایده ها و راهکارهای نوین ارایه داده ، تلاش خود را چندبرابر کرده و توانسته اند همچنان پابرجا باقی بمانند همانند مجموعه ما که در زمره این شرکتها بوده و هم اکنون قادر است تا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم جذب سرمایه برای استان داشته باشد و بیش از ۶۰۰ نفر ظرفیت کارآفرینی در استان ایجاد نماید. این موضوع مستلزم حمایت همه ارگانها و مدیران و مسئولین صنفی استانی است. این حمایتها حتی اگر در بعد معنوی و راهگشایی هم صورت گیرد باز هم می تواند ما را در رسیدن به اهداف یاری نماید .

logo-samandehi