یکشنبه، 18 اردیبهشت 01 - 01:40

 

نوشتن سوابق علمی و کاری شخصی چون دکتر محمد جواد بابایی آنقدر طولانی میشود که اصل موضوع گفتگو فراموش میشود.محمد جواد بابایی دارای کارشناسی ارشد نرم افزار و دکترای فناوری اطلاعات هستند.در روزمه ای ایشان همکاری با بخشهای دولتی و شرکت های بزرگ خصوصی چون پست ، توزیع برق شهرستان اصفهان ،شرکت فولاد مبارکه ،شرکت ایریسا ، دانشگاه علوم پزشکی و شهرک علمی تحقیقاتی و …. به چشم میخورد. اکثر همکاری های ایشان در مبحث دیتاسنتر از مشاوره و طراحی گرفته تا نگهداری ، پشتیبانی و آموزش بوده است. همچنین در کارنامه ایشان ترجمه و تالیف کتب تخصصی، تالیف مقاله ، ثبت اختراع ، تدریس دوره های تخصصی طراحی مراکز داده نیز به چشم میخورد. به تازگی ایشان به عنوان نفر برگزیده جشنواره امتنان انتخاب شدند تا بهانه ای باشد با چهره های علمی و پتانسیل های موجود در اصفهان بیشتر آشنا شویم.در ادامه گفتگوی ما را با آقای دکتر بابایی میخوانید.

آقای دکتر بابایی ضمن تبریک انتخاب شما در جشنواره امتنان از نخبگان عرصه کار و تولید ، این جشنواره با چه اهدافی برگزار میشود و نحوه ی انتخاب برگزیدگان به چه صورت است؟

جشنواره امتنان به همت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی همه ساله برگزار میشود و امسال سی امین دوره برگزاری این جشنواره بود. فرایند ثبت نام و بارگزاری مدارک و اطلاعات از اواخر سال گذشته آغاز شد که امسال بر اساس اعلام مدیرکل محترم، حدود ۲۰۰۰ نفر کارگر و گروه کار ثبت نام نموده اند و پس از بررسی اولیه حدود ۱۳۰۰ نفر که مدارک کافی بارگزاری نموده اند به فرایند داوری وارد شده اند و از این میان ۸ نفر برگزیده در قالب شاخه های خدمات، کشاورزی، صنعت و معدن از استان اصفهان انتخاب شدند. که این جانب در شاخه خدمات به عنوان نفر برگزیده “کارگر نمونه” انتخاب شدم.

در خصوص فعالیتهایی که در حال حاضر دارین توضیحاتی بفرمایید.

بنده از سال ۸۴ تا کنون در شرکت ایریسا مشغول به فعالیت بوده و این همکاری کماکان ادامه دارد و در کنار آن به فعالیت های علمی و پژوهشی و گاهی هم تدریس پرداخته ام. زمینه علاقه مندی اصلی من بحث بهینه سازی مصرف انرژی است زیرا در کشور ما به دلیل ارزان بودن و وفور نعمت، به این مسئله مهم کمتر پرداخته شده است و این در حالی است که در دنیا بر روی بهینه سازی مصارف انرژی به ویژه در جایی که سوخت های فسیلی تامین کننده این انرژی میباشد فعالیت های بسیاری در حال انجام است.

آقای دکتر شما علاوه بر عضویت در هیئت مدیره نصر اصفهان ، دبیر کمیسیون شبکه و امنیت اطلاعات استان و دبیر کمیسیون کشوری نیز هستید. در مورد هدف از حضور در سازمان نصر و اهداف کمیسیون ها لطفا توضیحاتی بفرمایید:

هدف من از کاندید شدن در انتخابات دوره پنجم سازمان نظام صنفی پیگیری مشکلات اعضا به خصوص مشاوران و اعضای حقیقی بود که به عنوان عضو علی البدل در این شاخه به هیئت مدیره راه یافتم. در ابتدای دوره با لطف همکاران هیئت مدیره به عنوان دبیر کمیسیون شبکه و امنیت استان انتخاب شدم و پیرو آن به عنوان نماینده استان اصفهان به کمیسیون کشوری شبکه و مراکز داده معرفی شدم. در انتخابات رئیس و دبیر کمیسیون کشور بنده با حسن نظر دوستان به عنوان دبیر کمیسیون کشوری شبکه و مراکز داده انتخاب شدم. در این کمیسیون مباحثی همچون همکاری با سازمان برنامه و بودجه و سازمان فناوری اطلاعات به منظور تدوین نرخنامه واحد و مورد تائید در زمینه خدمات فناوری اطلاعات و همچنین تدوین مقررات و آیین نامه ملی طراحی، ساخت، نگهداری و پشتیبانی مراکز داده در دست اقدام میباشد که امیدوارم در این دوره به نتیجه مطلوب در این موارد برسیم.

چه فعالیتهایی تاکنون در کمیسیون شبکه و امنیت صورت گرفته است؟

در کمیسیون شبکه و امنیت استان اهداف مصوبی برای دوره پنجم تعیین شده است که میتوان به ارتقا دانش فنی اعضا، برقراری ارتباط با مراکز علمی استان ، برقراری ارتباط موثر در جهت تسهیل مجوزها با نهاد های ذیربط نظیر افتا و همچنین برنامه ریزی برای برگزاری رویداد ها و سمینار های مرتبط با موضوع کمیسیون اشاره نمود. که در راستای نیل به اهداف فوق اقدامات زیر انجام شده است:
۱- برگزاری ۲۸ جلسه منظم با حضور اعضای محترم کمیسیون به منظور پیگیری اهداف و موضوعات مطروحه.
۲- برگزاری نشست با افتای ریاست جمهوری و ارائه طرح به این سازمان در رابطه با تسهیل اخذ مجوز افتا برای اعضای محترم سازمان.
۳- بازدید و تعامل با مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان.
۴- هماهنگی بازدید از مرکز داده فناوری اطلاعات استان
۵- برگزاری سمینار آشنایی با بهینه سازی و مدرن سازی مراکز داده در استانداری اصفهان
۶- بررسی قرارداد تیپ خدمات شبکه و امنیت و ارائه نقطه نظرات.
۷- بررسی نرخنامه خدمات مرتبط با موضوع کمیسیون در جلسات متعدد و انعکاس نقطه نظرات اعضا به کمیسیون کشوری.

آقای بابایی به تازگی هم کتاب دکترین مراکز داده را منتشر کرده اید.این کتاب ارزشمند را به خوانندگان ما معرفی بفرمایید.

مراکز دارای یک زیست چرخ از پیش از تولد تا پس از بازنشستگی میباشد. برای مطالعه این زیست چرخ پیش از این منابع و مراجع متعددی به زبان اصلی وجود داشت لیکن همواره خلا عدم وجود یک منبع موثق و جامع در این حوزه احساس میگردید.
با توجه به کمبودهای پایه‌ای منابع در این حوزه و محدود بودن تعداد کتب مرجع و وجود دشواری‌های زیاد در تامین مراجع به هنگام در این زمینه، اخیرا کتابی به همت استاد عزیزم جناب آقای دکتر زاهدی از کارشناسان خبره این حوزه تحت عنوان “مکاتب، متودولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده” تالیف گردید که در آن به صورت عمیق به معرفی هریک از بخشهای این زیست چرخ پرداخته شده است. این کتاب به عنوان مرجع دکترین زیست چرخ حیات مراکز داده در اسفند ماه سال گذشته در طی مراسمی در هتل ارم تهران رونمایی شد و مطالب آن به عنوان منبع در دوره های پیشرفته طراحی و پیاده سازی مراکز داده تدریس میگردد.

آقای دکتر بابایی به نظر شما بزرگترین چالش موجود در حوزه ی مراکز داده ایران چیست؟

به نظرم من مهمترین چالش این حوزه در حال حاضر تعدد مراکز تصمیم گیری و نداشتن یک متولی واحد در حوزه تدوین مقررات و ضوابط این حوزه میباشد. در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات با انتشار سند DC100 و سازمان برنامه و بودجه با انتشار ضابطه ۷۵۰ دو حرکت موازی را پیگیری مینمایند و با وجود سایر مقررات ملی و بین المللی در این حوزه از جمله دستورالعمل پدافند غیرعامل، کارفرمایان و متقاضیان خدمات مرتبط یا این حوزه دچار دوگانگی و حتی چند گانگی شده اند. در راستای رفع این مشکل، همانطور که اشاره شد، کمیسیون کشوری شبکه و مراکز داده به ریاست جناب آقای دکتر معروفی در حال ایجاد یک کارگروه ملی با دعوت از همه سازمان ها و متخصصان این حوزه برای تدوین یک سند واحد ملی میباشد که اقدامات اولیه آن انجام شده است و ان شاء الله به زودی شاهد تشکیل اولین جلسه این کارگروه خواهیم بود.

logo-samandehi