چهارشنبه، 01 آذر 96 - 12:58

 

وقتی صحبت از اصفهان می شود همه آن را با صنایع و جاذبه های گردشگری آن می شناسند .میراثی جا مانده از قبل برای اصفهان.این در حالیست که با توجه به تغییر پارامترهای اقتصادی ،بهتر است مسئولین استان در فکر میراثی برای آیندگان باشند.

 

 

 در حال حاضر دو صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری در حال صعود به رتبه های صنایع مهم می باشند.زمانی نفت و صنایع آلاینده قدرت اقتصادی کشورها را مشخص میکردند .ولی در قرن ۲۱ ورق برگشته است و کشورهای توسعه یافته با استفاده از ابزارهای مناسب ،کشورهایی که زمانی  با قدرت نفت در صدر بوده اند را پشت سر گذاشته اند

در حال حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان ابزاری در تمامی عرصه ها حضور دارد.ابزاری که همان کار را به شکلی سریعتر و مطلوب تر صورت میدهد. آی سی تی زیر بنای تمام علوم دانش بنیان است. شما در هر موضوع دانش بنیان که بخواهید وارد شوید به آی سی تی محتاج هستید، صنعت نفت، صنایع پزشکی ، انتقال انرژی، برق، صنعت خودرو و هر حوزه ای که به ذهن خطور کند نیاز اساسی به ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد. وقتی قرار است  یک تخت بیمارستان ساخته شود شاید در ظاهر اصلی ترین متریال های مورد نیاز فلز و پلاستیک و موادی از این دست باشد اما قطعا آنچه که این تخت را به یک وسیله هوشمند و قابل استفاده در بیمارستان تبدیل می کند آی سی تی است؛ در صنعت هوا، فضا، خودرو، پتروشیمی، نفت و همه صنایع دانش بنیان نیز داستان به همین منوال است.

سی و سه پل،پل خواجو ،میدان امام و …. از جاذبه های توریستی اصفهان می باشد.جاذبه هایی که امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار توریست را به اصفهان کشاند.مطمنا این چند سال تغییری در وضعیت آثار باستانی بوجود نیامده است ولی چه چیزی باعث آن شده است.شبکه های اجتماعی.در خصوص قدرت شبکه های اجتماعی مطمنا جای صحبتی باقی نمی ماند.اما تاثیری که شبکه های اجتماعی بر معرفی ایران و جاذبه های آن گذاشته است انکار ناپذیر است.این در حالیست که این ابزار از سوی کشورهای دیگر ارایه شده است.حال اگر با توجه به پتانسیل گردشگری ایران و اصفهان و با استفاده از فناوری بتوان کاری کرد که شخصی از آن طرف دنیا حاضر شود دلارهای خود را اینجا خرج کند در استفاده از آی تی موفق بوده ایم.

اصفهان میتواند با داشتن دانشگاه های معتبر بعنوان قطب علمی و فناوری جایگاه مناسبی را در سطح منطقه ی خاورمیانه ایجاد کند .ظرفیت علمی اصفهان یکی دیگر از پتانسیل های موجود می باشد که هنوز  ارتباط بین نیازمندیهای صنعت و شهری با تحقیقات و دروس دانشگاهی همخوانی ندارد.

یکی از پارامترهایی که در اصفهان به آن توجه شده است اقتصاد دانش بنیان و حمایت همه جانبه از استارتاپها و کارآفرینان است.موضوعی که اکثر کشورهای توسعه یافته آن را اوجب واجبات دانسته اند.وجود شهرک علمی و تحقیقاتی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و اتاق بازرگانی با ارایه های روز نقطه ی روشنی در این میان است.

وقتی سند آمایش سرزمین استان اصفهان را بررسی میکنید، موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و در پی آن، فناوری اطلاعات و،توسعه گردشگری و توسعه نرم افزار و توسعه دولت الکترونیک به روشنی مطرح شده است.موضوعاتی که بخش دولتی میتواند با اعتماد و اتکاء به بخش خصوصی آن را صورت دهد.

 

نویسنده : ماندانا داودی- Mis.davoodi@gmail.com

logo-samandehi