سه شنبه، 30 اردیبهشت 99 - 08:36

 

 

 

با شیوع ویروس کرونا بازار محصولات آی تی و علی الخصوص سخت افزار و نوت بوک که بعنوان فعالیت تخصصی بنده می باشد دچار تغییرات زیادی شد که با توجه به فعالیتم در کمیسیون تخصصی سخت افزار موارد زیر را خاطر نشان می کنم:
‎پس از رکود و بازار پرتلاطم سال ۹۸ ، در روزهای پایانی سال که همه در انتظار پایان سال مالی سخت و پررکود ۹۸ بودند ، با شیوع ویروس کرونا سبک بسیاری از کارها تغییر پیدا کرد. یکی از موضوعاتی که در این ایام مورد توجه قرار گرفت آموزش آنلاین و انجام امور بصورت دورکاری بود که باعث افزایش تقاضا دربازار سخت افزارشد که این افزایش تقاضا همزمان با تعطیلی واحدهای صنفی و تعطیلی باربری ها همراه بود. برخی از فروشگاه ها پس از گذراندن یک دوره تعطیلی و با مواجح شدن این تقاضا و به خیال بازار خوب شروع به اقدام فروش و خالی کردن انبارهای خود کردند!
‎ همزمان با تعطیلی فروشگاه ها ، بازار فروش مجازی داغ شد. به عنوان مثال یه مودم ADSL که در کل بازار سال ۹۸ به صورت محدود با سود ۱۰ هزارتومان خرید و فروش میشد ، با سود ۳۰ تا ۵۰ هزارتومان و با خوشحالی به خیال سود به فروش رفت!!! کالاهای بازار و استاک انبارها خالی شد و کسبه به تلاطم برای جایگزین کردن کالا با بازاری پراز درخواست روبرو شدند. عمده فروشان هم به خیال سودآوری بعداز رکود شروع به افزایش قیمت و سخت کردن شرایط خرید کردند و کالا هرروز افزایش قیمت پیدا کرد!!خب تا اینجا فعالان بعد از روزهای سخت کمی امیدوار به بازار شدند و با کاهش تعطیلی ها به مرور و باز شدن بعضی بازارها و تثبیت بازار خرید فروش ، قیمتها تازه مشخص شدند!!! کالا در کشورهای تامین کننده کمیاب شد! واردکننده ای نبود! حقوق و هزینه های مجموعه ها دچار افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی شد! همه بازارها با افزایشی عجیب و غریب باز شد! ثبت سفارش کالای آی تی بسته شد! و در اوج درخواست کالا و خالی بودن انبارها نه کالایی بود و نه قیمتی ….
‎ارزهم که به یکبار افسار گسیخت!
‎در چنین وضعیت و شرایطی ، فروشندگان نوت بوک در بهترین حالت ، با پول فروش هر ۱۰ دستگاه می توانستند ، ۶یا ۷ دستگاه از همان مدل را تامین کنند!! عجب سودی و عجب بازاری !! بیمه بیکاری واحدهای تعطیل بلاتکلیف ! ثبت سفارش بدون تخصیص ارز با هزینه افزایش حمل ۳۰ درصدی و نرخ دلار آزاد باز شد! کسری کالا در کمپانی های تولید کننده و نبود کالا! نرخ ارز با هرروز افزایش!
‎کمپین های نخریدن کالا تا ارزانی شکل گرفت! کاش که کالا ارزان و ارز تخصیص داده شود و …
چه به روز فعالان این بازارها می آورید! حتما بعد ازاین هم اداره محترم دارایی تمام این افزایش ها را به پای سود فعالان حساب خواهد کرد.به نظرم در بهترین شرایط اکثر فعالان در این دو سه ماه اخیر با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی موجودی کالا از نظر تامین مالی مواجه شدند و این مورد به وضوح با کمبود کالاها در انبار فعالان بسیار مشهود می باشد!خدا کند که سودجویان به سمت آوردن کالاهای تقلبی و فیک برای تامین کسری کالای خود نروند ، چرا که در شرایط فعلی ، مصرف کننده ی نهایی ، خانواده هایی هستند که برای انجام کارهایی که تا قبل از کرونا نیاز به تجهیزات آی تی نداشتند ، حالا مجبورند از درآمد ناچیز خود ، سهمی را برای تهیه ضروریات دورکاری و آموزش آنلاین فرزندان و خود کنار بگذارند.
‎ چگونه است که به ناگه و به بهانه حمایت از تولید داخل ، یک محصول پراستفاده در روزهایی که اکثرا به آن نیاز پیدا میکند ، ثبت سفارش نمیشود و جالبتر که آن تولید کننده ظرفیت پاسخگویی به حجم درخواست ها را ندارد؟ً!!! چگونه است که پس از باز شدن ثبت سفارش ، بانک مرکزی در اعطای ارز به وارد کننده تعلل میکند؟ به نظر میرسد تصمیات کلان که بر بازار آی تی و نهایتا مصرف کننده تاثیر میگذارد بدون نظرسنجی نهادهای صنفی و کارشناسان این حوزه گرفته میشود.وقت آن است که فعالان صنف رایانه با همدلی نهادهای صنفی ، با رصد دقیق بازار ، علاوه بر اعمال قانون ، مشکلات فعالان این حوزه را جهت ارجاع به نهادهای نظارتی و مالی انعکاس دهند.

 

نویسنده : امین امامیه –  مدیر رایانه سیستم اصفهان

logo-samandehi