پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 10:03

 

شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد که در زمینه تامین زیر ساخت‌های ارتباطی مخابرات فعالیت می‌کند.از وظایف زیر ساخت می توان به تهیه و تدوین طرح‌های جامع درزمینه شبکه ارتباطات زیرساخت براساس الزامات، نیازها، استانداردها و ضوابط ،بازاریابی، تاسیس، توسعه، بهسازی ، اجرا، نگهداری و بهره برداری و همچنین نظارت و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت کشور طبق استانداردهای ملی و بین المللی.
تهیه وتصویب دستورالعمل‌ها، ضوابط،‌ معیارها واستانداردهای فنی وتخصصی مورد نیاز شرکت در زمینه تاسیس، توسعه، نگهداری و بهره برداری از شبکه زیرساخت ،تامین کلیه نیازهای ارتباطی زیرساخت متقاضیان اعم از بخش عمومی، خصوصی و تعاونی با کیفیت مطلوب و قابل رقابت طبق ضوابط و مقررات مربوطه،همکاری با سایر اپراتورهای مخابراتی بین المللی در زمینه تبادل ارتباطات و ترانزیت ترافیک بین الملل ،عضویت درنهادها و انجمن‌های تخصصی ملی وبین المللی و شرکت در کنفرانس‌های مربوط به منظور کسب وتبادل اطلاعات تخصصی ارتباطات زیرساخت،مدیریت، برنامه ریزی، پیاده سازی آموزش‌های تخصصی خاص به منظور توسعه مهارت های لازم ،تهیه و اجرای طرح‌های مسیریابی و همزمانی در شبکه‌های مخابراتی کشور اشاره کرد.

فرصتی پیش آمد تا صحبت های آقای مهندس مجید محمدخانی مدیرکل ارتباطات زیرساخت استان اصفهان را بشنویم.

مهندس مجید محمدخانی

شرکت ارتباطات زیرساخت در حال حاضر چه خدماتی را ارایه میدهد؟

شرکت ارتباطات زیرساخت با توجه به ماهیت کاری خود سرویس های متنوعی را ارایه میکند که عبارتند از :
واگذاری سرویس اینترنت : شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد یک شبکه گسترده IP در سراسر کشور و فراهم نمودن دروازه های پرظرفیت بین الملل از طریق کابل های فیبر نوری در مسیرهای مختلف ارتباطی و با اتصال مستقیم به اصلی ترین نقاط IXP (Inter Exchange Point ) ، قابلیت سرویس دهی به متقاضیان در سراسر کشور با هرمیزان پهنای باند مورد تقاضا را دارا می باشد .شرکت ارتباطات زیرساخت ظرفیت های STM1 و بالاتر را در مراکزاولیه یا ثانویه تحت پوشش خود واگذار مینماید برقراری ارتباط از سایت مشتری تا مراکزتحت پوشش زیر ساخت به عهده شرکت های مخابراتی استانی زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران میباشد .
واگذاری سرویس اینترانت : یک سرویس لایه ۳ است که امکان اتصال دفاتر مشترکین در شهرهای مختلف را فراهم می سازد
واگذاری سرویس: mpls برقراری ارتباط بین دو یا چند نقطه دلخواه مورد درخواست مشتری از طریق شبکه ip ویا ipmpls
واگذاری سرویسvpls: یک سرویس لایه ۲ است که امکان اتصال دفاتر مشترکین در شهرهای مختلف را فراهم می سازد . قابل ذکر است این سرویس نسبت به اینترانت از امنیت بیشتری برخوردار است .
واگذاری سرویس IXP: ایجاد امکان برای پروایدرها که بتوانند با هزینه بسیار کمتر از هزینه اینترنت ، ترافیک داخلی کاربران خود را تحت سرویس ixp به شرکت ارتباطات زیر ساخت ارسال و دریافت نمایند .
ابرtdm: این سرویس امکان ارائه مکالمه از طریق یک شبکه مبتنی بر IP را فراهم می کند. این سرویس به شرکت های دارای مجوز VoIP از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قابل ارائه می باشد.
واگذاری خطوط استیجاری بین شهری : خطوط استیجاری بین شهری درظرفیتهای مختلف از E1 تا stm16 ارایه میشود. این سرویس انتقال ،‌ بین دو نقطهSC/PC یا سایر ایستگاه های تحت پوشش شبکه زیر ساخت که در قرارداد مشخص میشود، ارایه میگردد واجاره آن به صورت دوره ای دریافت می شود.
واگذاری خط استیجاری بین الملل : این سرویس در حال حاضر در ظرفیت های ۶۴kbps تا ۵۱۲kbps به مشتریان خاص خصوصاً مشتریان دولتی پس از تایید ضرورت واگذاری سرویس ، ارایه شده و اجاره آن به صورت دوره ای از مشتریان اخذ می شود. شرکت زیرساخت ازطریق ظرفیت های موجود درخواست موردنظر را اختصاص میدهد درصورت عدم وجود ظرفیت لازم شرکت زیرساخت باتوجه به میزان و اهمیت تقاضا اقدام به اجاره ظرفیت ازشرکتهای بین الملل کابلی و یا ماهواره ای وتخصیص آن به مشتری میکند
Fx :وقتی یک مشتری سرویس تلفن را از مرکزی خارج از محدوده مربوطه به آن مشتری (معمولا در شهری دیگر) دریافت کند به این سرویس تلفن FX(Foreign Exchange) گفته میشود. این سرویس به مشتریان این قابلیت را می دهد تا بدون گرفتن کد بین شهری با مقصد تماس برقرار کنند
تلکس :سرویس تلکس جهت انتقال مستقیم پیغام تلکس ( پیغام متنی ) از طریق اتصال ترمینال سمت مشترک به شبکه تلکس یا از طریق ایستگاه های تلکس عمومی کاربرد دارد. ارتباط به صورت یک طرفه و انتقال اسنکرون (شروع-توقف) و با ظرفیت ۵۰ ~ ۳۰۰ BAUD برقرار می شود . دسترسی به این سرویس به صورت پیوسته و ۲۴ساعته می باشد پیغام ها به همان ترتیبی که ارسال شده اند، دریافت می شوند. در ابتدا و انتهای ارتباط تلکس کدهای Answerback مبادله میشود. ازاین کدها به منظور اعلام دریافت پیغام تلکس استفاده میشود. این سرویس توسط شرکت زیرساخت و به صورت بین شهری و بین الملل و دو زبان فارسی و لاتین ارایه می شود

مشتریان شما چه سازمانهایی است؟

شرکت های ISDP ، شرکت های PAP، دانشگاه ها، شرکت مخابرات استان، ایرانسل، رایتل، همراه اول،

نقش زیرساخت در ارتباطات استان چگونه است؟

امروزه همه ابزارهای ارتباطی مورد استفاده در زندگی روزمره بشر از یک بستر ارتباطی که حکم شبکه مادر را دارد بهره مند می شوند. تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت، همه و همه به عنوان ابزارهای ارتباطی نیازمند زمینه مشترک شبکه ای هستند که با نام زیرساخت ارتباطی شناخته می شود.
متولی شبکه های مادر مخابراتی در ایران “شرکت ارتباطات زیرساخت” است که در سال ۱۳۸۳ پس از ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بدنه مخابراتی کشور به بخش خصوصی به عنوان تنها نهاد حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف ایجاد، توسعه، مدیریت، ساماندهی، نظارت، نگهداری و بهره برداری از شبکه اصلی ارتباطات مخابراتی کشور به فعالیت های زیربنایی خود ادامه می دهد. در واقع، مدیریت بستر اصلی ارتباطات مخابراتی کشور به عنوان اولین وظیفه شرکت ارتباطات زیرساخت؛ این شرکت را به عنوان متولی اصلی شبکه مادر مخابراتی کشور معرفی می کند. شرکت ارتباطات زیر ساخت، نهاد حاکمیتی زیرساخت ارتباطی کشور است که با در اختیار داشتن مجموعه نیروی انسانی متخصص، تجهیزات مخابراتی و شبکه یکپارچه ارتباطی، حمل ترافیک صوت، تصویر و داده بین شهری و نقاط خاص، بین استانی و بین الملل را در محیطی امن و کنترل شده تامین و مدیریت می کند.
وضعیت ارتباطات اعم از میزان پهنای باند مصرفی و وضعیت اینترنت در استان اصفهان را بصورت خلاصه و با زبان ارقام بفرمایید

اغلب فعالان اینترنت مطرح می‌کنند که تامین اینترنت از سوی زیرساخت با تاخیر انجام می‌شود و درخواست‌هایشان برای خریداری لینک‌های جدید با تاخیر پاسخ داده می‌شود. شرکت‌های PAP در مصاحبه‌های رسمی می‌گویند که به شرکت زیرساخت درخواست لینک داده‌اند و مدت‌ها است تأمین نشده است.

مصادیق اعلام تا رسیدگی شود.

نقش تحریمها در توسعه زیرساختهای ارتباطی چگونه بوده است؟آیا با رفع تحریم ها شاهد توسعه ی وضعیت ارتباطات خواهیم بود؟

با وجود تحریم های شدید بین المللی رشد و توسعه خدمات و سرویس های شرکت ارتباطات زیر ساخت نه تنها متوقف نشده است بلکه با تلاش شبانه روزی متخصصین و همکاران پر تلاش شرکت ارتباطات زیرساخت شاخص های ارتباطی زیرساخت کشور در تمامی حوزه ها به چندین برابر ظرفیت قبلی ارتقا پیدا کرد .

آقای مهندس محمدخانی اگر موضوع قابل ذکر دارید بفرمایید.

امروزه همه ابزارهای ارتباطی مورد استفاده در زندگی روزمره بشر از یک بستر ارتباطی که حکم شبکه مادر را دارد بهره مند می شوند. تلفن ثابت، تلفن همراه، اینترنت، همه و همه به عنوان ابزارهای ارتباطی نیازمند زمینه مشترک شبکه ای هستند که با نام زیرساخت ارتباطی شناخته می شود.
متولی این شبکه گسترده ارتباطی در ایران “شرکت ارتباطات زیرساخت” است که در سال ۱۳۸۳ پس از ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بدنه مخابراتی کشور به بخش خصوصی به عنوان تنها نهاد حاکمیتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف ایجاد، توسعه، مدیریت، ساماندهی، نظارت، نگهداری و بهره برداری از شبکه اصلی ارتباطات مخابراتی کشور به فعالیت های زیربنایی خود ادامه می دهد.
در واقع، مدیریت بستر اصلی ارتباطات مخابراتی کشور به عنوان اولین وظیفه شرکت ارتباطات زیرساخت؛ این شرکت را به عنوان متولی اصلی شبکه های مادر مخابراتی کشور معرفی می کند.
شرکت ارتباطات زیر ساخت، نهاد حاکمیتی زیرساخت ارتباطی کشور است که با در اختیار داشتن مجموعه نیروی انسانی متخصص، تجهیزات مخابراتی و شبکه یکپارچه ارتباطی، حمل ترافیک صوت، تصویر و داده بین شهری و نقاط خاص، بین استانی و بین الملل را در محیطی امن و کنترل شده تامین و مدیریت می کند.
اداره کل ارتباطات زیرساخت استان اصفهان در راستای فراهم سازی و توسعه بسترهای زیرساختی بمنظور توسعه دولت الکترونیک پروژه های متعددی را در استان در دست اجرا دارد از قبیل نور ۲ ، تدبیر B، ارتقاء آلکاتل ، سیگنال رسانی صدا و سیما و … که انتظار دارد تمامی نهادها همچون شرکت مخابرات استان و شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی و کلیه دستگاههای اجرایی استان همکاری لازم در این خصوص داشته باشند .
ضمناً از فرصت استفاده می کنم و ضمن تشکر از استانداری محترم و تمامی فرمانداریها و شهرداریها و سازمانها و نهادهایی که قبل از هرگونه حفاری با این اداره کل هماهنگی لازم را بعمل می آورند از تمامی دستگاههای اجرایی استان خواهشمند است در خصوص هماهنگی لازم با این اداره کل قبل از هرگونه حفاری در سطح شهرها و جاده ها تأکیدات لازم را بعمل آورند .

سوالاتی که در این گفتگو بی پاسخ ماند.
قیمت اینترنت،موضوعی است که در حال حاضر بعضی از مدیران شرکتهای خصوصی اذعان دارند که چندین برابر تعرفه ی جهانی است.علت این تفاوت قیمت در چیست؟تا چه زمانی اینترنت در انحصار دولت خواهد بود ؟علت عدم خصوصی سازی پهنای باند را در چه می بینید؟علت کیفیت نامطلوب اینترنت چیست؟

logo-samandehi