یکشنبه، 20 بهمن 98 - 10:23

 

 

 

 

مصطفی سلیمان نژاد کارشناس ارشد مدیریت گرایش تجارت الکترونیک است و در حال حاضر بازرس هیئت رئیسه اتحادیه فناوری ارتباطات و اطلاعات اصفهان است .وی با داشتن بیش از یک دهه تجربه فعالیت در حوزه های سخت افزار ، نرم افزار و اینترنت  مدیر عامل شرکت اشاره  سیستم اسپادانا می باشد. در این گفتگو نظرات ایشان را در خصوص وضعیت کافی نتها در اصفهان جویا شدیم

وضعیت رسته ی کافی نت ها در را چگونه ارزیابی میکنید؟

رسته کافی نت، کاملا تخصصی است و بدلیل عدم آشنایی مراجعه کنندگان در خصوص ثبت نام اینترنتی ، این رسته با توجه به سروکار داشتن با اطلاعات شخصی و بانکی مردم ، همیشه مورد توجه بوده است. در اینجا لازم است از تمامی عزیزان در اتحادیه اصفهان بابت پیگیری مسایل همکاران تشکر کنم که یکی از فعالترین اتحادیه ها در کل کشور در امور کافی نت ها اتحادیه رایانه اصفهان است.
الکترونیکی شدن خدمات دولتی نمونه ای از برون سپاری خدمات در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی می باشد که بر پایه ی قوانین هدف از برون سپاری خدمات ، باید تسهیل در ارائه ی خدمات به عموم جامعه ، کوچک شدن شاکله ی دولت ، اشتغالزایی و ….. باشد و با توجه به متن این قانون و مفاد الحاقی آن ، بخش خصوصی به عنوان ارائه کننده ی خدمات برون سپاری شده به عموم آحاد جامعه معرفی شده است .در طی سالیان گذشته همیشه اعضاء این صنف خدماتی بوده اند که شانه به شانه ی دولت خدمات الکترونیک شده را به عموم اقشار جامعه رسانده اند و با عنوان بازویی قدرتمند در کنار دولت ، دولت را در رسیدن به اهداف عالی دولت الکترونیک همراهی کرده اند اما اکنون ماجرای الکترونیک شدن خدمات دولت روندی دیگر پیدا کرده است بدینصورت که یا به منظور جلوگیری از ورشکستگی برخی از شرکتهای وابسته به دولت همانند شرکت پست برخی خدمات را بر خلاف قانون برون سپاری خدمات به این شرکت ها واگذار می کنند و با تبلیغات گسترده و هدفمند جامعه را به سوی دریافت خدمات از این ارگان ها سوق می دهند.حال با وجود مراکز اطلاع رسانی اینترنتی، این واگذاری های غیر هدفمند و کاسب کارانه موجب از رونق انداختن چرخه فعالیت اعضاء صنفی می باشد که اساس شکل گیری آن ها ارائه ی همین خدمات بوده و بیکاری و ورشکستگی مالی و روحی همه کسانی که در این صنف مشغول به فعالیت هستند ، به دور از اصل عدالت و انصاف است

تاثیر گسترش دسترسی به اینترنت موبایل بر کار کافی نت ها چقدر بوده است؟

با توجه به فراگیری گوشی های هوشمند و دسترسی به اینترنت ، خدمات پایه ای که قبلا کافی نت ها ارایه می دادند در حال حاضر توسط خود مردم صورت میگیرد که منجر به کاهش درآمد کافی نت ها شده است. اما در حال حاضر خدمات کافی نت ها بصورت تخصصی ارایه میشود.خدمات کافی نت ها اکثرا شکل تخصصی به خود گرفته و ثبت نامهایی مانند بیمه،امور مالیاتی ، ثبت نام دانشگاه ها و چنین مواردی است که مراجعه کنندگان زیادی دارد
برخی افراد غیر متخصص جهت سودجویی خودشان می خواهند این تفکر را دربین مردم القا کنند که به لحاظ وجود کامپیوتر و اینترنت و همچنین وجود موبایل دیگر نیازی به مراجعه به کافی نت ها نیست که آمار مراجعه افراد تحصیلکرده، وکلا ، پزشکان ،اساتید دانشگاه ، اقشار فرهنگی ، دانشجویان و متخصصین رشته های مختلف به این مراکز گویای این مسئله است که مشتری می خواهد کارش به صورت تخصصی انجام شود.
به طبع افراد با سواد با استفاده از اینترنت موبایل تعداد مراجعات کمتری به کافی نت داشته اند ولی با زیاد شدن فیشینگ و دزدی های نامتعارف خیلی از خرید های اینترنتی در کافی نت انجام شد که با نداشتن رمز دوم و استفاده از دستگاه پوز کافی نت تعداد تراکنش های صنف به حد چشمگیری بالا رفت که سهم درامدی همکاران ناچیز بوده ولی موجب قطع یارانه معیشتی و احتمالا مالیات سنگین برای صنف خواهد شد به جای اینکه از صنف تشکر کنند که برای جلوگیری از موارد فیشینگ و تجمع پرونده های قضایی و ایجاد اطمینان در بین مردم به نظام اسلامی دیواری کوتاه تر از این صنف نیافته و همواره هجمه های مسئولین نصیبمان می شود .

نقش اتحادیه بعنوان متولی این رسته در حل مشکلات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اتحادیه به عنوان متولی و ناظر بر فعالیتهای این رسته میتواند نقش پر رنگی در زمینه بازرسی واحد های صنفی جهت تداخل صنفی،یکسان ساز ی نرخ،نظارت بر واحد های صنفی فاقد مجوز و گسترس فعالیتهای این رسته داشته باشد که خوشبختانه با توجه به همدلی بین هیت رئیسه و اعضاء کارگروه این موارد روز به روز بیشتر و بهتر محقق می شود. البته اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان بایستی با بازرسی بیشتر و جلوگیری از تداخل صنفی کمک به فعالان این حوزه داشته باشد.بدلیل فصلی بودن فعالیتهای این رسته از ورود سایر ارگانها جلوگیری کند. بعنوان مثال در فصل ثبت نام مالیات، کنکور که عمده کار رسته ی کافی نت ها می باشد از ورود سایرین جلوگیری به عمل آید.

کارگروه کافی نت چه اقداماتی را در حفظ منافع این رسته صورت داده است؟

کارگروه کافی نت با جلسات متعدد سعی در گرفتن خدمات جدید از ارگانهای مختلف ازجمله شرکت بیمه و سازمان امور مالیاتی داردبر خلاف تصور بازار برای این رسته کوچک که نشده گسترده تر هم شده ولی متاسفانه دخالت سیار ارگانها در خدامت ارائه شده توسط این رسته و تداخل صنفی معضل اصلی این رسته است.

در خصوص ورود نهادهای دولتی که در انجام امور مربوط به ثبت نامهای الکترونیکی ، چه نظری دارید؟

متاسفانه نهاد های دولتی با توجه به اینکه دولت می خواهد خدمات خودرا برون سپاری کند اما در عمل بصورت دیگر اقدام میکنند و بسیاری از ادارات دولتی سطح شهر اصفهان که خدمات آنها برون سپاری و الکترونیکی شده است اقدام به دایر نمودن مراکز ارائه ی خدمات اینترنتی در داخل ساختمان ادارات نموده اند و این در حالیست که مراکز خدمات اطلاع رسانی اینترنتی جزء مشاغل حساس و امنیتی محسوب می شوند و جهت دایر نمودن این مراکز نیاز به اخذ مجوزهای لازم از ارگان های مربوطه همانند پلیس فضای تبادل اطلاعات(فتا) ، اداره اماکن عمومی و اتحادیه صنف رایانه می باشد . پر واضح است اقدام به راه اندازی این مراکز بر خلاف قانون بوده و نه به منظور تسهیل در ارائه ی خدمات که به منظور درآمدزائی می باشد
معضل ایجاد شده توسط تعدادی از مدارس سطح شهر اصفهان مبنی بر انجام ثبت نام های اینترنتی دانش آموزان توسط کادر مدرسه و تبلیغ گسترده مسئولین مدارس جهت جذب دانش آموزان و درآمدزایی برای مدارس از طریق ثبت نام آزمون ورودی مدارس ثبت نام آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و… و تبلیغات منفی علیه کافی نت ها می باشد
ادارات دولتی چون پست در زمان ثبت نام مالیات ، آموزش و پرورش با ثبت نامهای اینترنتی مدارس و کنکور ، تداخل رسته اتحادیه صنف لوازم التحریر و دفاتر پیشخوان همگی بصورت غیرقانونی در حوزه فعالیت کافی نت ها ورود پیدا کرده اند و نهادهای نظارتی و امنیتی هیچگونه عکس العملی را نشان نمیدهند.
با مراجعه به بسیاری از دفاتر فنی علنا شاهد تبلیغ ارایه خدمات اینترنت خواهیم بود. در این میان مشکلات بسیار ایجاد شده در ارایه خدمات اینترنت توسط مراکز اینچنینی به مردم دامنگیر کافی نت ها خواهد شد، بدلایل مختلف ارایه خدمات اینترنت در مکانهای غیر از کافی نت منجر به متضرر شدن مراجعه کنندگان خواهد شد.
ابتدا اینکه سایر مراکز غیر از کافی نت ها اطلاع دقیقی از نحوه محاسبه هزینه تمام شده ارایه خدمات اینترنت که بصورت آنالیز کارشناسی تعیین می شود ندارند، همین مساله منجر به آشفتگی و ایجاد سردرگمی میان مراجعین خواهد شد.
دوم اینکه افراد شاغل در دفاتر فنی عموما فاقد تاییدیه لازم از مراکز و نهادهای نظارتی مربوط به فعالیت کافی نت ها میباشند و مراحل پشت سر گذاشته شده توسط یک متصدی کافی نت را طی نکرده اند و به همین جهت نسبت به حفاظت از اطلاعات مراجعین تردید وجود خواهد داشت.
سوم اینکه دوره های آموزش و تخصصی لازم در زمینه ارایه خدمات اینترنت در زمینه های مختلف را نگذرانیده اند و به همین جهت از بسیاری قوانین بی اطلاع می باشند، بعنوان مثال دوره های آموزشی ارایه خدمات سازمان امور مالیاتی یا بخشی از خدمات مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان تامین اجتماعی و…
چهارم اینکه بخشی درآمد حاصل از ارایه خدمات اینترنت عملا از سبد درآمدی کافی نت ها حذف خواهد شد و فشار اقتصادی به کافی نت ها منجر به ورشکست شدن آنها و ایجاد بار اضافی بر دولت خواهد شد، چرا که دولت لاجرم مسوول اشتغالزایی برای لشگر بیکاران جدید خواهد بود.
هزینه ایجاد هر شغل به نقل از وزیر کار دولت ربیعی در سال ۹۴ در صنایع بزرگ ۲ میلیارد تومان است.

در خصوص انحصاری بودن برخی خدمات الکترونیکی به بخشی خاص نظرتان چیست؟

در بسیاری کشورهای جهان خدمات دولت الکترونیک توسط بخش خصوصی کافی نت ها به مردم ارایه می گردد، ولی متاسفانه انحصاری نمودن خدمات الکترونیک با تبلیغات گسترده به نفع یک بخش خاص(پست و پیشخوان خدمات دولت) که بر خلاف اصول عدالت محوری می باشد همانند مالیات خودرو ، استعلام شهرداری و …. در صورتی که اولین مراکز ارائه ی خدمات اینترنتی کشور مراکز خدمات اطلاع رسانی اینترنتی(کافی نت) بوده است و اکنون نیز تعداد شاغلین این صنف بسیار بیشتر از شاغلین در دو گروه یاد شده ی بالا می باشد و اگر سیاست های صحیح اتخاذ نگردد و موازین قانونی بطور کامل رعایت نگردد؛ بیکار شدن و ورشکستگی این تعداد جوان تحصیلکرده و فعال کشور جلوه ی زیبا و خوشایندی را برای ایران زیبای ما به ارمغان نخواهد آورد .

با افزایش کلاهبرداری سایبری ، کافی نت ها یکی از مراکز مدنظر مجرمان است.در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است و نقش پلیس فتا را چگونه ارزیابی میکنید.
پلیس فتا با جلسات آموزشی متعدد که با همت کارگروه و اتحادیه صورت گرفته است ضمن آگاه کردن متصدیان کافی نت از جرائم سایبری و به روز کردن اطلاعات آنها سعی در پیگیری جرایم اینترنتی و آگاه ساختن قشر مردم از خطرات و خسارات جرایم اینترنتی دارد چه بسا از کافی نت ها به عنوان بازوی کمکی خود درآگاهی و اطلاع رسانی موارد امنیتی و سایبری به مردم استفاده می کند در اختیار اعضاء قرار میگیرد

logo-samandehi