دوشنبه، 22 شهریور 95 - 10:24

 

در این گفتگو نظرات آقای مهندس شفیعی مدیرکل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در خصوص کاهش تعرفه ی اینترنت و موضوعات مرتبط را بخوانید.

موضوع این روزها کاهش نرخ اینترنت است. شما این کاهش قیمت را چگونه ارزیابی میکنید؟

در واقع در راستای کاهش قیمت اینترنت که بر اساس مصوبه شماره ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ ۲۲/۳/۹۵ انجام شده سیاست دولت در این سال ها بوده که همواره بر کاهش هزینه اینترنت در سبد هزینه های خانوار تاکید داشته است و می‌تواند موجب استفاده بیشتر کاربران نهایی/خانگی از اینترنت شود.

آیا این کاهش برای شرکتها هم لحاظ شده یا فقط کاربران نهایی شامل این کاهش قیمت هستند؟

نظر به این که دارندگان پروانه های جدید ارائه خدمات اینترنت (FCP و ServCo)، این خدمات را در محدوده کل کشور دریافت و ارائه می‌دهند، در مصوبات شماره های ۲ الی ۴ جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه دریافت عمده خدمات اینترنت و ارتباطات داخل کشور نسبت به تعرفه های قبلی، به شکل پلکانی کاهش یافته است، به این صورت که دارندگان این پروانه‌ها در صورتی که میزان پهنای باند درخواستی‌شان از شرکت ارتباطات زیرساخت از یک مقدار بیشتر باشد، اینترنت را ارزان تر دریافت می‌کنند و هر چه پهنای باند بیشتری دریافت نمایند، سود بیشتری از فروش اینترنت نصیب ایشان می‌شود.
البته لازم به ذکر است، بهره‌مندی دارندگان پروانه از تعرفه‌های این مصوبه مستلزم عقد قرارداد جدید بوده و کلیه شرکت‌ها موظفند ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نسبت به تعیین تکلیف بدهیهای قبلی با شرکت ارتباطات زیرساخت و عقد قرارداد جدید اقدام کنند.

این سوال برای کاربران مطرح است که وضعیت کاربرانی که سرویس سالیانه خریداری کرده اند، با کاهش قیمت اینترنت چگونه می شود؟

طبق ماده ۵ مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تغییر قرارداد‌های موجود مشترکین براساس تعرفه های جدید اجباری نیست، ولی در صورت تمایل مشترکین، ارایه کننده خدمات می تواند قراردادهای موجود را به روز رسانی کند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که شرکت زیرساخت برای فرار از موضوع انحصار پهنای باند، اقدام به کاهش قیمت اینترنت کرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

اطلاعی از دلایل کارشناسان مورد اشاره ندارم، اما موضوع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت که یک شرکت دولتی است در خصوص انتقال اینترنت از درگاه‌های بین‌الملل به داخل کشور و نیز انتقال پهنای باند بین استان‌ها به دلیل الزامات حاکمیتی است و به نظر می‌رسد موضوع کاهش قیمت اینترنت برای کاربران نهایی ربطی به انحصار در این زمینه نداشته باشد.

جداسازی میزان مصرف ترافیک داخلی از خارجی به چه صورت برای کابران قابل لمس خواهد بود؟

با توجه به الزامی که در مصوبه فوق دیده شده، دارندگان پروانه میبایست تا ۱/۱۱/۹۵ ترافیک داخلی را از ترافیک بین الملل تفکیک نمایند. بنابر این شرکت ها در حال تغییراتی در CRM خود هستند به نحوی که میزان ترافیک مصرفی هر مشترک را به صورت جداگانه و برای رؤیت ایشان در پنل مشترکین قرار دهند.

تفاوت نرخ استفاده از اینترنت داخلی و خارجی چگونه است؟

خدمات دسترسی به اینترنت از طریق ADSL و یا Wi-Fi در هر دو روش حجمی و غیر حجمی به صورت یک بسته به مشترک ارائه میشود و تعرفه ترافیک داخلی و بین الملل از هم جدا نشده و در هر میزان حجم خریداری شده توسط مشترک، نسبت ۲ به ۱ در ترافیک داخلی به خارجی رعایت می‌شود. به عنوان مثال در روش غیر حجمی یا بر اساس سرعت دسترسی، یک سقف حجم مصرفی برای ترافیک داخلی و یک سقف حجم مصرفی برای ترافیک بین الملل برای مشترک در نظر گرفته شده است که سقف حجم ترافیک داخلی ۲ برابر سقف حجم ترافیک بین الملل است. در روش حجمی نیز همین نسبت برای حجم ترافیک خریداری شده، رعایت می‌شود.

هدف از جداسازی مصرف ترافیک داخلی از خارجی چیست؟

همانگونه که در پاسخ به سوال ۱ عرض شد، در راستای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی و برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، با تدابیر مختلف از جمله الزام انتقال بسیاری از سرورها به داخل کشور، حجم بالایی از میزان ترافیک مصرفی به داخل کشور منتقل شد که بررسی ترافیک مصرفی مشترکین، این موضوع را اثبات میکند. بنابراین برای کاهش هزینههای خانوار در استفاده از ترافیک انتقال داده، این الزام به جدا سازی و در نظر گرفتن ترافیک دو برابر داخلی در این مصوبه قرار داده شد.

مدل فروش اینترنت ثابت بر پایه سرعت چگونه است؟

بر اساس مصوبه شماره ۱ جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه خدمات دسترسی به اینترنت از طریق ADSL و یا Wi-Fi به دو صورت غیر حجمی و حجمی دیده شده است. در روش غیر حجمی یا به عبارت دیگر بر اساس سرعت دسترسی، یک سقف هزینه اشتراک ماهیانه برای هر سرعت مشخص و به ازای یک سقف معین از حجم ترافیک داخلی و خارجی، تعیین شده است که جزئیات آن در جدول شماره ۱ آورده شده است.در روش حجمی، تعرفه بر اساس حداقل سرعت دسترسی و حجم مصرفی تعیین می‌شود. به این صورت که به ازای هر حداقل سرعت، یک هزینه برقراری و نگهداری ماهانه طبق جدول شماره ۲ تعریف شده و همچنین به ازای هر گیگا بایت مصرفی نیز مبلغی طبق جدول شماره ۳ دریافت می‌شود.ضمناً توضیحات کامل نحوه محاسبه تعرفه با جزئیات بیشتر در متن خود مصوبه شماره ۱-۲۳۷ موجود و از طریق وب سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نشانی www.cra.ir در بخش مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قابل دسترس برای عموم می باشد.

net1 net2 net3

 

logo-samandehi