سه شنبه، 21 دی 95 - 08:50

 

نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۶ با تمام حواشی قبل از برگزاری و حین برگزاری در آبان ماه برگزار شد.نمایشگاهی که امسال همزمان با ۳ نمایشگاه دیگر برگزار شد و انتظار میرفت با توجه به صحبتهای مسئولین در خصوص هم افزایی این دوره با دیگر نمایشگاه ها شاهد تغییرات محسوسی چون بازدیدکننده متخصص،حضور شرکتهای اصلی،تنوع رسته ها باشیم که بر اساس گزارشات ،اتوکام بیش از بیش نیاز به مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق بعنوان نمایشگاهی که معرف اصفهان است، می باشد .

عصرارتباط طبق روال همیشگی در حین برگزاری نمایشگاه گزارشی از شرکتهایی که بعنوان غرفه دار در نمایشگاه حضور دارند را تهیه میکند.امسال علاوه بر شرکت کننده های ،نظرات تعدادی از بازدیدکنندگان را جویا شدیم.علاوه براین نظرسنجی آنلاینی را در ایام برگزاری این نمایشگاه برگزار کردیم که تصویر زیر گویای همه چیز است.

اولین موضوعی که در این نمایشگاه به چشم می خورد حضور کمرنگ خبرگزاری ها و رسانه ها جهت پوشش خبری این رویداد بود.حتی اگر کلید واژه اتوکام را در گوگل جستجو کنیم بجز پستهای دعوت شرکت کننده ها در سایت های خودشان،مطلبی از اتوکام در خبرگزاری های بزرگ و رسانه های مطرح یافت نمیشود و این نشان از عدم ارتباط صحیح برگزارکننده ها با رسانه ها جهت اطلاع رسانی این رویداد مهم در اصفهان می باشد که عملا تاثیر بسزایی در بازدید از نمایشگاه داشته است.

نکته ی دیگر اینکه انتظار میرفت که با همزمان برگزار کردن ۴ نمایشگاه در یک تاریخ،شاهد تبلیغات گسترده ای در سطح اصفهان و کشور باشیم که این امر حتی در اصفهان مشاهده نشد و تقریبا همان روال همیشگی تبلیغات برای این نمایشگاه لحاظ شد که برگزار کنندگان میتوانستند از قدرت فضای مجازی برای معرفی و دعوت به حضور ،شرایط مساعدتری برای شرکت کنندگانی که با هزینه های بالا و رکود موجود در بازار پا به این نمایشگاه گذاشتند را فراهم کنند.

موضوع دیگری که جا دارد سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان به آن توجه ویژه داشته باشد این است که اگر همانطور که قبل وحین برگزاری نمایشگاه، از آن بعنوان بزرگترین نمایشگاه تخصصی یاد میکنند و در روزهای قبل از برگزاری اصطلاحا بازار گرمی میکند با پایان یافتن نمایشگاه به یکباره در سکوت فرو می رود.بهتر است بعد از برگزاری نمایشگاه حداقل گزارشی از این نمایشگاه را به اطلاع فعالان این حوزه برساند.اینکه در این دوره با برگزاری چه دستاوردهایی حاصل شده است؟تعداد بازدید از این نمایشگاه را اعلام کند و بسیار اطلاعات دیگر که در حوزه برندینگ نمایشگاه تاثیر بسزایی دارد و برای سالهای آتی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.راهکارهایی که امسال جواب نداده است سال دیگر انجام نشود و پارامترهای دیگری که میتواند در برگزاری یک نمایشگاه مفید واقع شود تا به یک نمایشگاه به معنی واقعی بین المللی برسیم نه تنها بعنوان پسوند تزئینی مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بخواهیم از مشکلات محل برگزاری مثل پارکینگ،کف پوش های نامناسب سالن ها،پرداخت هزینه برای اینترنت چشم پوشی کنیم امسال شاهد مواردی چون حضور غرفه های نامرتبط در بیرون از سالنهای برگزاری،،عدم بازدید تخصصی ،عدم کارآمدی بازدید در نوبت صبح بودیم.

یکی از موضوعاتی که مورد توجه ما قرار گرفت توزیع بلیط های بازدید رایگان از نمایشگاه در شب آخر توسط یکی از کارکنان تیم برگزاری بودیم .سوالی که به ذهن میرسد این است که توزیع اینگونه در آخرین شب برگزاری و ۲ ساعت مانده به پایان کار نمایشگاه چه لزومی داشته است؟چرا در توزیع این بلیط برنامه ی کارآمدتری وجود نداشته است تا استفاده مناسبتری از این ظرفیت شود؟یا اگر برای تشویق بازدید از این نمایشگاه صورت گرفته است چرا از روزهای آغازین این حرکت انجام نگرفته است و بهتر بود امسال با توجه به وضعیت اقتصادی نمایشگاه و همزمان برگزار شدن ۴ نمایشگاه،بصورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان می بودند.
در بسیاری از نظرات اعلام شده به ما وجه تشابهی وجود داشت.همه از در اختیار گرفتن فضای زیادی از نمایشگاه به اپراتورها و سرویس های اینترنتی گله مند بودند بطوری که از نمایشگاه اتوکام بعنوان نمایشگاه اینترنت نام می بردند.البته بواسطه عدم حضور شرکتهای اصلی در رسته های دیگر،غرفه های شرکتهای اینترنتی بواسطه جذابیت در نوع خدماتی که ارایه میدادند بیشتر به چشم می آمد.اتوماسیون اداری و کامپیوتر تنها شامل اینترنت نیست و حوزه های زیادی را تحت پوشش قرار میدهد!!

امسال جهت داشتن یک نظرسنجی کاملترپارامترهای چون اطلاع رسانی،بازدیدکننده تخصی،تنوع رسته ها،حضور شرکتهای اصلی و…. را در فرمهایی ارایه دادیم که غرفه داران میتوانستند از بین ۴ گزینه عالی،خوب،متوسط و ضعیف نظرات خود را در خصوص این نمایشگاه اعلام کنند.در ادامه نظرات غرفه داران نمایشگاه را میخوانیم:

مهندس خشویی مدیر آی تی اداره آموزش و پرورش حضور شرکتهای اصلی ، تنوع رسته های حاضر و حضور غرفه های تخصصی را متوسط و وضعیت اینترنت را ضعیف و از خدمات جانبی نمایشگاه رضایت داشتند.

مهندس محمدی مدیرعامل شرکت شبکه پرداز تاریخ و ساعات برگزاری،حضور شرکتهای اصلی و وضعیت اینترنت را ضعیف،حضور غرفه های تخصصی را متوسط دانستند.وی استقبال از نمایشگاه و بازدیدکننده متخصص را خوب اعلام کردند.

مهندس مسعودی مدیرعامل شرکت داده نما بازدیده کننده متخصص ،تنوع رسته ها و غرفه های تخصصی را متوسط،استقبال از نمایشگاه را خوب عنوان کردند.

دکتر حصارشکن نماینده های وب غرفه های تخصصی،حضور شرکتهای اصلی ، بازدیدکننده متخصص و وضعیت اینترنت را ضعیف،استقبال کلی از نمایشگاه و تنوع رسته ها را متوسط اعلام کردند.

مهندس یحیی پور مدیر منطقه ی استانی مبین نت تاریخ و ساعت برگزاری،وضعیت اینترنت،بازدیدکننده متخصص را ضعیف،حضور شرکتهای اصلی رامتوسط و استقبال از نمایشگاه را خوب توصیف کردند.

مهندس کریمی مدیرعامل شرکت آرامین جانمایی غرفه ها،بازدیدکننده متخصص و تنوع رسته ها را ضعیف،بازدیدکننده متخصص را متوسط اعلام کردند.

دکتر علی پور مدیرعامل فروشگاه نوت بوک آبی تاریخ و ساعت برگزاری ،بازدیدکننده متخصص،غرفه های تخصصی،حضور شرکتهای اصلی،تنوع رسته ها و وضعیت اینترنت را ضعیف و تنها خدمات جانبی را متوسط دانستند.
مهندس میرحسینی مدیرعامل شرکت کامپیوتر گستر اطلاع رسانی،حضور شرکتهای اصلی،غرفه های تخصصی را متوسط و نسبت به مواردی چون بازدیدکننده و استقبال از نمایشگاه را خوب اعلام کردند.

مهندس نیازی منش یکی از مسئولین غرفه ی کارآفرینی بازدیدکننده متخصص و اینترنت نمایشگاه را ضعیف،غرفه های تخصصی،تنوع رسته ها را متوسط توصیف کردند.
مهندس احمد آژیراک مدیر نرم افزار فولاد تکنیک بازدیدکننده متخصص،حضور شرکتهای اصلی و تنوع رسته ها را ضعیف اعلام کردند.

مهندس دانشپور مدیر روابط عمومی گرین بازدیدکننده متخصص،حضور شرکتهای اصلی را ضعیف،تنوع رسته ها را متوسط و استقبال از نمایشگاه را خوب اعلام کردند.
مهندس هاشمی نژاد مدیرعامل شرکت تاپکو که از نمایشگاه بازدید داشتند عنوان کردند که نمایشگاه از حالت تخصصی که بازدیدکننده متخصص را مایل به بازدید از نمایشگاه کند خارج شده و بیشتر حالت بازاری برای عرضه یکسری نرم افزارهای حسابداری و سرویس های اینترنتی شده است.

مهندس شفیعی مدیرعامل شرکت طرح و توسعه آراد گفت : امیدواریم که هر چه سریعتر محل نمایشگاه های جدید اصفهان کامل شود تا حداقل نمایشگاه آی تی با شرایط مطلوبتری داشته باشیم

مهندس محمدرضا همتی از شرکت کوه نور نیز گفتند که انتظار بیشتری از اتوکام داشتند که پس از بازدید از نمایشگاه نوآوری،محصولات جدید و حرف جدیدی را در این دوره ندیدند.

خانم مهندس پاکروان از شرکت ترنج گفتند بعد از چندین دوره حضور در نمایشگاه،امسال بواسطه رکود موجود در اتوکام شرکت نکردیم.امسال فضای نمایشگاه را بیشتر شرکتهای اینترنتی و خدماتی در اختیار گرفتند و در رسته های دیگر تنوع خاصی را مشاهده نکردیم.
همانطور که در مقالات قبلی در خصوص بی برنامگی نمایشگاه های فاوا مفصل نوشتیم و از پارامترهای چون برنامه ریزی،استاندارد و زمان بندی جهت کارآمدتر شدن نمایشگاه های آی تی نام بردیم.
آنچه مشخص است و با توجه به نظرات غرفه داران و بازدیدکنندگان ،هنوز اتوکام ۲۲ ساله نتوانسته اعتماد بازدیدکننده متخصص و شرکت های اصلی را کسب کند. چرا که شرکتهای بزرگ آی تی اصفهان دیگر تمایلی به حضور در اتوکام ندارند و قسمت تلخ این موضوع این است که همین شرکتها در دیگر نمایشگاه های شهرهای دیگر حاضر میشوند.

logo-samandehi