سه شنبه، 30 دی 99 - 03:16

 

 

امروزه اصلاحات اقتصادی از نوع تشکیل و راه اندازی بنگاه های کوچک و متوسط در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای درحال‌توسعه به عنوان یک رویکرد راهبردی استفاده می شود و لزوم تغییر نقش دولت، توانمندسازی بخش خصوصی، رقابت پذیری اقتصاد و تعامل با قواعد جهانی-سازی … و سیاستگذاری‌های مبتنی بر آزادسازی اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را برای توسعه فعالیت¬های اقتصادی ضرورت می بخشد.ویژگی های حیاتی بنگاه های کوچک و متوسط، ازجمله انعطاف پذیری در مقابل تغییرات بازار و محیط، به نتیجه رسیدن سریع فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاه ها، برخورداری کارکنان این شرکت ها از انگیزه بالا، سرمایه اولیه محدود موردنیاز این بنگاه ها، محرک اصلی تحقق کارآفرینی و غیره، آن ها را به مهم ترین عامل رشد، نوآوری و تحرک اقتصادی و توسعه کشورها، به¬ویژه کشورهای درحال‌توسعه و یاری دهنده آن ها در مرحله گذار اقتصادی تبدیل کرده است.

برای نمونه چشم انداز توسعه ۲۰۲۰ مالزی، سیاست های توسعه را از طریق شرکت های کسب‌وکار کوچک، برنامه ریزی کرده است. این شرکت ها نقش مهمی را در توسعه اقتصادی مالزی ایفا می  کنند. این شرکت ها ۹۳.۸ درصد از شرکت های فعال در بخش صنعت، ۲۷.۳ درصد از کل تولیدات کارخانجات، ۲۵.۸ درصد از ارزش‌افزوده تولید، ۲۷.۶ درصد از دارایی های ثابت و ۳۸.۹ درصد از استخدام نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده اند. هم چنین شواهد نشان می دهد که این شرکت ها نقش مهمی را در توسعه اقتصاد ملی کشور مالزی بر عهده‌دارند.
در حال حاضر کووید ۱۹، بنگاه های کوچک و متوسط (SME) در سراسر جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است و تعامل با این مشاغل برای کمک به آن ها در نوآوری، ایجاد انعطاف-پذیری و گسترش به بازارهای جدید بیش از هر زمان دیگری مهم است.

بر اساس گزارش اتحادیه ارتباطات راه دور سازمان ملل متحد، بنگاه های کوچک و متوسط بیش از ۹۰ درصد مشاغل سراسر دنیا را تشکیل می دهند و بیش از ۵۰ درصد اشتغال را تأمین می کنند. تلاش های آن ها مستقیماً به رشد اقتصاد جهانی و پیشرفت به سمت اهداف توسعه پایدار (SDG) کمک می کند.به همین دلیل حمایت از SME ها برای ادامه نوآوری ها، فرآیندهای اتصال و دیجیتالی سازی برای بازپرداخت مؤثر و کارآمد بسیار مهم است.اتحادیه ارتباطات راه دور سازمان ملل، با مشارکت SME ها در تدوین استانداردهای بین المللی و تلاش برای تدوین راه حل های جدید فناوری، از شرکت های نوپا در کار خود، برای تشکیل مشارکت های جدید، برای دستیابی به مقیاس و دستیابی به بازارهای جهانی حمایت می کند.SME ها و شرکت های نوپا موتورهایی برای نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. آن ها با مشارکت در کار ITU، ایده ها و راه حل هایی را در زمینه های مهم، مانند؛ بهداشت، امور مالی، حمل‌ونقل، آموزش‌وپرورش و شهرهای هوشمند، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ماهواره های کوچک، بلاک چین، اینترنت اشیا و ارزیابی کیفیت خدمات ارائه می دهند. هم چنین بنگاه های کوچک و متوسط می توانند در زمینه ارتباطات رادیویی (ITU-R) استانداردسازی ارتباط از راه دور (ITU-T) و توسعه ارتباطات از راه دور (ITU-D) به عنوان اعضا یا همکاران شرکت کنند.

هم چنین شرکت های نوپا و کوچک و متوسط می توانند به عضویت ITU بپیوندند تا با ۱۹۳ کشور عضو ITU و حدود ۹۰۰ شرکت، دانشگاه و سازمان های بین المللی و منطقه ای همکاری کنند. درعین‌حال فرصت هایی برای همکاری با بازیگران جهانی تجارت و شبکه با بیش از ۰۰۰, ۲۰ رهبر و متخصص در ارتباطات از راه دور، ماهواره ها، پخش، محاسبات و موارد دیگر وجود دارد.مطالعات انجام‌شده از سوی OECD – سازمان همکاری و توسعه اقتصادی – و مرکز تجارت بین الملل نشان داده است که SME هایی که با شرایط به وجود آمده از کووید ۱۹، دست‌وپنجه نرم می کنند نیاز به پشتیبانی برای انعطاف¬پذیری، مشاوره در مورد تداوم تجارت و کمک به تحول دیجیتالی دارند.ITU هم چنین بستری را برای SME ها فراهم می کند تا مهارت¬های دیجیتالی و رهبری خود را بهبود بخشند و راه حل های آن ها را عملی تر کنند. هم چنین شبکه جهانی مرکز تحول دیجیتال از سوی ITU و Cisco در سال ۲۰۱۹، شهروندان را در مهارت های پایه و متوسط به¬صورت دیجیتال آموزش می دهد تا بتوانند در اقتصاد دیجیتال هم سهیم باشند.دیگر آنکه ITU در میان سایر فعالیت¬ها، برنامه¬ها و مهارت ها، آموزش هایی را برای زنان کارآفرین فراهم می کند تا از شکاف دیجیتالی افزایش یافته جنسیتی عبور کنند.


شناخت تلاش های SME

با بهبود اوضاع جهان از همه گیری کرونا، بازنگری در زنجیره های ارزش اقتصاد دیجیتال مهم است؛ زیرا که ایجاد رشد اقتصادی یا تأمین معیشت پایدار، با استفاده از دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات، بدون حضور نوآوران دیجیتالی، ناکام خواهد ماند.برخی از این راه حل ها از سوی مشاغل کوچک و متوسط ارائه می¬شود که از نزدیک با جوامع همکاری می کنند. چالش های نوآوری ITU در سال ۲۰۲۰ یکی از این بسترها، برای نوآوران و سازندگان اکوسیستم، جهت ارائه پروژه¬هایی بود که جوامع آن ها را به یک جامعه دیجیتالی پررونق تبدیل می کنند.درنهایت این که بنگاه های کوچک و متوسط از ایجاد یک جمع آوری محتوای تلفن همراه و بستر تبلیغاتی تا ارائه بسترهای توسعه استعدادها و رفع شکاف جنسیتی در امنیت سایبری، برای جهانی پسا همه گیر، ایده های مختلفی را ارائه داده اند.

logo-samandehi