دوشنبه، 20 مرداد 93 - 08:43

 

یکی از بهترین روش های بازاریابی، بازاریابی اینترنتی است و یکی از بهترین روش های بازاریابی اینترنتی هم، بازاریابی شبکه های اجتماعی است. البته این نوع بازاریابی هم مثل انواع دیگر راه و رسم خودش را دارد.
۱۵ باید و نباید در بازاریابی شبکه های اجتماعی
خیلی از کارهایی که در این حیطه انجام می شوند کاملا اشتباه هستند و متاسفانه بسیاری از افراد نادانسته مرتبا مرتکب همین اشتباهات می شوند و از سوی دیگر خیلی اقدامات هستند که کمتر کسی به آنها توجه می کند. این سردرگمی من را برآن داشت تا در این مقاله ۱۵ باید و نباید رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی را با شما به اشتراک بگذارم تا شما نیز درگیر این اشتباهات نشوید.

باید ها و نباید های شبکه های اجتماعی

خودخواه نباشید

اولین و رایج ترین اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی، خودخواه بودن است. نکته مهم این است که در شبکه های اجتماعی خودخواه بودن هیچ سودی ندارد. برخی از کسب و کارها هستند که فقط به خودشان توجه دارند و همواره از خودشان و مسائل مربوط به خودشان حرف می زنند.
اگر نگاهی به مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط این کسب و کارها در شبکه های اجتماعی بیاندازید، می بینید که تفریبا تمامی مطالب آنها یا در مورد کسب و کار و برند خودشان است یا درخواست هایی که از دیگران در راستای پیشبرد اهداف و جایگاه خود داشته اند. اگر شما نیز چنین رفتاری در شبکه های اجتماعی دارید باید توجه کنید که این خودخواهی است و خودخواهی هم مثل دنیای واقعی، در شبکه های اجتماعی نیز چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

ارزشمند باشید

شبکه های اجتماعی نوع دیگری از ارتباط هستند و این یعنی باید سعی کنید کاری کنید که درخور توجه دیگران باشید تا بتوانید با مشتریان، طرفداران و دیگر کسب و کارهای مرتبط ارتباط برقرار کنید. به این فکر کنید که چه محتوایی می توانید به اشتراک بگذارید تا طرفداران بیشتری به سوی خود جذب کنید.
یکی از اهداف شما باید این باشد که کاری کنید تا دیگران مشتاق خواندن مطالب شما باشند، به بیان دیگر باید ارزشمند باشید. اگر محتوای ارزشمند با دیگران به اشتراک بگذارید، دیری نمی گذرد که ببینید دیگران هر روز سری به مطالب شما می زنند تا ببینند چه حرفی برای گفتن دارید.

میانبر نزنید

هیچ موفقیتی در زندگی بدون تلاش به دست نمی آید، این موضوع در شبکه های اجتماعی نیز صدق می کند. هیچ جادویی یا میانبری وجود ندارد. برای رسیدن به موفقیت باید برنامه ای بلند مدت داشت. خرید دنبال کننده در شبکه های اجتماعی شما را به هیچ موفقیتی نمی رساند.اگر فکر می کنید می توانید با چنین حقه هایی دیگران را به این اشتباه بیاندازید که برند شما بسیار معروف و معتبر است باید تذکر داد که خیلی راحت می توان متوجه شد که این محبوبیت حقیقی نیست. اگر به دنبال نتایج واقعی هستید باید این را بدانید که این کار وقت می برد. به جای میانبر زدن، روی یک برنامه بلند مدت برای رسیدن به موفقیت در شبکه های اجتماعی تمرکز کنید.

جایی که مهم است بازاریابی کنید

درست است! شبکه های اجتماعی زیادی را می توان در اینترنت پیدا کرد. ولی این بدان معنا نیست که شما باید در همه آنها حضور فعال داشته باشید. بهترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی شما، آن دسته از شبکه های اجتماعی هستند که کاربران مورد نظر شما در آن حضور فعال دارند. به مخاطبان خود فکر کنید و اینکه بیشتر وقت آنلاین خود را کجا سپری می کنند و تمام توان و وقت خود را در همان شبکه خرج کنید.

از عکس های انحصاری استفاده کنید

وقتی عکسی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید بهتر است در نظر داشته باشید که بهتر است عکس هایتان تکراری نباشند و متعلق به جای دیگری نباشند. اگر عکس هایی که به اشتراک می گذارید مختص برند خوتان باشد جلوه بهتری برای مخاطبان و طرفداران شما دارد و کار شما ارزشمندتر محسوب می شود.

معتبر باشید

معتبر بودن کلید ساخت هویت آنلاین برای یک کسب و کار است. وقتی کسب و کاری را راه اندازی می کنید خودتان بهتر از هر کس دیگری در مورد آن کسب و کار اطلاعات دارید. بنابراین سعی کنید در محیط آنلاین هم همان طور کسب و کار خود را نشان دهید که واقعا هست. توضیح این مورد کمی سخت است ولی وقتی کسی جلوه آنلاین کسب و کار شما را می بیند باید به خوبی متوجه شود که با چه کسب و کاری رو به رو است. معتبر بودن و با ثبات بودن یکی از مهم ترین راه کارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

مثل روح نباشید

استفاده بیش از حد از اتوماسیون در بازاریابی شبکه های اجتماعی اشتباه است. البته بهره برداری از روش های اتوماسیون در شبکه های اجتماعی چندان هم بد نیست و اگر به درستی از آن استفاده شود می تواند خیلی به درد بخورد ولی باید در نظر داشت که نباید از حد گذشت. اگر به روش های اتوماسیون در شبکه های اجتماعی متکی باشید و خودتان را پشت این روش ها پنهان کنید و مثل یک روح از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، روش شما اشتباه است. در آینده در مورد اتوماسیون در شبکه های اجتماعی بیشتر بحث خواهیم کرد.

راه های مختلف را آزمایش کنید

هر کسب و کاری متفاوت است و به همین خاطر هر استراتژی ای در شبکه های اجتماعی نیز متفاوت خواهد بود. شما هیچ وقت نمی توانید متوجه شوید کدام راه برای شما از همه بهتر است مگر آنکه راه های مختلف را امتحان کنید. از آزمایش کردن نترسید و روش های مختلف را امتحان کنید و بررسی کنید که کدام استراتژی نتیجه بهتری برای کسب و کار شما به دنبال دارد.
در داد و ستد های اجتماعی شرکت کنید
شبکه های اجتماعی یک جریان دو طرفه هستند. تا زمانی که به خواسته های دیگران اهمیت ندهید دیگران هم به خواسته های شما اهمیت نخواهند داد. به مخاطبان خود ارزش بدهید تا زمانی که وقتش رسید دیگران هم برای شما ارزش قائل شوند و شما را خودخواه ندانند ( مورد اول را ببینید )

مخاطبان خود را بشناسید

استراتژی شما در شبکه های اجتماعی زمانی موفق است که مخاطبان به مطالب شما توجه کنند و به آنها پاسخ دهند. برای اینکه بتوانید محتوایی تولید کنید که توجه مخاطبان را به خود جلب کند باید به خوبی آنها را بشناسید و بدانید آنها دنبال چه نوع محتوایی هستند. هر چه مخاطبان خود را بهتر بشناسید، بازاریابی شما هدفمندتر و موثرتر خواهد بود.
حواستان به کارمندان و همکارانتان باشد
اگر کارمندان و یا همکاران تان هم در شبکه های اجتماعی فعال هستند بهتر است برای کسب و کار خود قوانینی در استفاده از شبکه های اجتماعی معین کنید تا همه همکاران یا کارمندان تان در مورد کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی حضوری هماهنگ داشته باشند. چند نمونه وجود داشته که شخصی در یک زمینه حرف اشتباهی در شبکه های اجتماعی زده و باعث شده اعتبار کل یک شرکت زیر سوال برود. بنابراین بهتر است مراقب اینگونه اشتباهات باشید مخصوصا اگر کسب و کار شما مشهور و معتبر است.

هر شبکه اجتماعی استراتژی خاصی دارد

هر شبکه اجتماعی متفاوت است و بنابراین هر کدام استراتژی متفاوتی هم می خواهند. همه چیز به نوع محتوای رایج در هر شبکه مرتبط است. اگر می خواهید موفق شوید باید در هر شبکه اجتماعی همان نوع محتوایی را به اشتراک بگذارید که مورد پسند کاربران آن شبکه است. مثلا در پینترست عکس ها و اینفوگرافیک ها حرف اول را می زنند، تامبلر بیشتر به درد فایل های GIF می خورد، جملات کوتاه و موثر و همین طور اشتراک گذاری لینک مطالب در توییتر متداول تر است، محتوای طولانی تر از ۱۴۰ کاراکتر را می توان برای فیسبوک و گوگل پلاس در نظر گرفت و محتوایی که بیشتر مربوط به کسب و کار است هم در لینکداین باید به اشتراک گذاشت. یک نوع محتوا را در همه شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید، این کار چندان درست نیست.
از نظرات توهین آمیز نترسید
همیشه افرادی هستند که از کسب و کار شما خوششان نیاید یا حتی از آن متنفر باشند. بدترین کاری که می توانید بکنید این است که به خاطر این افراد از حضور در شبکه های اجتماعی خودداری کنید. حداقلش این است که می توانید با نظرات مخالف هم آشنا شوید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید. از نظرات منفی و شاید توهین آمیز نترسید، اینگونه نظرات همیشه برای هر کسب و کاری وجود دارند. رضایت همه افراد را هرگز نمی توان جلب کرد.

ارتباط برقرار کنید

بازاریابی خصوصا از نوع شبکه های اجتماعی تماما حول محور برقراری ارتباطات می چرخد. هر چقدر بیشتر و بهتر با مخاطبان کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید و رفتار اجتماعی تری داشته باشید، آنها نیز در مورد کسب و کار شما نظر بهتر و مثبت تری پیدا خواهند کرد. برقراری ارتباط با مخاطبان یک ضرورت در بازاریابی شبکه های اجتماعی است.
چیزی برای اشتراک گذاشتن داشته باشید
یکی دیگر از مهم ترین نکات این است که اگر چیزی برای اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی نداشته باشید نباید انتظار موفقیت را داشته باشید. وبلاگ نویسی بهترین راه برای تولید محتوایی است که بتوانید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با وبلاگ نویسی نه تنها ترافیک را به سمت وب سایت خود و در نهایت کسب و کار خود جذب می کنید، بلکه این امکان را به دیگران می دهید تا در شبکه های اجتماعی محتوای شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

نتیجه

نکاتی که در بالا ذکر شد ۱۵ مورد از مهم ترین مواردی است که در بازاریابی شبکه های اجتماعی باید مورد توجه قرار داد. در همین رابطه به شما پیشنهاد می کنم مقاله « اهمیت هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی »   را بخوانید تا بیشتر با میزان اهمیت هشتگ آشنا شوید. در آینده نیز مطالب بیشتری در این مورد با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. منتظر دیدگاه های شما هستیم.

logo-samandehi