دوشنبه، 06 خرداد 92 - 12:32
IPV6

 

IPV6

IPV6

IPV6 سیستم جدید آدرس دهی بر اساس پروتکل اینترنتی است که می تواند تعداد آدرس های اینترنتی را نسبت به IPv4 تا چندین برابر افزایش دهد.در حالی که IPv4 می تواند ۳/۴ میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کند، IPV6 می تواند از دو هزار و ۱۲۸ میلیارد آدرس اینترنتی پشتیبانی کند و بر این اساس IPهای بیشتری ایجاد شود. در خاورمیانه نیز شرکت های اینترنتی و مخابراتی از سال های قبل تلاش هایی را برای به روز رسانی سیستم های آدرس گذاری اینترنتی انجام داده بودند و موفقیت هایی را هم کسب کرده بودند که از جمله آنها می توان به شرکت اماراتی اتصالات اشاره کرد. این شرکت از سال ۲۰۰۱ تاکنون از سیستم IPV6 استفاده می کند و به همین خاطر نسبت به رقبای خود موفق تر بوده است.به طور کلی زمانی که تعداد مشترکان تلفن همراه در یک منطقه افزایش می یابد و درخواست مشترکان برای استفاده از خدماتی مثل Wi-Fi، WiMax، RFID، UWB و بلوتوث بالا می رود، کنار گذاشتن سیستم IPv4 و استفاده از IPV6 بهترین راه ممکن خواهد بود و می تواند همه مشکلات موجود را از میان بردارد.از دیگر مزایای این سیستم می توان به توانمند ی های آن برای دستگاه های قابل حمل اشاره کرد. IPV6 به تمامی مشترکان تلفن همراه امکان می دهد تا آسان تر از گذشته به شبکه های موجود دسترسی داشته باشند و بدون تماس مجدد با شبکه مرکزی و تغییر IP خود، مزایای اینترنت پرسرعت را به کار برند.اگر ما از یک تلفن همراه نسل سوم با تلفن های مجهز به IP استفاده می کنیم، IPV6 مهم ترین نیاز کنونی ما محسوب می شود.این امکانات فنی، سیستم IPV6 را به جزء لاینفک سیستم های اینترنتی و مخابراتی امروزی تبدیل می کند و می تواند محرکی برای تغییر IPv4 به آن محسوب شود. اما سوالی که برای مدیران IT باقی می ماند آن است که آیا این افراد واقعاً مجبورند سیستم خود را به IPV6 تغییر دهند؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم : «بله، آنها مجبورند به IPV6 مهاجرت کنند.» آنچه که موفقیت شرکت های فعال در این زمینه را تضمین می کنند استفاده از این سیستم است و اگر این شرکت ها در آینده نزدیک سیستم IPV6 را به کار نگیرند، به طور قطع از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

محدودیت های IPv4

۱٫رشد سریع و غیر قابل کنترل حجم جداول مسیر یابی روتر های هسته مرکزی اینترنت ۲٫پیکربندی دستی یا DHCP 3.امنیت ( Security ) پایین ۴٫– QoS (Quality of Service پایین .( Qos درIPv4 بصورت udp است نه tcp )5.فضای آدرس دهی محدود

خصوصیات  IPv6

شکل و فرمت هدرهای جدید،فضای آدرس دهی بالا،مسیر یابی بهینه و تقلیل جداول مسیر یابی ،پیکربندی اتوماتیک و پشتیبانی از حالتهایState full  State less (با استفاده از  Link local address،امنیت بالاBuilt in security ، داشتن پروتکل جدید برای کشف همسایه ( NDP ) ،آدرس دهی کاربران متحرک Mobility ، قابلیت توسعه پذیری Extensibility

امنیت در IPV6

امنیت در IPV6  در دو بخش تصدیق (Autbentication)و رمزنگاری(Encryption) در لایه IP انجام میشود و با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده در طراحی این پروتکل ، این امکان وجود خواهد داشت تا با استفاده از استاندارهای امنیتی لایه دسترسی امکان ایجاد شبکه مطمئن فراهم شود .

امنیت دروازه های بین الملل:دروازه های بین الملل از آنجائیکه تنها نقاط ارتباطی با شبکه جهانی اینترنت هستند ، از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بایستی تدابیر خاص و ویژه های در این بخش صورت پذیرد . تامین امنیت آنها با استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری دیوار آتش و پیکربندی مناسب مسیریابهای دروازه بین الملل انجام خواهد.

امنیت در بخش دسترسی شبکه :شبکه های دسترسی ، بصورت شبکه های دسترسی پهن باند بوده و از تکنولوژی DSL ، بی سیم و فیبر و … جهت سرویس دهی به کاربران استفاده می شود، هر کدام از این شبکه ها از نظر امنیت کاملاٌ منحصر به فرد و مخصوص به خود می باشند .

 امید تقی زاده مدیرعامل شرکت فناوران توسعه omid.taghizadeh@gmail.com

امید تقی زاده مدیرعامل شرکت فناوران توسعه
omid.taghizadeh@gmail.com

 امید تقی زاده مدیرعامل شرکت فناوران توسعه

omid.taghizadeh@gmail.com

 

logo-samandehi