شنبه، 29 شهریور 93 - 08:57

 

شرکت خودروسازی هوندا، در حال ساخت خودروهایی است که با حضور راننده ولی بطور خودکار عمل می کنند.این خودروها به کمک جهت یابهای تعبیه شده در خودرو شرایطی را مهیا می کنند که خودرو بتواند بدون دخالت راننده فرمان بگیرد. این اتوموبیل جدید هوندا «اکورا ار ال ایکس» نام دارد.یکی از مهندسان هوندا می گوید: “این خودور بدون راننده نیس. راننده باید در خودرو حضور داشته باشد تا عملیات خودکار اتوموبیل را کنترل کند.”

Honda-logo

این هوندای جدید که در بزرگراههای دیترویت در ایالات متحده آمریکا آزمایش شده است، بصورت هوشمند سرعت می گیرد و از این سرعت بالاتر نمی رود. در طول ۱۲ کیلومتر تست خودرو، راننده دستانش بدون حرکت ماند و خودرو مسیر را کنترل کرد.

اریک بلامبرگز، مهندس هوندا می گوید: “ ما هدف بزرگی داریم و آن، کاهش تصادفات است. البته ایمنی خودرو را هم به بالاترین حد ممکن رسانده ایم. معتقدیم اینگونه فنآوریها به ما کمک می کند که به اهدافمان برسیم. در واقع این نوع خودرو، نگرانی راننده را کاهش می دهد و سفر او را ایمن می کند.”

خودروهای الکتریکی مدتهاست جایگزین مطمئنی برای خودروهای بنزینی و گازوئیلی شده اند. اما مشکل خودروهای الکتریکی نقصان آنها در برآورده کردن خواستهای مهندسان و شارژ مداوم است.

برخی از محققان کالج سلطنتی در لندن توانسته اند شارژرهای بی سیم برای خودروهای الکتریکی تعبیه کنند.

پاول میچسون، یکی از محققان کالج سلطنتی می گوید: “شارژ کردن خودروهای الکتریکی بدون سیم کمک زیادی به ما می کند و نگاه مشتریها را تغییر خواهد داد. اما ایده شارژ کردن تجهیزات پزشکی بدون سیم مهمتر از حتی خودروهای الکتریکی است. یا مثلا اگر بتوانید موبایلتان را بی سیم شارژ کنید، خوب فوق العاده است. انجام این نوآوریها آسان نیستند اما با توجه به فناوریهای موجود ممکن خواهند بود.”

فن آوری شارژ بی سیم چگونه کار می کند؟

پدیده القای الکترومغناطیسی توسط فیزیکدان بریتانیایی مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ میلادی کشف شد. او متوجه شد که هنگامی که دو سیم پیچ نزدیک به یکدیگر و قدرت به یکی از آنها اعمال می شود، این به تولید یک میدان مغناطیسی کمک می کند. دانشمندان برای خلق شارژ بی سیم از این کشف فارادی بهره می برند.

دیوید ییتس، محقق دیگر کالج سلطنتی لندن می گوید: “ما یک فرستنده، که انرژی در این سیم پیچ را دریافت می کند، در روی دستگاه نصب می کنیم. این انرژی می تواند دستگاه های مختلف قدرتی مانند لپ تاپ، گوشی های تلفن همراه، و یا حتی اتومبیل های برقی را شارژ کند.”

logo-samandehi