سه شنبه، 05 اسفند 93 - 08:22

 

 engineerday1

معنی تحت اللفظی واژه مهندس یا engineer هم در زبان فارسی و هم در ادبیات انگلیسی به توصیف ضعیف و نارسایی می‌انجامد. برخلاف ظاهر این کلمه، “مهندس” کسی که هندسه می‌داند نیست!مهندسی یعنی به کار بردن علوم و فنون به منظور طراحی و یا توسعه ساختارها، دستگاه‌ها، ماشین آلات یا فرآیندهای تولید یا کار کردن با آن‌ها و به کار بردن آن‌ها به صورت تنها یا در ترکیب با وسایل دیگر و یا ساختن و به کار انداختن آن‌ها از طریق درک کامل ساختمان آن‌ها و یا به منظور پیش‌بینی کردن رفتار آن‌ها تحت شرایط و موقعیت‌های ویژه و معین.
روز پنجم اسفند در تقویم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی “خواجه نصرالدین طوسی ” و “روز مهندسی” اعلام شده است.خواجه نصیرالدین محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیر الدین طوسی در تاریخ ۱۵ جمادی الاول سال ۵۹۸ هجری قمری در طوس ولادت یافته است. او به تحصیل دانش علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناس ترین و با نفوذترین چهره های تاریخ اسلامی است. علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت را نزد خالویش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیر الدین طوسی را دسته ای از دانشوران خاتم فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر (یازدهم) نام نهاده اند. علامه حلی که یکی از شاگردان خواجه نصیر الدین طوسی می باشد درباره استادش چنین می نویسد: خواجه نصیر الدین طوسی افضل عصر ما بود و از علوم عقلیه و نقلیه مصنفات بسیار داشت.
به همین منظور روز تولد این فیلسوف بزرگ را روز مهندس نامگذاری نموده اند که این روز را به تمامی مهندسان عزیز تبریک عرض می نمایم.

در این اینفوگرافیک ، تعریف کامل مهندسی و همچنین هفت کار اصلی یک مهندس را خواهید دید .

1329892597_engineer-infographic_l

منبع

logo-samandehi