شنبه، 04 اسفند 97 - 05:19

 

شرکت‌ های ایران خودرو و سایپا دو غول خودروسازی ایران همچنان در سکوت مسئولان ذی‌ ربط از جمله سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، بازار خودرو را با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و شب عید رها کرده‌اند و حتی ادعای خودشان مبنی بر عرضه روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ خودرو را نقض کرده اند.
به دلیل عدم تعهدات خودروسازان داخلی به عرضه خودرو در بازار و فروش خودرو های جدید با قیمت های بالا، قیمت خودرو در سطح بازار به طور لحظه‌ای افزایش می‌یابد و تقریبا قیمت متوسط خودرو های داخلی در حال نزدیک شدن به مرز ۱۰۰ میلیون تومان است. این قاعده هم در مورد محصولات ایران ‌خودرو و هم در مورد محصولات سایپا صدق می کند.
از طرف دیگر افزایش نرخ ارز  همچنان از نیمه سال ۱۳۹۶ به بعد ادامه دارد. اگرچه خودروسازان داخلی بخش بزرگی از قطعات را در داخل تولید می‌کنند، اما بسیاری از خودروهای ساخت داخل، عمدتا مونتاژ هستند، بنابراین ارزبری بالایی دارند. حتی خودروهایی نیز که درصد بالایی از قطعات آنها در داخل تولید می‌شوند نیز به قطعات وارداتی نیاز دارند و به گفته یکی از نمایندگان مجلس، میزان ارز بری متوسط هر دستگاه خودرو به حدود ۲۰۰۰ دلار می رسد.

علاوه بر قطعات که به‌طور مستقیم بر هزینه‌های تولید اثر دارند، دستگاه‌های مورد استفاده در خطوط تولید، مواد اولیه و برخی از خدمات مورد استفاده در چرخه تولید نیز وارداتی هستند که این امر بر افزایش قیمت خودرو تاثیر دارد.
این در حالیست که قیمت خودرو های ساخت داخل در ۲ هفته گذشته تغییر فاحشی داشته و نرخ محصولات ایران ‌خودرو و سایپا حدود ۷ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
گروه صنعتی ایران خودرو لیست قیمت حاشیه بازار محصولات خود را ویژه اسفندماه ٩٧ منتشر نمود.قیمت حاشیه بازار در واقع همان قیمتی است که بر مبنای فرمول ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد تعیین می شود.

 

logo-samandehi