جمعه، 02 آبان 93 - 07:34

 

porsche-macan-suv-100

کمپانی پورشه در روز سه شنبه گذشته هنگام نمایش خودروی شاسی بلند Macan SUV جدید خود در نمایشگاه خودروی لس آنجلس، نوع ایجاد ترکیبی یک خودروی اسپرت با یک خودروی کوچک ۴×۴ را به جهانیان نمایش داد.Macan که نامی برگرفته از ببری اندونزیایی می باشد، اولین SUV ساخت پورشه نیست، اما اولین مدل جمع و جور این کمپانی به حساب می آید و در حقیقت نیز شبیه به ببر اندونزیایی شده است. این طرح مفهومی دربردارنده ترکیب پنج درب، پنج صندلی قدرتمند، عناصر عملکردی و طراحی خودروهای اسپرت پورشه می باشد. نتیجه این ترکیبات منجر به سه نوع متفاوت با نام های Macan S ،Macan Turbo و Macan S Diesel شده است.

از آنجایی که با رویکرد و دیدگاه پورشه در این SUV روبه رو هستیم، بر سبکی، سرعت و هندلینگ تاکید شده است. بدنه آلومینیومی این خودرو دارای طراحی گسترده و کم ارتفاع با جایگاه های راننده و مسافران در موقعیت خودروی اسپرت و پایین می باشد. در این خودرو خطوط مدوری را می بینیم که با لبه های دقیق ترکیب شده اند و خط سقف شیب دار و سپرهای عقب نرم آن از خودروی ۹۱۱ با چراغ هایی ترکیب شده که پورشه عنوان می کند که مبتنی بر ۹۱۸ Spyder هستند. کاپوت این خودرو جهت انعکاس صدای پورشه ۹۱۷ در نظر گرفته شده و مشخصات جانبی آن نیز همان چیزی است که طراحان آن را Porsche flyline می نامند.

پورشه تلاش زیادی را برای کار بر روی بخش های آئرودینامیک Macan و ورودی های هوای جانبی این خودرو انجام داده است و خصوصیات زیادی نیز در زیر بدنه این خودرو نهفته است. با آنکه اسپویلر عقب از لحاظ سبک به خوبی عمل می کند، دارای کیفیت های افزودنی نیز می باشد.پورشه عنوان کرده که تناسب روزانه بخشی از دستورات Macan بوده است بنابراین به همراه فاصله بین دو محور ۴۳٫۳ سانتی متری آن، Macan دارای راه انداز بزرگ و صندلی های خمیده می باشد که فضای ۵۰۱ لیتری را ایجاد می نمایند. همچنین در این خودرو از چراغ های اجرا شونده در طول روز، چراغ های مه و سیستم نور دینامیک پورشه (PDLS) استفاده شده است. چراغ های جلوی اصلی Bi-Xenon در Macan Turbo از چراغ های استاندارد می باشند.

تفاوت موتورها در عملکرد خود را نشان می دهند. Macan S می تواند از زمان توقف به شتاب ۹۶٫۵ کیلومتر/ساعت در ۵٫۲ ثانیه برسد و دارای حداکثر سرعت ۲۵۱ کیلومتر/ساعت است. Macan Turbo به این شتاب در زمان ۴٫۶ ثانیه می رسد و حداکثر سرعت ۲۶۴ کیلومتر/ساعت را دارا می باشد و Macan S Diesel در ۶٫۳ ثانیه دارای شتاب ۹۶٫۵ کیلومتر/ساعت شده و حداکثر سرعت آن ۲۳۰ کیلومتر/ساعت است.تمامی Macanها در داشتن Porsche Doppelkupplung (یا PDK) مشترک می باشند که یک جعبه دنده ۷ سرعته است که برای تعویض دنده های بسیار سریع بدون وقفه قدرت به چرخ ها و برای عملکرد بهتر در هنگام راه اندازی طراحی شده است. فرمان این نوع خودرو الکترومکانیکی بوده و در آن از ترمزهای با کالیپر ثابت یک تکه آلومینیومی شش پیستون به همراه دیسک های داخلی بادی استفاده شده است. کالیپرهای ترمز Macan S از رنگ نقره ای بوده در حالی که کالیپرهای ترمز Macan Turbo قرمز رنگ می باشند.

Macan همراه با چندین سیستم تعلیق انتخابی عرضه می شود. در این خودرو یک سیستم تعلیق فولادی وجود دارد و همچنین پس از آن یک سیستم تعلیق هوا دیده می شود که برای کار با سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) طراحی شده اند. تعلیق هوا جهت حفظ سطح Macan و تنظیم ارتفاع سوار تا ۱۵ میلی متر پایین تر از کاربرد ممکن آن به همراه فنرهای فولادی ایجاد شده است. طبق اعلام پورشه این عمل موجب کاهش مرکز ثقل و بهبود عملکرد و راحتی خودرو می شود. در عین حال سیستم PASM کنترل استهلاک الکترونیکی را با حالت های انتخابی Comfort ،Sport و Sport Plus تامین می نماید.از دیگر امکانات Macan باید به سیستم بردار گشتاور پورشه (PTV Plus) جهت حرکت بهتر در سرپیچ ها توسط توزیع دوباره نیروی درایو به هر چهار چرخ و عمل فرمان مستقیم و اسپرت و همچنین سیستم مدیریت کشش پورشه (PTM) اشاره کرد.

سیستم PTM در تمامی مدل های Macan یک استاندارد محسوب شده و به طور مداوم به نظارت شرایط رانندگی و واکنش ها مطابق با استایل راننده می پردازد. سیستم PTM این اطمینان را حاصل می کند که محور عقب همیشه در حال راندن باشد در حالی که محور جلو گشتاور خود را از محور عقب با استفاده از کلاچ چند صفحه ای کنترل شده دریافت کند.

از دیگر استانداردهای موجود در خودروهای Macan، حالت آف رود آن است که با لمس یک دکمه هنگامی که خودرو در حال حرکت با سرعت زیر ۸۰ کیلوکتر/ساعت است، فعال می شود. علاوه بر این یک دکمه اسپرت نیز موجود است که موتور را پاسخگوتر ساخته و منجر به تعویض دنده رو به جلو و افزایش محدوده سرعت و کاهش زمان تعویض دنده می شود.

فضای داخلی این خودرو دارای یک کابین جادار عجیب می باشد که البته به اندازه ای کافی نمی باشد و به اندازه ای هم مجهز نیست که شما فکر کنید در یک جت جنگنده نشسته اید. در حالی که تجهیز آن به بسته اختیاری اسپرت Chrono از نقاط برجسته این کابین به شمار می رود.از دیگر نقاط برجسته کابین، ارگونومی آن با یک کنسول رو به جلو و طرح کلی کابین می باشد که برای قرار دادن فرمان چند عملکردی با الهام از خودروی ۹۱۸ Spyder، انتخاب کننده دنده و دیگر کنترل های دسترسی آسان طراحی شده است.مجموعه ابزار اصلی این خودرو، سرعت سنج مرکزی به همراه یک نشانگر دنده در آن است. همچنین یک نمایشگر رنگی ۴٫۸ اینچی در صفحه سمت راست جهت تامین خروجی های کامپیوتری و اطلاعات ناوبری وجود دارد. سیستم مدیریت ارتباطات پورشه (PCM) مرکز اطلاعات و ارتباطاتی است که اطلاعات ناوبری، سرگرمی و دسترسی به سرویس های آنلاین را از طریق یک صفحه نمایش لمسی با کیفیت بالای ۷ اینچی کنترل می کند.

از لحاظ ایمنی Macan دارای سیستم مدیریت ثبات پورشه (PSM) است که از سنسورهایی جهت نظارت بر سفر، سرعت، شتاب انحراف و شتاب جانبی خودرو استفاده می نماید و این خودرو را با استفاده انتخابی از ترمزها تثبیت می بخشد. در عین حال کنترل کروز ایمن فعال سازی سیستم تعلیق پورشه (PAS) به این خودرو در جلوگیری از برخورد توسط تنظیم سرعت مبتنی بر خودروی جلویی کمک می کند و سیستم دستیار تغییر مسیر (LCA) به این خودرو در جلوگیری از داشتن دید کور در هنگام سبقت گرفتن توسط نظارت بر خط های کناری و در دست گرفتن کنترل خودرو در صورتی که توی لاین خطرناک باشد، یاری می رساند.

Macan در کارخانه لایپزیگ پورشه در حال ساخت می باشد و این کمپانی ۵۰۰ میلیون یورو (۶۷۷ میلیون دلار) را برای تولید آن سرمایه گذاری کرده است و تا ماه آوریل آن را در دسترس عموم قرار خواهد داد. خودروی Macan S با قیمت ۴۹۹۰۰ دلار و Macan Turbo با قیمت ۷۲۳۰۰ دلار و Macan S Diesel نیز با قیمت ۷۸۵۰۰ دلار عرضه خواهند شد.

منبع : gizmag

logo-samandehi