پنجشنبه، 10 مهر 93 - 05:38

 

vwcrossblueconcept-14

درست زمانی که فکر می کردیم یک SUV مناسب در بازارها نخواهیم دید، شرکت فولکس واگن با طرح مفهومی جدید کوپه ی کراس بلو، آمده است. با رونمایی از این کوپه (که درحقیقت یک کوپه نیست) در نمایشگاه خودروی شانگهای، شرکت فولکس واگن، به وضوح هدف خود را تاثیرگذاری بر بازارهای رو به رشد چینی قرار داده است.

vwcrossblueconcept-13

نمایش CrossBlue هیبریدی فولکس واگن در نمایشگاه اتومبیل آمریکای شمالی در ماه ژانویه، اشتیاق خودروسازان را برانگیخته بود. با این حال با کوپه جدید CrossBlue سبک سوال برانگیز آن می تواند قابل چشم پوشی باشد. از نظر سبک، CrossBlue از برادران هم رده ی خود بالاتر است. جنبه های ظاهری این کوپه هم رده ی سری X بی.ام.و است، با خطوطی در کناره ها، قسمت عقبی صیقلی، سقف شیب‌دار و کمربندهای بهتری که مشابه Evoque لندرور است.

vwcrossblueconcept-10

برجستگی های باریک و چراغ های جلوی مستطیلی نسبتا کوچک، به دقت عناصر طراحی Evoque و نسل جدید کامارو را حفظ کرده است. کوپه CrossBlue به لطف ارتفاع کم، شیارهای گسترده و برآمدگی های کوتاه خود، دارای جایگاه مناسبی خواهد بود. پنجره عقب باریک، اسپویلر یکپارچه، چرخ های آلیاژی ۲۲ اینچی، همگی برای حمایت از طراحی اسپرت این کوپه در نظر گرفته شده است.

vwcrossblueconcept-4

سیستم ترکیبی کوپه CrossBlue از یک موتور توربوشارژ V6 فولکس واگن (TSI) و دو موتور الکتریکی استفاده می نماید که حداکثر قدرت خروجی ۳۰۵kW (یا ۴۱۵ اسب بخار) را تولید می کنند. با این مقدار قدرت، کوپه CrossBlue دارای شتاب صفر تا صد ۵٫۹ ثانیه است و حداکثر سرعت در آن نیز ۲۳۶ کیلومتر بر ساعت (۱۴۷mph) است.

vwcrossblueconcept-16

میزان مصرف سوخت این خودرو قطعا با راه اندازی ترکیب جدید، بسیار کم است. فولکس واگن گزارش داده است که کوپه CrossBlue، دارای مصرف سوخت ۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی (۷۸ mpg) است. حتی در حالت هیبریدی مصرف سوخت با باتری خالی و فقط استفاده از موتور V6، تنها ۶٫۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر (۳۴٫۱ mpg) است. فولکس واگن در ادامه ی گزارش خود اعلام می کند که این کوپه می تواند ۱,۱۹۰ کیلومتر را قبل از سوخت گیری مجدد طی کند. این کوپه همچنین می تواند در حالت کاملا الکتریکی از طریق یک دکمه، مسافتی را طی کند اما انتظار مسافت طولانی را نباید داشت. در این حالت این خودرو می تواند با سرعت حداکثر ۱۲۰km/h، مسافت ۳۳ کیلومتری (۲۰٫۱ مایل) را بپیماید.

vwcrossblueconcept-24

موتورهای الکتریکی کوپه CrossBlue برای حرکت خودرو در اغلب موارد امکان پذیر هستند، اما در هنگام رانندگی در حالت اسپرت، سیستم از هر دو حالت بنزینی و الکتریکی استفاده می کند. توسط موتورهای الکتریکی گشتاور ۱۸۰نیوتن متری در جلو و ۲۷۰ نیوتن متری در عقب خودرو، به طور کلی هنگامی که هر دو عامل TSI و ورودی باتری مهیا باشند، ۳۰۵ کیلووات انرژی در دسترس است. در حالت اسپرت، سیستم درایو آن می تواند گشتاور ۷۰۰ نیوتن متری را تولید کند. هشت ماژول لیتیوم یونی با ظرفیت انرژی ۹٫۹ کیلووات ساعت، بسته باتری این کوپه را تشکیل می دهند. وقتی که V6 تنها منبع قدرت است، کوپه به عنوان یک خودروی محرک چرخ هاى جلو عمل می کند.

vwcrossblueconcept-24

مجارى های مخزن سوخت و باتری، طراحی کوپه را یکپارچه کرده اند. خروجی برق آن به طور متقارن در قسمت چپ قرار دارد و شامل یک سوکت برای شارژ باتری ولتاژ بالای آن و سوکت دیگری برای اتصال دستگاه های الکتریکی است. این رابط منحصر بفرد دوگانه (۱۶ آمپر و ۲۳۰ ولت) کوپه را قادر می سازد تا به عنوان یک ژنراتور اضطراری در صورت لزوم عمل کند.

vwcrossblueconcept-32

مانند CrossBlue هیبریدی، این کوپه دارای اتاقی برای پنج سرنشین و فضای بار کافی به مقدار ۱,۱۰۱ لیتر در صورت خواباندن صندلی ها است. فولکس واگن همچنین گزارش داده که کوپه CrossBlue به لطف برنامه ثبات الکترونیکی خود که قدرت، گشتاور و ترمز تمام چرخ ها را مدیریت می کند، یکی از ایمن ترین SUVهای جهان است. سیستم senses body roll، یا لغزش چرخ و دیگر عوامل مهم، سازگاری زیادی را با توجه به ورودی ها فراهم می کند. در صورت تصادف، ۱۰ کیسه هوا برای ایمن نگه داشتن مسافرین در نظر گرفته شده است.

vwcrossblueconcept-33

یکی دیگر از تکنولوژی های شگفت انگیز این طراحی آلمانی، سیستم شفت نگهدارنده توسط سیم است. برای مثال در حالت Offroad، وقتی که باتری دارای شارژ اندکی است، موتور الکتریکی جلویی انرژی خود را مستقیما از موتور V6 دریافت می کند که به نوبه خود به عنوان یک ژنراتور برای محور موتور عقب، برق تامین می کند.

vwcrossblueconcept-34

چند آیپد مینی بر روی صندلی ها تعبیه شده تا سرنشینان بتوانند به تماشای فیلم یا شنیدن موسیقی بپردازند یا به محتوای آنلاین دسترسی داشته باشند. صندلی‌ها چرمی‌ است و بخش‌های مختلف با آلومینیوم تزیین شده است. داشبورد بی نقص و سبک جدید آن دارای یک صفحه لمسی برای تنظیم کنترل های ماشین است. همه سوئیچ ها به جز چراغ خطر دارای لمس نرمی هستند.

vwcrossblueconcept-38

صفحه نمایش ۱۰ اینچی آن نه تنها برای سرگرمی بلکه برای گزارش وضعیت سیستم هیبریدی استفاده می شود. ویژگی های بصری CrossBlue با توجه به حالت رانندگی تغییر می کند. به عنوان مثال، وقتی که حالت هدایت فعال است و ماشین در حالت اسپرت قرار دارد، ساختمان ها در نقشه ی سه بعدی نشان داده می شوند، به این معنی که آنها برای ایجاد تصاویر شفاف تر و خلوت تر در هنگام رانندگی سریع، دور می شوند. اما در حالت Eco، صفحه نمایش، تصاویری ۳D را نشان می دهد که ساختمان ها در آن افزایش یافته اند – ویژگی (یا ترفندی) که ظاهرا الهام گرفته از صحنه های فیلم لئو دی کاپریو است.

قالب ابزاری این طرح مفهومی توسط سخت افزارهای آنالوگ به شکل دو ابزار گرد کلاسیک طراحی می شوند. نرم افزار آن دیجیتال و قابل برنامه ریزی است و طیف گسترده ای از گزینه های صفحه نمایش را ارائه می دهد.

بسته به حالتی که در آن قرار دارید، پنح حالت اکو (برای مصرف سوخت کمتر)، اسپرت، آف‌رود، تمام‌الکتریک و شارژ و اطلاعات راه با تغییراتی ارائه می شوند. به عنوان مثال در حالت Eco، قدرت سنج و وضعیت باتری در فضای سمت چپ نشان داده می شود، در حالی که ابزارهای سمت راست وضعیت سوخت و سرعت سنج را نشان می دهند. هنگامی که به حالت Sport می روید، ارائه اطلاعات دوباره تغییر می کند.

ابزار های میانی در حالت Eco، شاخص چرخ دنده، محدوده رانندگی، قطب نما، آب و هوا، و ساعت را نشان می دهند. در حالت کنترل، فاصله باقی مانده تا مقصد داده می شود، در حالی که در حالت Sport، ابزار سمت چپ، سرعت سنج، وضعیت گشتاور و باتری را نشان می دهد. اطلاعات رنگ نیز در تمایز حالت ها مهم است – بعنوان مثال، بازخوانی حالت Eco به رنگ نارنجی است، اما به رنگ قرمز در حالت Sport تغییر می کند. تنظیمات سوئیچ های کنترل حالت رانندگی، در وسط کنسول و در سمت راست دنده واقع شده است.

جعبه دنده ی ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت های دستی، قدرت را توسط سیستم کلاچ دوگانه به هر چهار چرخ منتقل می کند. یک اهرم انتخاب واقع در سمت چپ پانل میله قرار دارد که متصل به سیستم جدید “سوئیچ با سیم” است. مانند یک جوی استیک فنری، بعد از انتخاب دنده، اهرم انتخاب به طور خودکار به سمت مرکز خود برمی گردد. انتخاب دنده توسط یک ضربه کوتاه فعال می شود، در حالی که پارک کردن توسط یک دکمه فشاری جداگانه در اهرم انتخاب، کنترل می شود.

فولکس واگن در حال حاضر هیچ برنامه ای را برای تولید این کوپه اعلام نکرده است.

منبع : gizmag

logo-samandehi