پنجشنبه، 22 خرداد 93 - 05:01

 

_h353_w628_m6_otrue_lfalse

چه اتفاقی برای اولین کاپ جام جهانی افتاد؟ آیا شما در این مورد اطلاعی دارید؟ جامی که این روزها همه در آرزوی کسب آن هستند، اولین کاپ این مسابقات نبوده و از نظر ظاهری نیز کاملاً شکلی متفاوت دارد. اگر مایلید اندکی بیشتر در این مورد بدانید ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

از ویکتوری تا ژول ریمه

ژول ریمه (Jules Rimet) فرانسوی، شخصیتی ورزشی و جهانی بود که در فاصله سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۶ ریاست فدراسیون فوتبال فرانسه را بر عهده داشته و از ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۴ به عنوان سومین رئیس فیفا انجام وظیفه می‌کرده است. در واقع ریمه شخصیت اصلی و مبتکر برگزاری مسابقات جام‌جهانی به عنوان یک تورنمنت بین المللی به شمار می‌رود.

ساخت اولین کاپ مسابقات جام جهانیمربوط به سال ۱۹۳۰ است که آن را اصالتاً ویکتوری (Victory) می‌نامیدند. اما در سال ۱۹۴۶ فیفا تصمیم گرفت که در راستای ادای دین به این شخصیت برجسته ورزشی نام این جام را تغییر داده و از این پس آن را به نام ” جام ژول ریمه” (Jules Rimet Trophy) بخواند.

هر چند تمامی دوره‌های برگزاری این مسابقات معمولاً با لحظاتی تلخ و شیرین همراه بوده، اما جام ژول ریمه در کنار تجربه تمامی این لحظات پر شور و هیجان سرنوشتی ناخوشایند و تلخ را تجربه کرد.

سرنوشت نامعلوم

در طول جنگ جهانی دوم، این جام درون یک جعبه در زیر تختی در منزل رئیس آن زمان فیفا یعنی دکتر اتورینو باراسی (Ottorino Barassi) مخفی شده بود تا از افتادن آن به چنگ نازی‌های آلمان جلوگیری شود.

اما این تنها بخش عجیب ماجرای این جام نیست؛ چرا که در طول برگزاری یک نمایشگاه عمومی در لندن و درست سه ماه پیش از آغاز مسابقات جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان این جام ربوده شد. هر چند که سارق در نهایت دستگیر شد؛ اما مکان اختفای جام تا یک هفته بعد از گم‌شدن همچنان نامعلوم بود. تا آنکه سگی به نام پیکلز (Pickles) که همراه صاحبش برای پیاده‌روی به گردش رفته بود، موفق شد آن را پنهان شده در میان یک روزنامه و مخفی در زیر یک بوته، بیابد.

صاحب پیکل، دیوید کوربت جام را به یک ایستگاه پلیس تحویل داد و سگ سیاه و سفیدش نیز به صورتی غیر منتظره به قهرمانی دوست‌داشتنی تبدیل شد. درست در همین زمان بود که با پیدا شدن جام، انجمن فوتبال انگلستان با خیالی آسوده برای برگزاری مسابقات مهیا شد.

آئین نامه پیشین فیفا تصریح کرده هر کشوری که سه مرتبه موفق به کسب عنوان قهرمانی جام جهانی شود می‌تواند به صورت دائمی جام را در نزد خود نگهداری کند؛ در نتیجه در سال ۱۹۷۰ و در حالی که تیم ملی فوتبال برزیل سومین پیروزی خود در این مسابقات را جشن گرفته بود، جام نیز منزلگاه نهایی خود را شناخت.

دزدیده شدن مجدد

با این تغییر و تحول فیفا یک کاپ جدید را برای مسابفات جهانی ۱۹۷۴ تهیه کرد و جام ژول ریمه قدیمی نیز در شهر ریو و در قرارگاه کنفدراسیون فوتبال برزیل به معرض دید گذاشته شد. اما گویی سایه‌ی بدشانسی همچنان در تعقیب آن بود؛ چرا که در سال ۱۹۸۳ جام دیگر بار دزدیده شد و متأسفانه این بار دیگر پیکلی در کار نبود تا مخفیگاه آن را کشف کند.

تا به امروز سرنوشت نهایی این جام همچون رازی سر به مهر باقی مانده؛ هر چند نظریات متعددی در این زمینه وجود دارد؛ به طوری که گروهی بر این باورند جام به دلیل آنکه از جنس طلا بود ذوب شده است.

نسخه المثنی

انجمن فوتبال انگلستان به دنبال گمشدن جام در سال ۱۹۶۶، به صورت کاملاً مخفیانه نسخه‌ای بدلی از این جام تهیه کرد. این نسخه بدلی در سال ۱۹۷۷ در یک حراجی توسط فیفا خریداری شده و هم اکنون در موزه ملی فوتبال در منچستر انگلستان به نمایش گذاشته شده است.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.esfahanertebat.ir/?s=%D8%AC%D8%A7%D9%85+%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C” target=”blank” ]تمامی مطالب در خصوص جام جهانی را از اینجا دنبال کنید[/button]

[button color=”red” size=”medium” link=”http://sport.uk.msn.com/world-cup-2014/trivia/jules-rimet-the-first-world-cup-trophy” target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi